راهنمای خرید آسانسور

 
در حالی که این روزها استفاده از آسانسور در شهرهای بزرگ که رشد آسمان خراش ها هر روز بیشتر از روز قبل می شود امری عادی است بنابراین آسانسور یکی از نیاز های ضروری برای هر ساختمانی محسوب می شود. آسانسور دستگاهی است که پس از نصب در جلب یا عدم رضایت مالکین و ساکنین یک ســاختمان نقش بسزایی دارد. انتخاب درست یک شرکت و نیز انتخاب مشخصات فنی متناسب با نـــــوع کاربری، موقیعت و نیز تعداد افراد ساکن در مجموعه یک موقعیت مهم برای سازندگان ساختمان محسوب می شود. متاسفانه در مواردی مشاهده می شود سازندگان ساختمان، حتی برخی مهندسین مشاور دید اصولی و درستی از آسانسور و انواع آن نداشته و همین عامل موجب انتخاب نادرست می شود. به چند نمونه از اشکالات موجود می توان اشاره نمود:
الف: ساختمان با تعداد طبقات بالا وجود آسانسوربه تعداد کم و یا سرعت نامناسب. ب: عدم تناسب ظرفیت آسانسور با تعداد واحدها و افراد موجود در ساختمان. ج: عدم تناسب آسانسور با بقیه مصالح استفاده شده در ساختمان (به عنوان مثال خرید یک دستگاه آسانسور با کیفیت پایین برای ساختمانی که دارای تجهیزات و امکانات با کیفیت بالا می باشد.) د: آسانسوری که در ظاهر کلیه سیستم های مدرن در خرید آن لحاظ شده است ولی دارای عملکرد خوبی نبوده و معیوب یا خراب است. به سوالات زیر توجه کنید: ۱-چرا قیمت دو آسانسور که مشخصات فنی تقریبا یکسانی دارند دارای تفاوت بسیار است؟ ۲- چــــــــرا دو آسانسور که مشخصات فنی آنها ظاهرا یکسان است دارای کیفیت یکسانی نیستند؟ ۳- اصـــــــولا چه عواملی در بالاتربودن کیفیت یک آسانسور نسبت به دیگری موثر است؟ سوالات فوق بخشی از مشکلات سازندگان ساختمان در انتخاب یک آسانسور مناسب برای خرید است. همان طوری که نتیجه عملکرد دو سر آشپز با مواد یکسان متفاوت است آسانسور نیز به طور کلی از چنین منطقی تبعیت می کند. مواردی که در نصب و راه اندازی یک آسانسور بسیار پر اهمیت است عبارتند از: ۱-کیفیت اجناس ۲- کیفیت نصب ۳- کنترل کیفیت تجهیزات نصب شده اگر در هر یک از موارد فوق اشکالاتی وجود داشته باشد، می تواند منجر به سلب رضایت و آسایش مشتری و مصرف کننده شود. در مشخصات فنی آسانسورها تنها به نوع قطعات اشاره می شود نه کیفیت آن. بنابراین کیفیت قطعات می تواند متغیر باشد. به عنوان مثال کابین آسانسور تنها با نوع دکوراسیون متمایز می شود،استنلس استیل یافرمیکا و یا…کیفیت ساخت کابین، وزن کابین، کیفیت مواد استفاده شده، درجه کیفی استیل استفاده شده، همه و همه در کیفیت و زیبایی محصول نهایی موثر هستند و به همان نسبت در قیمت تمام شده آن تاثیر خواهند داشت. در مثال دیگری به سیستم کنترل سرعت اشاره می کنیم. سیستم VVVF در آسانسور در واقع مخفف عبارت frequency variable voltage variable به معنای ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر است که این سیستم شتاب اولیه موتور را کم کرده و باعث طول عمر مفید موتور آسانسور می شود بسیاری از خریداران تنها به اینکه سیستم آسانسور VVVFاست بسنده نموده و اقدام به مقایسه قیمت ها بر این اساس می کنند در حالی که سیستم هایVVVF تفاوت های اساسی در کیفیت و قیمت با یکدیگر دارند. سیستمCLOSE LOOP به عنوان سیستم قابل قبول برای آسانسور شناخته می شود که به همراه اینکدر(تاکومتری) که روی موتور گیر بکس نصب می شود نتیجه بسیار قابل قبولی را در کیفیت حرکت ارائه میکند به علاوه نوع و مارک درایو کنترل سرعت آن نیز در کیفیت و قیمت بسیار مهم است.
در واقع دو سیستم VVVF با درایو های کنترل سرعت متفاوت، مارک تابلو فرمان متفاوت و نیز نصب سیستم به صورت Open loop یا Close loop می تواند موجب اختلاف قیمت در کل قیمت آسانسور شود. بنابراین می توان گفت در مواردی تاثیر تابلو فرمان روی کیفیت و قیمت آسانسور از موتور گیربکس بیشتر است،در حالی که بسیاری از خریداران تنها توجه به نام موتور گیربکس می کنند. پس با دقت به دو مثال فوق می توان به این نتیجه رسید که کلیه قطعات آسانسور از جزئیترین قطعات تا قطعات اصلی چه تاثیری بر قیمت و عملکرد یک آسانسور خواهند گذاشت .اگر به موارد فوق مباحث کیفیت نصب،کنترل کیفیت را نیز اضافه کنیم در خواهیم یافت که خرید آسانسور را می بایست به دقت انجام داده و پس از بررسی دقیق به آن مبادرت نمود. نتیجه گیری و پیشنهاد : جهت مقایسه و خرید آسانسور از میان شرکتهای مختلف موارد را زیر به دقت مورد بررسی قراردهید: ۱- بررسی دقیق مشخصات فنی ارائه شده توسط شرکتهای مورد نظر. 2- بررسی رزومه کاری شرکتهای مورد نظر. 3- بازدید از پروژهای نصب شده توسط شرکتهای مورد نظر و مقایسه آن با مشخصات فنی ارائه شده در بند(1) 4- بررسی توان مالی و اجرایی شرکتها و تعهدات زمانی در اجرای آسانسور. 5- بررسی دقیق مدارک و مجوزها و گواهینامه های شرکتها. نکته : در نهایت توجه شود که آسانسور های ارزان قیمت و فاقد کیفیت دارای قطعات با طول عمر مفید بسیار کوتاهی بوده و مشکلات و هزینه های زیادی را به ساکنان ساختمان ها تحمیل می کنند.
شرکت های بسیاری همچون هایت لیفت داشتن انواع مجوز و دارا بودن نمایندگی های معتبر همچون نمایندگی موتور زیلابگ آلمان خدمات گسترده و متنوع را به مشتریان ارائه می دهند. این شرکت بهترین مرکز فروش قطعات آسانسور در ایران می باشد.