مقاله – بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب- قسمت 45

ضعف در بازار و بازاریابی
چشم انداز تدوین شده برای خوشه
تا سال 1392 خوشه فرآوری زیتون گیلان یک خوشه توسعه یافته و پویا خواهد بود که توانسته است با افزایش کیفیت محصولات در سطح استاندارد جهانی، کاهش هزینه تولید، نوآوری و جلب رضایت مصرف کنندگان، میزان مصرف سرانه زیتون کشور را افزایش دهد.
استراتژی های تدوین شده برای توسعه خوشه
ارتقاء کیفیت روغن زیتون و زیتون فرآوری شده در سطح کلاس جهانی
توسعه بازار داخلی و افزایش قدرت رقابتی محصولات کلیدی
2-16-2- خوشه فرآوری چای گیلان
تاریخچه و جغرافیای خوشه
از شروع تأسیس اولین کارخانه تا سال 1337 دولت با نام شرکتهای چای وزارت دارائی و سازمان برنامه بیشتر نوعی مباشرت در کار تولید چای داشت؛ کارخانجاتچای به تعداد محدودی در سطح خوشه و عمدتا در منطقه لاهیجان مشغول به کار بودند. در سال 1337 دولت به منظور حمایت از کشاورزان چایکار، تولیدکنندگان چای خشک و مصرف کنندگان چای سازمان چای را در وزارت گمرکات و انحصارات تأسیس نمود تا متولی گری تولید و مصرف چای را بر عهده گیرد. در سال 1369 با تصویب مجلس شورای اسلامی به دلایل مختلف و از جمله اینکه چای یک محصول کشاورزی است، سازمان چای به وزارت کشاورزی ملحق گردید. بحران حاصله در این صنعت از زمان این تصویب به شدت تقویت و به دلیل سوء مدیریتهای این وزارتخانه به اوج خود رسید. خصوصا بین سالهای 1374 تا 1378 به علت کاهش اختلاط چای داخلی با چای خارجی، شکل گیری بحران کاملا نمایان و آشکار شد. در اواخر سال 1383 بار دیگر محلس شورای اسلامی طرحی را تصوب کرد که دولت از سال 1384 هم برگ سبز و هم چای خشم استحصالی از کارخانجات را به قیمت تضمینی خریداری نماید ولی متاسفانه این امر به عهده سازمان تعاون روستایی گذاشته شد. از میان کل 171 کارخانه موجود در منطقه خوشه، جمعا 138 کارخانه طرف قرارداد با سازمان تعاون روستایی می باشند (منصوری و عزیزمحمدلو، 1388).
وضعیت خوشه در ابتدای پروژه توسعه خوشه
مسائل خوشه در بدو ورود عبارتند از:
عدم وجود تحقیقات و پژوهشهای کاربردی و نوآوری در مراحل مختلف صنعت چایسازی اعم از زراعت، فراوری، بسته بندی و بازاریابی.
عدم استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد در بخشهای کشت و فراوری و به خصوص بازاریابی به منظور تهییج مصرف کنندگان داخلی برای مصرف چای ایرانی
وجود مناسبات ضعیف تجاری و استفاده از کانالهای توزیع سنتی به منظور فروش محصولات
واقعی نبودن قیمت چای و نامناسب بودن نحوه قیمت گذاری آن، بدون توجه به تورم و قیمتهای تمام شده برای تولید برگ سبز و چای خشک
نادرست و غیراستاندارد بودن نحوه برگ چینی کشاورزان که منجر به افت کیفیت محصول نهایی می گردد.
ترافیک بیش از حد عرضه برگ سبز در برخی از ماههای سال بطوریکه کارخانجات ظرفیت فراوری آن را در یک مدت زمان محدود دارا نیستند.
شیوه حمل و نقل نامناسب برگ سبز از باغ به کارخانه که موجب آسیب دیدن برگ سبز چای می گردد.
وجود عده ای محدود از کلی فروشان و بازرگانان چای که نبض بازار را در دست دارند و عموما منافع خود را در مقابل منافع تولید کنندگان چای قرار می دهند.
کم سواد بودن مدیران و کارکنان کارخانجات و چایکاران
عدم وجود اعتماد و همبستگی لازم بین فعالان اصلی صنعت به منظور کسب قدرت بیشتر و دفاع از منافع خود
عادت به سوء استفاده از تسهیلات و بروکراسی منفی دولتی
نداشتن انبارهای مناسب برای نگهداری چای خشک تولیدی
نقاط فشار و مسائل استراتژیک خوشه:
ضعف در حوزه بازار و بازاریابی و عدم وجود قابلیت برای عرضه محصول در بازارهای جهانی
نامناسب بودن کیفیت چای
چشم انداز تدوین شده برای خوشه
خوشه صنعتی فرآوری و بسته بندی چای در سال 1392، با تکیه بر کیفیت مطلوب و مرغوبیت ارگانیک چای خشک سیاه، توانایی عرضه 70 درصد از محصول تولیدی خویش را در بازارهای جهانی خواهد داشت.
استراتژی های تدوین شده برای توسعه خوشه
توسعه بازار: ایجاد قابلیت برای عرضه محصول در بازارهای جهانی با تأکید ویژه بر کیفیت ارگانیک چای خشک تولیدی توسط کارخانجات چایسازی سطح خوشه
راه اندازی نظام کیفیت جهت ارتقای کیفیت چای خشک تولیدی در سطح کلاس جهانی (همان).
3-16-2- خوشه ادوات شالیکوبی گیلان
تاریخچه و جغرافیای خوشه
در ایران از 70 سال پیش ساخت ابزار و ادوات شالیکوبی آغاز گردیده است که تمرکز اصلی آن در شهر رشت و شهرستانهای حومه بوده است. تاکنون بیش از 50 واحد فعال صنعتی به ساخت ابزار و ادوات شالیکوبی مشغول و 1800 خط کامل تبدیل کارخانه برنجکوبی در سطح استان گیلان و 4000 خط در سطح کشور احداث نموده اند و خدمات جانبی ارائه می نمایند. (منصوری و عزیزمحمدلو، 1388).
وضعیت خوشه در ابتدای پروژه توسعه خوشه
افزایش در قیمت مواد اولیه به دلیل رقابت در خرید مواد اولیه بین واحدها
نبود واحدهای ارائه دهنده خدمات در زمینه مشاوره کیفیت، بازاریابی، آموزش و طراحی.

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است