قیمت، شرایط و ابهامات خرید پیش فروش سکه طلا از امروز

به دنبال افزایش لجام گسیخته اندازه ارز در هفته سوم فروردین ماه ۹۷، اسحاق جهانگیری از تصمیمات جلسه فوق العاده تیم اقصادی دولت در ۲۰ فروردین خبر داد و قرار شد که بزودی دلار به قیمت یدونه نرخی  ۴۲۰۰ تومن به صرافیا عرضه شه.  هر چند رییس کل بانک مرکزی که روز گذشته با فریادهای شدید نمایندگان مجلس در صحن علنی مواجه شده بود، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اعلام کرد که قیمت ۴۲۰۰ تومانی ثابت نیس و با شرایط بازار تغییر می کنه.
پس همیشه صف نشینی ملت روبروی صرافیا در روزای آینده در ترس افزایش اندازه ارز ادامه پیدا می کنه.

به همه این مسائل، باید تراژدی حمله احتمالی موشکی ناوهای هواپیما بر آمریکا و اتحاد اروپایی به سوریه رو در روزای آینده اضافه کرد که هم به طور محسوسی روی قیمت نفت و هم ارز و هم طلای جهانی تاثیر خیلی عجیبی می ذاره. در این حال، با شرایط ملتهب اقتصادی داخلی و سیاسی و امنیتی خاورمیانه، بانک مرکزی در اطلاعیه ای ، قیمت سکه های طلا  پیش فروش در بازه ۱ ماه تا ۲۴ ماهه رو اعلام کرد.

قیمت سکه های پیش فروش شده

برهمین پایه پیش‌فروش سکه با سررسید یه‌ماهه یه میلیون و ۵۹۰ هزار تومن، سه‌ماهه یه میلیون و ۵۴۰ هزار تومن، شش‌ماهه یه میلیون و ۴۷۵ هزار تومن، ۹ماهه یه میلیون و ۴۱۰ هزار تومن، ۱۲ماهه یه میلیون و ۳۵۰ هزار تومن، ۱۸ماهه یه میلیون و ۲۴۵ هزار تومن و دوساله یه میلیون و ۱۶۰ هزار تومن انجام می شه.

به‌ منظور ایجاد امکانات بیشتر واسه خواهندگان پیش‌خرید، امکان امانت و نگهداری سکه‌های خریداری‌شده پس از سر رسید (موعد تحویل) به‌صورت امانت پیش بانک ملی ایران در صورت توافق بانک و خریدار هم جفت و جور میشه. علاوه بر این، تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس امکان جابه‌جایی و رد و بدل کردن سکه‌های خریداری‌شده از راه کارت سکه تحویل‌شده به خواهندگان به‌صورت الکترونیکی و از راه دستگاه‌های خودپرداز بانک هم ممکن شده و از این روش خطرات به وجود اومده به وسیله جابه‌جایی و نگهداری سکه پیش خواهندگان کاهش پیدا می کنه.

شرایط خرید سکه های  پیش  فروش  شده

    • خواهندگان خرید سکه در طرح پیش‌فروش باید به شعب منتخب بانک ملی در سراسر کشور مراجعه کنن.
    • کلیه افراد بالای ۱۸ سال می تونن در طرح پیش فروش سکه شرکت کنن.
  • داشتن کارت ملی معتبر در طرح پیش فروش الزامیه.

 

 

  • کلیه خواهندگان طرح پیش فروش سکه، باید در بانک ملی ایران حساب باز کنن.
  • مبلغ سکه های مورد نظر خریدار باید به حساب بانکی شخص پیش بانک ملی واریز شه.
  • مشتریان در اول ورود به شعب منتخب بانک ملی باید فرم‌های مربوط به پیش‌خرید رو از باجه‌های خدمات الکترونیک دریافت کنن.

