فرود اولین ایرباس ۳۵۰ و بوئینگ ۷۸۷ در ایران با هواپیمایی قطر

ماه گذشته میلادی خط هواپیمایی قطر واسه اولین بار ۲ هواپیمای رؤیایی رو در فرودگاه امام خمینی تهران به زمین نشاند تا از این به بعد مسافران ایرونی هم بتونن با به کار گیری پرچمداران بوئینگ و ایرباس، تجربه ای به روز و دلنشین رو از سفر خود داشته باشن.

در ماه گذشته، ماشینای آب پاش فرودگاه دو بار آسمون رو نشونه گرفتن تا با ایجاد دالان آبی، فرش قرمزی پهن کنن واسه اولین فرود دو فروند از پیشرفته ترین هواپیماهای مسافری دنیا در ایران. در ۲۶ دی ماه چرخای بوئینگ ۷۸۷ زمین فرودگاه امام رو بوسید و تنها ۶ روز بعد، ایرباس ۳۵۰ هم اولین دیگری رو رقم زد تا بدین شکل هواپیمایی قطر، پیشرو عرضه پیشرفته ترین هواپیماهای موجود دنیا در کشورمون لقب بگیره.

بوئینگ ۷۸۷ که عبارت دریم لاینر رو هم در کنار اسم خود جای داده، واسه اولین بار در سال ۲۰۰۹ و با صرف هزینه ای ۳۲ میلیارد دلاری به پرواز درآمد و آخرسر در سال ۲۰۱۱ در اختیار خطوط هواپیمایی قرار گرفت و بوئینگ واسه هر فروند سری ۳ این خونواده، مبلغ ۳۲۵ میلیون دلار رو از مشتریان خود طلب کرد.
قطر ایرویز به عنوان یکی از اولین شرکتا این هواپیما رو به ناوگان خود اضافه کرد و آخرسر در سال جاری اونو به ایران آورد.

دریم‌لاینر هواپیمایی قطر ۲۲ صندلی در کلاس بیزینس و ۲۳۲ صندلی در کلاس اکونومی داره.
یکی از مهمترین نکات دریم لاینر، بهره‌وری ۲۰ درصدی سوخت اون به نسبت هواپیماهای قدیمی‌تره.

در طراحی دریم‌لاینر ۷۸۷ هواپیمایی قطر فناوری‌های پیشرفته‌ای به کار رفته. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به طراحی صندلی‌هایی اشاره کرد که مختص هواپیمایی قطره و آسایش و فضای کافی واسه مسافران ایجاد می‌کنه. صندلی‌های کلاس بیزینس با چیدمان ۱-۲-۱ توانایی تبدیل به تختخواب‌های به طور کاملً افقی رو دارن. تم‌های کبود، شیری‌ و خاکستری داخل کابین‌ها، تهویه کم‌صدا و مواد به کار رفته کاهنده صدای هواپیما، دکوراسیون داخلی دریم لاینر رو از همتایانش جدا می‌کنه.

نباید از این نکته غافل شد که هوای کابین  دریم لاینر به دلیل مکش هوای تازه از طریق خروجی‌های تعبیه‌شده روی بدنه، تمیزترین  هوای تنفس رو در بین هواپیماهای تجاری امروزی واسه مسافران جفت و جور می‌کنه،  از سرگیجه، سردرد، سوزش و خشکی چشم جلوگیری‌ می‌کنه و حالت تهوع حرکتی مسافران رو تا ۸ برابر کاهش می‌دهد.

پنجره‌های این هواپیما ۳۰ درصد از هواپیماهای مشابه بزرگتر بوده و هر کدوم دارای دستگاه کنترل الکترونیکی کم‌ کردن نور هستن. این تکنولوژی در کلاس اکونومی از طریق یک کلید جداگونه روی هر پنجره و در کلاس بیزنس از طریق هدست IFE، سیستم سرگرمی داخل هواپیما عمل می‌کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   با ۱۲ عادت افراد غمگین و راهکارهای برطرف کردن آنها آشنا شوید

نمایشگرهای سیستم سرگرمی داخل هواپیمای قطر مجهز به صفحه‌ لمسی موسوم به iTouch بوده که امکان تماشای بیشتر از ۲ هزار فیلم، برنامه و امکانات سرگرمی صوتی، خدمات ارسال پیام موبایل GSM  و دسترسی به اینترنت سریع رو برای هر صندلی و در تموم طول پرواز، جفت و جور می‌کنه.

از طرف دیگه در مورد ایرباس A350 هم باید بگیم که شرکت سازنده فرانسوی طی پروژه ای ۱۱ میلیارد یورویی این هواپیما رو پیشرفت داده و اونو در سال ۲۰۱۵ و طی همکاری با قطر ایرویز به جهانیان معرفی کرده. هر فروند از سری ۹۰۰ این هواپیما به مبلغ ۳۱۷ میلیون دلار ارزش گذاری شده.

این هواپیمای فوق پیشرفته ۳۶ صندلی در کابین بیزینس و ۲۴۷ صندلی در کابین اکونومی داره که کل گنجایش اونو به ۲۸۳ صندلی می‌رساند. به لطف طراحی عریض کابین، صندلی‌های کلاس بیزینس به طور کاملً تخت می‌شن و در کلاس اکونومی، صندلی‌ها بزرگتر از موارد مشابه خود هستن.

اکبر الباکر، مدیرعامل هواپیمایی قطر درباره حضور ایرباس ۳۵۰ در ایران میگه: «ما ۱۴ ساله که با موفقیت به ایران پرواز می‌کنیم و مفتخریم که تبدیل به اولین خط هوایی می‌شیم که ایرباس ۳۵۰ رو در این کشور به زمین می‌نشانیم. ایران یکی از مهمترین مقاصد در شبکه منطقه‌ای ما هستش و پروازهایمان به این کشور کارکرد بسیار موفقی داشته‌ان. بسیار خوشحالیم که مسافرانمان روز ۲۲ ژانویه در سفر به تهران آرامشی در بالاترین سطح ممکن رو با یکی از مدرن‌‌ترین و پیشرفته ترین هواپیماهای دنیا تجربه کردن.»

هواپیمایی قطر ۲۹ پرواز هفتگی از دوحه و فرودگاه ۵ ستاره حمد به ایران داره.
اولین پرواز این خط هوایی به تهران در سال ۲۰۰۴ انجام شد و امروز این تعداد به  ۱۸ پرواز هفتگی به پایتخت ایران زیاد شده.