چرا افسردگی در ایران افزایش یافته است؟

طبق آمارهای ارائه شده، افسردگی در نقاط دیگر دنیا حدود ۹ یا ۱۰ درصد افزایش یافته است. این درحالیست که افزایش آمار افسردگی در ایران رقم ۱۲ درصدی را داراست. طبق صحبت‌های قاضی زاده هاشمی، عوامل محیطی سبب افزایش افسردگی در ایران می‌شوند. او گفته است که زنان نیز در این جامعه آمار افسردگی ۱۶.۵ درصدی را ثبت کرده اند. مهم نیست که وزیر بهداشت برای گفتن این آمارها به کدام تحقیقات استناد می‌کند. نکته اینجاست که در صحبت دیگری او گفته بود ایرانیان بین ۲۱ تا ۲۵ به افسردگی مبتلا هستند. او دلایل مخلتفی را درباره علت ابتلای ایرانیان به افسردگی و یا همان سرما خوردگی روانی برشمرده است. این موضوع آنقدر مهم است که کارشناسان مجله اینترنتی آسمونی را هم به نوشتن مطلب درباره خود وادار کرده است. در توضیحات کامل‌تری درباره پاسخ این سوال خواهیم داد که «چرا افسردگی در ایران افزایش یافته است؟» با ما همراه باشید.

نگاهی به شیوع افسردگی در ایران و دلایل آن

طبق گفته‌های مهدی مسلمی فر؛ روانشناس: افسردگی بیماری رایجی است و از آن به عنوان سرماخوردگی روانی یاد می‌شود. هر تجربه بد و انواعی از شکست‌ها ممکن است افراد را به این وضعیت دچار کنند. افسردگی ریشه در عوامل مختلفی دارد و در ایران عوامل محیطی سبب افزایش این بیماری شده اند. افسردگی با علائمی مانند کاهش میل جنسی، حملات کلامی و… خودش را نشان می‌دهد.

یکی از دلایلی که از سوی این روانشناس به عنوان مهدی مسلمی فر به عنوان ریشه افسردگی تلقی می‌شود، مشکلات اقتصادی است. او می‌گوید زمان محمود احمدی نژاد، فشار اقتصادی افراد را دچار پرکاری و استرس کرده بود. به طوری که شاهد افزایش مراجعه مردم به کلینیک‌های روانشناسی بودیم. خودتان تصور کنید که فردی در دوران رونق اقتصادی روزی ۴۰ بار از روی صندلی بلند شود و به مشتریان خدمت‌رسانی کند. اما در دوران رکود اقتصادی، ممکن است افراد تنها ۴ بار از روی صندلی بلند شود. این تغییر سبک زندگی ممکن است رفتار افراد را هم دچار تغییر کند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   هِرابیوتی : محصولات و برندهای مراقبت پوست با ضمانت اورجینال بودن

درنتیجه بدلیل رکود اقتصادی، تحرک و برنامه ریزی افراد دچار تغییر می‌شود و افراد دچار افسردگی می‌شوند. جالب است بدانید که در کشور ژاپن هم آمار افسردگی بسیار بالاست. بنابراین اقتصاد تنها یکی از مواردی است که سبب افسردگی می‌شود. این بیماری تحت تاثیر عوامل دیگری مانند پیشینه تاریخی، فرهنگ و… شیوع پیدا می‌کند.

مشکل بزرگ جامعه ایران

در کشور ایران انتخاب‌ها برای افراد محدود شده و فضایی دو قطبی در آن حاکم است. به طوری که در این جامعه ارزشی، افراد به دو دسته خوب و بد تقسیم شده و همین طرد شدن افراد از سوی هم، تنور افسردگی را داغ‌تر می‌کند.