بعضی وقتا کلیدهایتان رو گم می کنین؛ همیشه بین سایتایی مثل یوتیوب و وظایف تون سرِ کار سرگردان هستین و هنگام گفت وگو در افکار خود غرق میشید! زندگی بعضی وقتا بسیار گیج کننده س اما چه جوری می تونین بفهمین که مشکل جدی تری دارین یا نه؟ واسه بزرگ سالانی که به مشکل توجه و تمرکز بیش فعالی (ADHD) دچارند، مشکل نبود تمرکز طولانی دردسرسازه.

 

به گفته دکتر تیموتی ویلنز (Timothy Wilens)، استادیار روان شناسی دانشکده ی پزشکی هاروارد، تعداد افراد حدودا ۳۸ ساله ای که مریضی اونا تازگیا تشخیص داده شده رو به افزایشه. الان مردم چندین کار رو به طور هم زمان انجام میدن. چندشغله بودن، مسئولیتای خونه و خونواده، وظایف شخصی و مشکلات دیگر ذهن افراد رو بیشتر از حد مشغول کرده و باعث شده هوشیار ماندن و تمرکز کردن سخت تر از قبل شه.

خونواده

استفاده ی بیشتر از حد از تکنولوژی

وسایل هوشمند، موبایل، کامپیوتر و آیپاد همه تمرکز شما رو برهم میزنن. مغز آدم مثل یک منشی عمل می کنه و به شما واسه منظم بودن و مدیریت زمان کمک می کنه؛ اما تحقیقات نشون می ده هرچه کارای بیشتری رو هم زمان بکنین، سخت تر می تونین روی اونا تمرکز کنین. یادگیری مهارتای ساده ی منظم بودن مثل نوشتن وظایف و استفاده از جدول برنامه ریزی کارای روزانه، محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت می تونه به حل این مشکلات کمک کنه. نبود استفاده از تکنولوژی در ساعات خاص مثلا بعد از صرف شام یا پیش از خواب هم می تونه در حل این مشکل مفید باشه.

برنامه-ریزی

اگه به طور همیشگی نمی تونین بر کارای مهم تون تمرکز کنین یا بدون گوشی موبایل و اینترنت نمی تونین چیزی رو به خاطر بیارین باید به دکتر مراجعه کنین. به گفته دکتر ویلنز وقتی مغز نتونه به درستی بکنه، شما خیلی راحت تمرکزتان رو از دست میدید و نمی تونین از انجام کارا نتیجه مطلوبی به دست بیارین.

مطلب مشابه :  دلیل گرفتگی گوش و علاج خونگی اون 

کمبود خواب

اگه خواب کافی ندارین (هفت یا هشت ساعت خواب شبونه)، شاید دچار افکار پریشون هستین و در مدیریت کارای روزانه تون مشکل دارین. این واکنش طبیعیه و با استراحت کافی و زودتر خوابیدن می تونین تمرکز خود رو دوباره به دست بیارین.

اما اگه دچار مشکل خواب هستین یا وقتی از خواب بیدار میشید هنوز خسته اید، از ایجاد و خوی متغیر رنج می برین و مشکل توجهی مثل نبود تمرکز یا مشکل هوشیاری دارین به دکتر مراجعه کنین. ممکنه به مشکل خواب طولانی دچار باشین و با بهبود الگوی خواب خود اونو درمون کنین.

اما در بزرگ سالانی که به مشکل توجه و تمرکز دچار هستن، بدخوابی و نبود رعایت بهداشت خواب مشکل تمرکز رو سخت تر می کنه و تغییر عادات خواب کمک زیادی به اونا نمی کنه.

نارضایتی شغلی

شک نداشته باشین همه افراد بعضی وقتا از کار خود ناراضی هستن. ممکنه در برخورد با ارباب مراجعه با مشکل روبه رو شید یا رئیس از عملکردتون ناراضی باشه. اگه محیط کار نامرتب یا پروژه کسل کننده باشه، تمرکز کردن سخت تر می شه و این طبیعیه؛ اما اگه نمی تونین پروژه ها رو کامل بکنین (تاریخ تحویل پروژه ها رو از دست میدید یا با مشکلات جدی روبرو میشید) شاید به درمون یا شغل جدیدی نیاز دارین.

اگه همیشه از انجام وظایف خود طفره می روید و نمی تونین روی پروژه ها متمرکز شید، سابقه کارکرد ضعیف در کارای خود دارین و شغل تون رو چندین بار تغییر دادین، با دکتر خود مشورت کنین. بزرگ سالانی که به مشکل توجه و بیش فعالی گرفتار هستن، همیشه در انجام دادن کارا و تموم کردن شون با مشکل روبرو می شن و عضو ضعیف تیم به حساب می رن. به گفته دکتر ویلنز، اونا همیشه گرفتار احساس شکست و مشکلات عزت نفس پائین هستن. طبق یافتها این افراد بیشترین میزان تغییر شغل و نبود رضایت شغلی رو دارن.

مطلب مشابه :  تجربیات برتر در حوزه سنجش و ارزشیابی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

اضطراب بیشتر از حد

اضطراب اثر مستقیمی روی تمرکز داره چون در تقابل با بخشای شناختی (قسمتایی از مغز که وظیفه ی تفکر سریع و دقیق رو دارن) عمل می کنه. پس عصبی و مضطرب بودن تمرکز رو سخت تر می کنه. محققان دانشگاه «ویسکانسین مدیسن» (Wisconsin-Madison) به این نتیجه رسیدن استفاده از تکنیکای ریلکسیشن (تن آرامی) باعث می شه بر عواملی که موجب نبود تمرکز شما می شن، کنترل بیشتری داشته باشین. تحقیق دیگری در دانشگاه یوسی ال ای (UCLA) نشون می ده بزرگ سالان گرفتار به مشکل توجه و تمرکز با می تونن تمرکز خود رو بهبود بدن و افسردگی و اضطراب خود رو کم کنن.

اگه مشکل خلقی به دلیل اضطراب مثل عصبی بودن و افسردگی دارین یا اگه اضطراب توانایی تمرکزتان رو کم کرده طوری که روی کار، روابط فردی و امور تحصیلی شما اثر منفی داره به دکتر مراجعه کنین و همه علائم و مشکلات تون رو توضیح بدین تا با کمک دکتر این مشکل حل شه.

کم تحرکی و ورزش نکردن

تحقیقات نشون داده ورزش منظم ذهن رو آگاه و فعال نگه می داره و قدرت حافظه و یادگیری رو افزایش می ده. توجه به ورزش منظم در بزرگ سالانی که مشکل توجه و تمرکز و ذهن بی قرار دارن، مهم تره. به گفته دکتر ویلنز بیمارانی که ورزش می کنن توجه و توانایی تمرکزشان بهتر می شه. ورزش منظم باعث می شه انرژی مضاعفی رو که باعث بی قراری می شه، استفاده کنین و خواب بهتری در شب داشته باشین.

اگه نمی تونین یه مدت آروم بشینین (مثلا در یک جلسه ی کاری یا پشت میز کار خود) و دائم باید از پشت میز بلند شید و حرکت کنین یا با ورزش بیشتر از حد (دو یا سه ساعت در روز) سعی دارین مشکل بی قراری خود رو حل کنین از دکتر کمک بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید