اگر روزی ۲ عدد تخم‌مرغ بخورید چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و املاح لازم واسه بدن بشمار می‌رود. مصرف یه عدد از این ماده خوراکی ارزون و همیشه در دسترس ۳ تا ۵ درصد از انرژی موردنیاز واسه هر فرد بالغ تو یه روز رو تامین می‌کنه. ازاین‌رو گزینه‌ خوبی واسه تقویت جسم و بهبود سلامت حساب می‌شه.

تقریبا نصف پروتئین این ماده خوراکی در سفیده اون قرار داره.
هم اینکه ویتامین B2 و چربی و کلسترول (کمتر از زرده)، سلنیوم، ویتامین D، B6، B12 و مواد معدنی مثل زینک، آهن و مس هم در این بخش هست.

زرده تخم مرغ شامل کالری و چربی بیشتری نسبت به سفیده س. هم اینکه منبع خوبی واسه ویتامینای A، D، E،K، کلسترول، لسیتین و ویتامینای محلول در چربیه.

همونجوریکه میدونید، در باور ما ایرانیا، تخم مرغ نشونه‌ی باروری، رشد و زایش خوبی‌ هاست و بخاطر این، سر سفره هفت‌سین به عنوان سمبل شکوفایی و نمو در سال جدید ازش استفاده می شه.

با این مقدمه از شما دعوت می‌کنیم تا مطالعه ادامه مطلب با این ماده خوراکی بیشتر آشنا شید.

مغز تحت حفاظت «کولین» قرار می‌گیرد

فسفولیپید که نقش اساسی در رابطه‌های نرمال سلول‌های مغزی دارن از کولین تشکیل شده‌ان. فسفولیپیدها در واقع اجزای اصلی سازنده غشای سلولی هستن. کولین هم جزئی از ویتامین‌های گروه B هستش.
این ماده واسه سوخت‌ساز چربی لازمه و در راه سوزوندن چربی‌ها هم مصرف می‌شه.

تحقیقات علمی ثابت کرده‌ان که کولین یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده سلول‌های مغزیه. این ماده در خوراکی‌هایی مثل دل و جگر گاو، گل‌کلم، خیار، بادام زمینی و تخم‌مرغ یافت می‌شه. در نتیجه اگه شما روزی دو عدد تخم‌مرغ بخورین، به مقدار کافی کولین وارد بدنتون می‌شه.

البته، لازمه یادآوری کنیم که دریافت زیادتر از اندازه کولین هم مضره و دلیل از بین‌رفتن حافظه می‌شه.

بینایی فرد به لطف «لوتئین» روشن و دقیق می‌شه

تحقیقات گذشته ثابت کرده‌ان که زرده تخم‌مرغ پر از ماده‌ای موسوم به لوتئینه. این ماده یه آنتی‌اکسیدان قویه که به روشنی و شفافیت هرچه‌بیشتر دید آدم کمک زیادی می‌کنه. کمبود این ماده دلیل تخریب و از بین‌رفتن بافت چشم می‌شه. از این‌رو، واسه مقابله با مریضی‌های چشمی و هم اینکه مریضی‌های مهلکی مثل سرطان و تنگی عروق و بازسازی پوست پیشنهاد می‌کنیم تا این آنتی‌اکسیدان رو در برنامه‌غذایی خود بذارین.

لوتئین، رادیکال‌های آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسونن رو خنثی می‌کنه.

«ویتامین D» به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کنه

اگه قراره بین مصرف روغن ماهی و تخم‌مرغ آب‌پز یکی رو انتخاب کنین، پیشنهاد اکید داریم که گزینه دوم رو انتخاب کنین. با اینکه اندازه ویتامین D موجود در هر دو ماده یادشده با هم برابره. اما محققان تازگیا کشف کرده‌ان که اگه مرغ‌ها با مواد مغذی تغذیه شن، ویتامین دی موجود در تخم‌مرغ افزایش پیدا می کنه.

خوبه بدونین که ویتامین D به جذب هرچه‌بهتر کلسیم در بدن و استواری بخشیدن به دندون‌ها و استخون‌ها کمک بسیاری می‌کنه.

