با ۱۲ عادت افراد غمگین و راهکارهای برطرف کردن آنها آشنا شوید

شادی و احساس رضایتمندی در زندگی همون چیزیه که خیلی از ما به دنبال اون هستیم.
بهتره در رسیدن به این مقصود همیشه دو نکته رو به خاطر داشته باشیم؛ الف) زندگی کوتاهه ب) غم زندگی مون رو سخت تر می کنه.
هم اینکه عادات روزمره ما نقش بسیار موثری در کیفیت زندگی مون دارن و با احساس شادی و رضایتمندی از زندگی در رابطه مستقیم هستن.

البته باید میان نبود شادی طولانی و افسردگیای بالینی تمایزهایی رو قائل شیم چون که افسردگی، یه جور نبود تعادل شیمیایی در مغزه حال اینکه نبود شادی، بیشتر به دلیل نوع انتخاب یا انتخابامون در زندگی به وقوع می رسه. بهتره این موضوع رو هم یادآور شیم، نبود احساس شادی مثل افسردگی نشونه هایی داره که با شناخت اونا میشه واسه بهتر شدن و درمان اون قدمایی رو برداشت. در ادامه بعضی از نشونه های نبود احساس شادی رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم.

با ما همراه باشین:

۱- شکایت دائم

افراد خوشحال بیشتر از شکایت کردن دوری می کنن. انگار شکایت کردن دائم نشانی از وجود انرژیای منفی در فرد باشه چون که اینجور آدمایی حتی در موقعیتای خوشحال هم سوژه ای واسه شکایت کردن پیدا میکنه. باید قبول کنیم که هر کدوم از ما خواسته و ناخواسته، مساوی و ناعادلانه و در طول زندگی با شرایط متفاوتی مواجه میشیم. بهتره به جای شکایت کردن به دنبال راه حلی واسه برطرف کردن دلیل شکایت برآییم و به خاطر داشته باشیم که با شکایت اون مشکل برطرف نمیشه.

۲- انتقاد از خود و بقیه

تصویری که از خود تو ذهن داریم، صحبت داخلی با خودمون رو شکل میده و می تونه پایه های اصلی شادی ما رو رقم بزنه. بهتره بتونیم اشتباهات خود رو پذیرفته و به سمت جلو حرکت کنیم و از هرگونه صحبت منفی با خودمون دوری کنیم.
هم اینکه لازمه تمایزهای فردی بقیه رو هم در نظر داشته باشیم و به اونا هم حق خوشحال بودن رو داده و از انتقاد کردن شون دوری کنیم.

۳- بریز و بپاشای اضافه در زندگی

از اونجایی که تو یه دنیای ماتریالیستی زندگی می کنیم، دور و بر مون با یه عالمه از تبلیغایی پر شده که آخرین مدل اتومبیلا، وسایل الکترونیکی و کارتای اعتباری رو به ما معرفی می کنن. همه این وسایل و تبلیغاتی که واسه اونا انجام می شه، حکایت از راحت تر کردن زندگی ما دارن. اما یه لحظه تبلیغاتی رو باور نکنین.

وقتی که چیز تازه ای می خریم، از دید روانی در وضعیت بهتری قرار می گیریم اما باید این رو هم بدونیم که این وضعیت تا ابد ادامه پیدا نمیکنه. حتی بعضی وقتا هم از خریدن چیزی که واسه اون اشتیاق زیادی داشتیم، پشیمون هم میشیم. پس بهتره واسه تیکه ای از پلاستیک یا حلب خود رو بدهکار نکنیم. عوضش ورزش و مطالعه کرده و به دیدن مناظر قشنگتر بریم.

۴- اعتیادهای منفی

داشتن تعادل در انجام هر کاری خوبه اما بعضی از افراد حتی در خوردن و نوشیدن هم زیاده روی می کنن. بعضی هم با وجود تموم خوبیایی که دارن به سمت عاداتی چون اعتیاد به مخدر روی میارن تا احساس نبود شادی در زندگی رو بدین وسیله جبران کنن.

۵- احساس پشیمونی از گذشته

پشیمونی نه فقط الکی س بلکه می تونه آسیب زننده هم باشه. تحقیقات فراوون انجام شده در این مورد نشون میده که فکرا منفی و همیشگی در مورد تصمیماتی که در گذشته گرفته شده، به استرس و افسردگی میرسه.

«سایکولوژی تودِی» ۴ راه حل رو واسه برطرف کردن احساس پشیمونی، پیشنهاد میده : ۱) درس گرفتن از تجارب گذشته ۲) در صورت نبود توانایی واسه تغییر چیزی بهتره اونو رها کنین ۳) اطمینان از اینکه شکایت بیشتر از اندازه از وضعیتی به معنی برعهده نگرفتن مسئولیت انجام اون هستش ۴) بازنگری همون موقعیت با نگرشی مثبت

این مطلب را هم از دست ندهید :   از کرویف تا دی لایت؛ سیر تکاملی کارخانه بازیکن سازی ۵۰۰ میلیون دلاری آژاکس

۶- نگرانی از آینده

نمیشه حدس زد که در آینده چه اتفاقاتی به وقوع خواهد ملحق شد به خاطر همین بهتره در زمان حال زندگی کرد و از تموم استعدادها و نعمتای خدادادی در همون لحظه بهره برد و تموم نگرانیای آینده رو به زمان فرا رسیدن اون واگذار کرد.

۷- ترس بیشتر از اندازه

بله ترس، مانع از ایجاد احساس شادی در ما می شه.

ترس از جمله انرژیای منفی تلقی می شه که در کیفیت زندگی افراد اختلالاتی رو به وجود می آورد. بهتره در لحظه زندگی کنیم و به فکرا منفی خود اجازه رشد و پیشرفت بیشتر از اندازه رو ندیم. نباید اجازه داد که فکرا منفی مثل ترس که به اضطراب و نگرانی میرسه، سکان کشتی زندگی ما رو تحتِ کنترل خود در آورد.

۸- به تاخیر انداختن اهداف و رویاها

زندگی روتینی که با بیدار شدن از خواب شروع و با رفتن به سر کار ادامه یافته و بعد به همین ترتیب و دائم موندگاری داشته باشه و بعضی وقتا سرگرمی و تفریحات کمی هم در اون میان وجود داشته باشه، استعدادهای افراد رو رو نمی سازه و اونا رو به اهداف زندگی شون نزدیک نمی سازه. از اونجایی که بیشتر اولین قدمای رسیدن به هدف، سخت ترین بخش اون تلقی می شه، بهتره بدون به تاخیر انداختن اهداف به پایه ریزی اونا مبادرت کرده و کم کم اونا رو گسترش بدیم.

۹- غیبت کردن

شاید هیچ کاری به اندازه غیبت پشت سر بقیه، نشونه نبود رضایت و شادمانی در فردی نباشه. فردی که از اعتماد به نفس کافی برخورداره و از زندگی خود احساس رضایت و شادمانی می کنه، دلیلی واسه غیبت کردن از بقیه پیدا نمی کنه.
انگار غیبت کردن بیشتر از اینکه کار مناسبی واسه بزرگسالان باشه، در بین کودکان رواج داره.

۱۰- کینه توزی

یکی دیگه از عوامل داغون کننده که به نبود شادی افراد میرسه، کینه توزیه. تلاش کنین که چیزی که از رفتارای ناشایست بقیه تو ذهن تون باقی مونده رو ببخشین، از یاد ببرین و یا به اون اهمیت ندین و عوضش روند زندگی خود رو به سمت جلو ادامه بدین.

۱۱- تغذیه ناسالم

تغدیه می تونه با تغییرات خلقی و حال روحی بد افراد در رابطه نزدیک باشه. وقتی که دپرس هستین، اشتهای تون کم میشه و شاید وزن تون هم کم می شه.
با نبود دریافت انرژی کافی از راه مواد غذایی، فعالیتا و اندازه جنب و جوش شمام کاهش پیدا می کنه.
برعکس وقتی که در وضعیت تغذیه شما تعادل هست، هوشیاری ذهنی بیشتری دارین و اندازه انجام فعالیتای بدنی تون هم زیاد میشه.

۱۲- گسترش بیشتر از اندازه مشکلات

وقتی که احساس غم و نبود رضایت داریم، چیزی که در دور و بر ما اتفاق میفته با احساسات اون زمان ما در ارتباطه. تو یه همچین موقعیتی به جای گسترش اون احساس به کل مسائل دور و بر، یه قدم به عقب ورداشته و با کنترل احساس به اون مشکل نگریسته و بر راه حل تمرکز کنین.