سقوط مرگبار هواپیمای شرکت آسمان در سمیرم؛ آنچه درباره «هواپیما ATR» باید بدانیم

حادثه های تلخ سال ۹۶ که از نیمه دوم سال با زلزله غرب کشور که به کشته و زخمی شدن هزاران تن از هموطنانمان منجر شد و با حادثه نفتکش سانچی به بالاترین درجه رسید، انگار بازم ادامه داره و ایران دوباره با سقوط هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمون که به کشته شدن جمعی از هموطنان رسید عزادار شد.

بامداد یکشنبه ۲۹ بهمن ماه هواپیمای ATR شرکت آسمون با بیشتر از ۶۰ مسافر که از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بود یهو از رادار خارج شد و در سمیرم اصفهان سقوط کرد و پرونده ای دیگه به تراژدی سقوط هواپیما تو یه دهه گذشته در ایران اضافه شد.
جزییات بیشتر این سقوط و تصاویر اون به محض دریافت از راه ما کانالای این سایت در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی می شه.

واسه آشنایی با این هواپیما، سرویس فناوری ما نگاهی داره به مشخصات فنی و پروازی اون تا بیشتر با این پرنده آشنا شیم. با ما همراه باشین.

 

روایتی از ATR

 

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ بود که حسن روحانی در سومین سال حضور خود در پاستور، رهسپار پاریس شد و به موازات اون، شرکت ایران‌ایر دو توافق جداگونه واسه خرید هواپیماهای جدید مسافرتی رو امضا کرد تا در کنار خرید حدود ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس شرکت هواپیمایی ATR رو هم واسه ورود به بازار ایران آزمایش بزنه.

با وجود اینکه به نظر می‌رسد قرارداد با ایرباس از تموم منظره های اقتصادی و فنی پیچیده‌تر باشه، اما در آخر قرارداد با این شرکت فرانسوی پایانی و اجرایی شد تا بازم هواپیماهای ATR با ابهام‌هایی مواجه باشن. در شرایطی که این امید هست که مذاکرات با این شرکت در زمستون سال گذشته به پایان برسه و حتی در نوروز ۱۳۹۶ امکان اون به وجود بیاد که چند فروند از هواپیماهای ATR به ناوگان ایران اضافه شن اما بعضی جزییات فنی مانع از پایانی شدن اون در سال ۱۳۹۵ شد.

طبق جزییاتی که از طرف قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ارائه شده اصلی‌ترین عامل در طولانی شدن مذاکرات با این شرکت ایتالیایی بحث بر سر موتورهای کانادایی به کار رفته در این هواپیماها بوده که ایران ضمانت قطعی لازم واسه اونو نیاز داشته و این شرکت ایتالیایی هم اونو پیگیری کرده.

با این حال حرف و حدیثا درباره پشتیبانی فنی و قطعه ای از این هواپیما در سالای گذشته در کانون توجه رسانه ها بوده.
به گزارش خبرنگار مهر، نبود تامین قطعه از طرف شرکت «ای تی آر» در حالیه که هنوز زمان زیادی از تحویل این هواپیماها به ایران نگذشته و هیچ تحریم جدیدی علیه کشورمون وضع نشده که شرکت سازنده به استناد اون بخواد از تحویل قطعات هواپیما به ایران دوری کنه و مشخص نیس اگه تحریم تازه ای علیه کشورمون وضع شه، تامین قطعات این هواپیماها چه وضعیتی پیدا می کنه.

این درحالیه که  فرهاد پرورش مدیرعامل این شرکت در مراسم ورود این هواپیماهای برجامی به کشور گفته بود:« مقدار خیلی از قطعات مصرفی این ۴ فروند رو با خودِ همین هواپیماها همراهمون آوردیم و واسه اینکه وزنشون بالا نره، اونا رو میان ۴ هواپیما تقسیم کردیم.»