ویتامین «ب کمپلکس» از پوست، مو و کبد مراقبت می‌کنه

بیوتین، ویتامین B12 و پروتئین‌های مغذی و قابل هضم واسه تقویت و بازسازی پوست و مو بسیار موثر و به درد بخور هستن. فسفولیپیدهای موجود در تخم‌مرغ هم به از بین‌رفتن سموم از کبد آدم کمک می‌کنن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   از کرویف تا دی لایت؛ سیر تکاملی کارخانه بازیکن سازی ۵۰۰ میلیون دلاری آژاکس

تخم‌مرغ در کاهش خطرات به وجود اومده به وسیله مریضی‌های قلبی و عروقی نقش داره

برخلاف تصور عموم، کلسترول موجود در تخم‌مرغ به اندازه متعادلی فسفاتید در خود داره پس واسه سلامت بدن آدم هیچ ضرر و خطری نداره. حتی این ماده مانع تولید زیادتر از اندازه کلسترول در بدن هم می‌شه. هم اینکه، باید بدونین که تخم‌مرغ شامل اسیدهای چرب امگا ۳ هستش که به کم شدن اندازه تری‌گلیسیرید کمک کرده و در نتیجه دلیل کاهش خطر دچار شدن به مریضی‌های قلبی و عروقی می شه.

 

 

تخم‌مرغ به «کاهش وزن» کمک می‌کنه

محققان آمریکایی تازگیا گفته‌ان اگه شخصی رژیم غذایی سبک خود رو با مصرف تخم‌مرغ واسه صبحونه همراه کنه، دو برابر سریع‌تر از چیزی که توقع داره، لاغر می شه.
صرف تخم‌مرغ واسه صبحونه کمک می‌کنه تا به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشین و در نتیجه غذای کمتری در طول روز مصرف می کنین.

مصرف تخم‌مرغ خطر دچار شدن به سرطان رو کاهش می‌دهد

کولین که واسه سلول‌های مغز حیاتیه، در کاهش خطر دچار شدن به سرطان هم نقش بسیار موثری داره.
براساس یافته های علمی بدست اومده، زنائی که در دوران بلوغ خود هر روز دست کم یه تخم‌مرغ مصرف می‌کنن، احتمال دچار شدن به سرطان سینه رو تا ۱۸ درصد کاهش میدن.

علائم سرطان سینه می‌تونه شامل توده در سینه، تغییر در شکل سینه، گودی پوست، ترشح مایع از نوک سینه، یا پوسته شدن یه تیکه از پوست باشه.

تخم‌مرغ در بسته شدن «نطفه سالم» نقش موثری داره

ویتامین‌های B در شکل‌گیری هورمون‌های جنسی نقش موثری دارن. ویتامین B9 که به‌نام فولیک اسید هم اونو می‌شناسیم، در شکل‌گیری سلول‌های قرمز خون و لوله‌های عصبی بدن جنین نقش مهم داره و از عقب‌افتادگی ذهنی جنین پیشگیری می کنه.
بخاطر این خیلی با اهمیته که زنان از سه ماه قبل و در طول بارداری خود فولیک‌اسید مصرف کنن.

شما می‌تونید این ماده رو با مصرف تخم‌مرغ به بدن خود برسونین. هر یک عدد تخم‌مرغ متوسط شامل ۷٫۰ میکروگرم ویتامینه.

روند پیری رو کُند می‌کنه

محققان هلندی در تحقیقات گذشته خود متوجه شده‌ان، کسایی که هر روز تخم‌مرغ مصرف می‌کنن نشونه‌های کمتری از پیری در چهره‌شون مشخص می‌شه. براساس این مطالعه علمی، بیشتر چروک‌های صورت ۸۷ درصد از زنان بین ۳۵ تا ۴۰ ساله که هر روز تخم‌مرغ مصرف می‌کردن، از بین رفته و پوستشون صاف شده.
در مردان هم، چروک‌های دور چشم به مقدار قابل توجه‌ای برطرف شده.

پس، کسایی که می‌خواهند علائم پیری رو از صورت خود حذف کنن، می‌تونن با راه حل ساده و خوشمزه‌ای مثل مصرف روزانه تخم‌مرغ به هدف خود نائل شن.