لوله و پروفیل های صنعتی

لوله مبلی یکی از پرکاربردترین محصولات بازار لوله و پروفیل است که به دلیل فرم پذیری عالی، استفاده گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، مبلمان و صندلی، اگزوز، کانکس و کانتینر، دوچرخه سازی، لوازم خانگی و … دارد.

 مهمترین ویژگی‌های لوله مبلی

۱-دقت ابعادی مطلوب در قطر و ضخامت
۲-جوش پذیری
۳-فرم پذیری عالی در فرآیندهای خم کاری و کشش
۴-کیفیت سطحی مطلوب
۵-قابلیت آبکاری
۶-قابلیت کشش سرد

 

پروفیل مبلی پروفیل سبک هم نامیده می‌شود و از آن در ساخت پایه‌های مبلمان، صندلی‌ها و میزهای اداری و معمولی استفاده می‌شود و به همین دلیل است که نام «قوطی مبلی» برای این پروفیل‌ها انتخاب شده است.

قوطی مبلی با ورق سیاه

ورق‌های سیاه، محصول نورد گرم هستند. این ورق‌ها از جهت ظاهری و با توجه به ویژگی‌های فنی، تفاوت‌های بسیاری با ورق‌های نورد سرد دارند. پروفیل‌های تولیدشده از این ورق، معمولاً در صنایع عظیم، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق‌های سیاه، مقاومت بی‌نظیری در برابر ضربه دارند، همچنین سطح استحکام کششی آن‌ها بسیار مطلوب است. این مشخصه‌ها باعث می‌شود که قوطی‌های مبلی با ورق سیاه، کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

قوطی مبلی با ورق آلومینیوم

یکی از بارزترین ویژگی‌های آلومینیوم، شکل‌پذیری و انعطاف مثال‌زدنی آن است. البته فراموش نکنید که ورق‌های آلومینیومی، معمولاً به صورت آلیاژی تولید و عرضه می‌شوند ولی باز هم قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری آن‌ها بسیار بیشتر از ورق‌های آهنی یا فولادی است. قوطی مبلی تولیدشده از ورق آلومینیوم، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

قوطی مبلی با ورق گالوانیزه

ورق‌های فولادی در برابر اُکسید آهن، بسیار آسیب‌پذیر هستند. تولیدکنندگان ورق‌های فولادی، راهکارهای گوناگونی برای افزایش مقاومت آهن و فولاد در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی اندیشیده‌اند؛ یکی از این راهکارها، روی‌اندود‌کردن یا گالوانیزاسیون ورق‌های فولادی است. در نتیجه، قوطی مبلی گالوانیزه در مقایسه با قوطی مبلی با ورق سیاه، مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی دارد.

گروه صبا، تخصصی ترین مجموعه فعال در زمینه تولید و تامین و صادرات لوله و پروفیل های صنعتی، به پشتوانه بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت دراین حوزه ،اکنون افتخار همکاری با بیش از ۲۵۰ کارخانه و کارگاه را دارد. این مجموعه علاوه بر فروش لوله و پروفیل به شکل خام، مجهز به بزرگترین کارگاه برش PLC لوله و پروفیل، ۳ خط کشش سرد (فرمینگ) لوله و همچنین کارگاه پلیش اوربیتالی لوله است، تا بتواند در جهت رضایت هر چه بیشتر مشتریان گرامی تا حد ممکن فرایند های پیش تولید آنها را نیز به عهده گیرد .

 

استفاده از پروفیل سبک حدود 10 سال پیش آغاز شد و اولین بار در آمریکای شمالی، سپس در ایالات‌متحده و بریتانیا رواج پیدا کرد. اما در  آن اوایل، استفاده از قوطی مبلی به‌صورت آزمایشی بود و کم کم به عنوان یک مصالح ساختمانی نیز در نظر گرفته شد. دلیل اینکه در اوایل این محصول هنوز تأیید نشده بود، عدم شناخت محصولات نورد سرد به‌ عنوان فولاد ساختمانی بود. هم‌زمان با اینکه محصولات فولادی نورد سرد رشد پیدا کردند، مهندسان و متخصصان نیز برای استفاده از قوطی پروفیل سبک، استانداردها و دلایل قانع کننده‌ای یافتند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ایران جزوه - مرجع دانلود انواع جزوات دانشگاهی

سر انجام در سال‌های 1930 الی 1940، محصولات تولید شده با نورد سرد جایگاه خاص خود را در محصولات ساختمانی پیدا کردند. قیمت پروفیل سبک در اوایل ثابت نبود که با گذر زمان و شناخته شدن هرچه بیشتر در صنعت، به حدنصاب رسید.

ویژگی‌هایی قوطی مبلی

 

ویژگی‌های پروفیل مبلی در سه دسته‌ی کلی، قابل‌بررسی است؛ در ادامه‌ی این بخش، ویژگی‌های قوطی مبلی را بر اساس این سه دسته بررسی می‌کنیم.

مشخصات ظاهری

پروفیل مبلی، ظاهری بسیار زیبا و براق دارد. اتفاقاً به همین دلیل هم هست که در ساخت وسایل خانگی، مانند پایه‌های صندلی، میز و مبلمان، از این پروفیل‌ها استفاده می‌شود. نکته‌ی دیگر درباره‌ی ظاهر قوطی مبلی این است که ابعاد و سایزهای بسیار دقیقی دارد. این ویژگی میان انواع پروفیل‌های فلزی، منحصر به فرد است. همچنین درز جوش این محصول، بسیار ظریف است.

مشخصات شیمیایی

مواد اولیه‌ی قوطی‌های مبلی، آلیاژی هستند؛ مثلاً اگر از ورق‌های فولادی در تولید پروفیل مبلی استفاده شود، عناصر فلزی متفاوتی در این ورق استفاده شده است (معمولاً از فولاد و کربن استفاده می‌شود). علاوه بر این مسائل، امکان آبکاری و قابلیت رنگ‌کاری قوطی‌های مبلی نیز ویژگی‌های دیگر پروفیل مبلی است.

مشخصات فیزیکی

مشخصات فیزیکی پروفیل‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • سایز قوطی یا پروفیل
  • ضخامت قوطی یا پروفیل
  • وزن قوطی یا پروفیل

هر تولیدکننده‌ای، پروفیل‌ها یا قوطی‌های مبلی خود را مطابق با استاندارد خاصی تولید می‌کند؛ در نتیجه، ویژگی‌های فیزیکی محصولات هر کارخانه، با سایر کارخانه‌ها متفاوت است.

لوله مبلی یا سبک از لوله های معمولی ارزانتر است ؟

با آنکه قیمت واحد وزن قیمت لوله مبلی در مقایسه با لوله های معمولی بالاتر است اما چون این لوله ها سبک تر هستند قیمت هر شاخه آنها ارزان تر درمی آید .

استفاده از لوله مبلی یا سبک به صرفه است ؟

برخلاف لوله های معمولی که برای هر قطر نهایتا دو یا سه ضخامت بیشتر ندارند، در استاندارد لوله‌مبلی ، برای هر مقطع (مثلا لوله مبلی) حدود ۱۰ ضخامت مختلف موجود است ، که طراح یا تولید کننده محترم می تواند از بین آنها و با توجه به خصوصیات فیزیکی که در نظر دارد ، وزن دلخواه را انتخاب کند .