مشخصات فنی ATR

خونواده این هواپیماها که از سال ۱۹۸۹ طراحی‌اش شروع شد و وارد مراحل بعدی فنی شد، در طول سال‌های گذشته یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای کوچیک فعال در بازارهای جهانی بوده.
مدل خریداری شده از طرف ایران هم در سال ۲۰۰۹ میلادی اولین پرواز خود رو انجام داده و تونسته در جمع این خونواده با عنوان گزینه‌ای مطلوب شناخته شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   بزرگترین وبسایت فروش بازی های ویدیویی

هواپیمای خریداری شده از طرف ایران دو موتوره بوده و مناسب پروازهای منطقه‌ایه. از این‌رو خیلی از اونا می‌تونن فرودگاه‌های کوچیک کشور و در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند. مصرف سوخت تقریبا پایین و هزینه کم نشست‌ و برخاست اونا در قیاس با هواپیماهای بزرگ یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این هواپیمای ایتالیایی به‌شمار می‌رود. مهر ۹۶ دو فروند از این هواپیماها در مراسم استقبال رسمی در فرودگاه مهر آباد تهران به زمین نشست.

در مورد تعداد مسافران این هواپیما امکان اونو داره که از حدود ۴۸ تا ۷۸ مسافر رو به شکل یه پرواز داشته باشه. طبق آمارهای ارائه شده تا اول سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۹۰۰ فروند از این هواپیما در ایرلاین‌های جور واجور جهان فعال شده و طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۹۶ هم سفارش‌های زیادی جدیدی به این شرکت ایتالیایی – فرانسوی ارائه می شه که مشخص نیس با این سقوط، مقامات هوایی کشور بازم علاقمند به موندگاری خرید این هواپیماها باشن یا خیر.

هواپیمای ATR (ای تی آر)  واسه سفرهای منطقه ای و کوتاه مدت استفاده می شن و واسه سفرهایی با مسافتای بسیار زیاد به کار نمی رن از طرفی در این هواپیماها خبری از ۲۰۰ تا ۳۰۰ مسافر نیس چون تعداد صندلیای این هواپیما محدود و زیر ۱۰۰ نفره.

ای تی آر یه تولید کننده هواپیمای فرانسوی ایتالیاییه که پایگاه اصلی اون در فرودگاه بین المللی تولوز-بلانیاک در شهر بلنیک فرانسه قرار داره.
این شرکت هواپیماسازی در سال ۱۹۸۱ با دست به دست هم دادن دو شرکت ایتالیایی و فرانسوی شکل گرفت و از اون زمان تا حالا هواپیماهای ATR 42  و ATR 72 رو می سازه. این شرکت تا حالا بیشتر از ۱۵۰۰ هواپیما فروخته و بیشتر از ۲۰۰ اپراتور در بیشتر از ۱۰۰ کشور دنیا داره.

ای تی آر ۶۰۰ که ایران از اون خریداری کرده در جنبه های مختلفی پیشرفتایی داشته که از اون جمله استفاه از موتور PW127Mه که قدرت تیک آف رو ۵ درصد زیاد کرده. در سری ۶۰۰ از آخرین نوآوریا در تکنولوژی کابین خلبان استفاده شده؛ LCD ساده تر و پیشرفته تر، ایمنی بیشتر، افزایش کنترل خلبان، هزینه نگهداری کمتر و کم شدن وزن از ویژگیای این سری هستن.

در این هواپیما از کامپیوتری چند منظوره استفاده می شه که ایمنی پرواز و ظرفتای عملیاتی رو زیاد کرده. از دیگر ویژگیای قابل لمس واسه مسافران، صندلیای راحت تر و جای چمدونای بزرگ تره. از طرفی این هواپیما می تونه در هر سفر مسافتی بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر رو طی کنه.

عکس العمل جامعه اطلاعاتی ایران به آخرین تراژدی بهمن ماهی کشور در سال ۹۶ تا ساعاتی دیگه در سرویس هنری ما منتشر می شه.