اینم بگیم که براساس این طرح سکه‌های تموم‌ بهار آزادی منقش به تصویر حضرت امام خمینی(ره) که به وسیله بانک مرکزی ضرب شده، به خواهندگان فروخته می شه.

ابهامات در طرح پیش فروش سکه

بهتر بود بانک مرکزی در اطلاعیه خود تضمینی به مردم می‌داد که احتیاجی نیس در زمان سررسید پول اضافی پرداخت شه.
این موضوع البته در روال قبلی پیش‌فروش مطرح بود ولی باتوجه به سخنان رئیس کل بانک مرکزی ابهام فعلی شدید شدن شده.

ابهام بعد، در اطلاعیه‌ایه که بانک مرکزی هم اونو منتشر و قوانین پیش‌فروش سکه رو اعلام کرده؛ در این اطلاعیه تضمینی داده نشده که در زمان سررسید، سکه تحویل خریداران شه.

از همین رو مردم اطمینان ندارن که بانک مرکزی در سررسید، سکه رو به اونا تحویل دهد یا مبلغی برابر اونو! چراکه در اطلاعیه بانک مرکزی دو بند مطرح شده که ً به مشتری حق انتخاب می‌دهد که بعد از سررسید با سکه‌هاش چه‌کار کنه ولی این احتمال رو هم به واقعیت نزدیک می‌کنه که شاید در سررسید سکه تحویل مشتری داده نشه.

زمینه‌سازی بانک مرکزی در اطلاعیه واسه زمان سررسید سکه در این دو بند بیشتر مشخصه: «به‌منظور ایجاد امکانات بیشتر واسه خواهندگان پیش‌خرید، امانت و نگهداری سکه‌های خریداری‌شده پس از سررسید (موعدتحویل) به‌صورت امانت پیش بانک ملی ایران در صورت توافق بانک و خریدار هم جفت و جور میشه.

علاوه بر این، تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس امکان جابه‌جایی و رد و بدل کردن سکه‌های خریداری‌شده از راه کارت سکه تحویل‌شده به خواهندگان به‌صورت الکترونیکی و از راه دستگاه‌های خودپرداز بانک هم ممکن شده و از این روش خطرات به وجود اومده به وسیله جابه‌جایی و نگهداری سکه پیش خواهندگان کاهش پیدا می کنه».

با در نظر گرفتن موارد فوق، این ابهام هست که شاید در زمان سررسید، بانک به‌جای سکه به خریداران اعلام کنه که “فعلاً سکه نداریم و می‌تونید برابر ریالی اونو تحویل بگیرین”، که در این مورد هم مشخص نیس برابر ریالی با چه‌روشی محاسبه و پرداخت می شه.

پیش بینی طلا در روزای آینده

جفری هالی تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه اوآنادا هفته پیش تاکید کرد: درخواست مکان امن سرمایه گذاری واسه طلا با رشد زیادی روبرو شده.
ایشون اضافه کرد: تا وقتی که شرایط در سوریه شدید شدن می شه این موضوع به نفع قیمت جهانی طلا میشه. شدید شدن تنش در شبه جزیره کره هم تاثیر زیادی بر افزایش نگرانیای سیاسی بین المللی داشته. جوردن الیسو تحلیلگر ارشد موسسه استرالیا بولیون هم چند روز پیش اعلام کرده بود که : شرایط در سوریه با اخبار منتشر شده درباره حمله موشکی آمریکا بدتر شده.

تحلیل تکنیکال نشون میده که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه مدت ۱۲۸۰ دلار میشه و اگه این سطح شکسته شه قیمت طلا تا ۱۳۰۰ دلار افزایش پیدا می کنه.
سطح حمایتی قیمت طلا هم در شرایط الان ۱۲۵۲ دلاره و اگه این سطح شکسته شه قیمت طلا تا ۱۲۴۰ دلار کم میشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   هر آنچه در مورد قند، انواع مختلف آن و فواید و ضررهایش باید بدانید