جولای 16, 2020

اجزای تشکیل دهنده سرمایه فکری

به گفته بنتیس(۱۹۹۸) ، سرمایه انسانی بیان کننده موجودی دانشی افراد یه‏ سازمانه که در وجود کارکنان اون نهفتهه.هم اینکه سرمایه انسانی ترکیبی از علم، مهارت، قدرت نوآوری و توانایی افراد شرکت واسه انجام وظایف شون و در بر دارنده ارزشا، فرهنگ و فلسفه شرکته ، به‏ بیان دیگه کارکنان شرکت از راه لیاقت، نگاه و تیزهوشی‏شون سرمایه فکری رو در شرکت ایجاد می‏کنن.لیاقت شامل مهارت ها و تحصیلاته، در حالیکه نگاه‏ اجزای رفتاری کارکنان رو در بین کار توصیف می‏کنه(اجزای رفتاری کارکنان شامل‏ انگیزه اونا واسه کار و رضایت اونا از کار می‏شه)و تیزهوشی فرد رو قادر میسازه تا فعالیتای روزمره رو عوض کنه و از راه تفکر خلاق مسائل رو حل کنه(قلیچ لی،۱۳۸۵).
فلسفه

۲-۱۴-۲٫ سرمایه ساختاری/ سازمانی

ادوینسون و مالون(۱۹۹۷)سرمایه ساختار رو به عنوان سخت‏افزار، نرم‏افزار، پایگاه‏ داده‏ها، ساختار سازمانی، حقوق انحصاری سازمان، علائم تجاری و تموم توانایی‏های‏ سازمان که حامی بهره‏وری کارکنانه، تعریف می‏کنن.

سـرمایه ­ساختـار چیزیه که، هنـگامی­که کـارکنـان شب به خانـه می‏روند در شرکت بـاقی می‏مـانـد.

یعنی سرمایه ساختار شامل تموم انباشته‏های غیر انسانی علم تو یه سازمانه

بونتیس(۱۹۹۸) سرمایه ساختار رو راهنمای انجام پروسه ها، روش هدف دار‏ها، فعالیتای‏ روزمره و هرچیزی که واسه سازمان تولید ارزش کنه-ارزشی بالاتر از ارزش مادی‏ که در سازمان هست- می‏دونه. اگه یه سازمان از راه ‏های ضعیفی واسه پیگیری‏ و انجام فعالیت هاش بهره مند باشه، کل سرمایه فکری نمی‏تونه به بیشترین حد توان‏ بالقوه‏اش برسه.

در تعریفی دیگه، سرمایه ساختار عبارتست از ساختارهای توانایی که به سازمان‏ اجازه بهره‏ورداری و به کار گیری سرمایه فکری رو می‏دهد.این عوامل از دارایی‏های به طور کاملً نامشهود تا دارایی‏های مشهودتر طبقه‏بندی می‏شن.در این طیف دارایی‏های به طور کاملً نامشهود مانند فرهنگ و جو سازمانی و دارایی‏های مشهودتر مانند حق کپی‏رایت، علائم تجاری، حقوق انحصاری، پایگاه های داده‏ای داخلی، سیستمای کامپیوتری و شبکه اینترانت سازمان هستن، که همه این عوامل در جهت مدیریت علم می‏باشن (سیدجوادین وهمکاران،۱۳۸۸).

یوندت (۲۰۰۰) سرمایه ساختاری رو به عنوان علم نهادی شده واسه یه سازمان می دونه که در پایگـاهای داده، دستورالعمـلا و چیزای دیگه ای به جز اینا ذخیره می شه. بیشتر این سرمایه رو سرمایه ساختاری می گن. با ایـن وجـود یوندت ترجیح داده که اصطـلاح سرمایه ساختـاری رو به کـار ببـرد، چون معتقـده سـرمایه ساختاری بطـور واضـح تری بیان می کنـد که این دانـش واقعـاً متعلـق به سـازمـانه. سرمایـه ساختاری شامل همه ذخایر غیر انسانی علم در سازمان می شه که در بر گیرنده پایگاه های داده، نمودارهای سازمانی، دستورالعملای اجرایی فرایندها، راهبردها، برنامه های اجرایی و هرآنچه که ارزش واسه سازمان بالاتر از ارزش مادی اونا هستش(مشبکی و قلیچ لی، ۱۳۸۵، ۱۸).

۲-۱۴-۳٫ سرمایه مشتری

موضوع اصلی سرمایه ارتباطی، علم موجود در کانال های بازاریابی و روابط با مشتریاس وعامل تعیین کننده اصلی در تبدیل سرمایه فکری به ارزش بازاری و در نتیجه، کارکرد کسب وکار سازمان می باشه مضمون اصلی سرمایه مشتری، علم استفاده شده در کانال های بازاریابی سازمان و روابط با مشتری در بین انجام کسب و کاره(صابر معاش وکوثری،۱۳۹۱).

شکل۲-۴٫ شکل های جور واجور سرمایه فکری سازمان

 

 

 

۲-۱۵٫ ویژگی های سرمایه فکری

باوجود شباهت سرمایه فکری با دارایی های مشخص، در توانایی بالقوه واسه ایجاد جریان های نقدی آینده، ویژگی هایی که سرمایه فکری رو از این دارایی ها جدا می کنن، عبارتند از:

۱- دارایی های فکری، دارایی های غیر رقابتی هستن. بر خلاف دارایی های فیزیکی که فقط می تونن واسه انجام یه کار به خصوص تو یه زمان خاص مورد استفاده قرار بگیرن، دارایی های فکری رو می توان به طور همزمان واسه چند امر خاص به کار گرفت. مثلا، سیستم پشتیبانی از مشتری می تونه، امکان پشتیبانی از هزاران مشتری رو تو یه زمان خاص جفت و جور کنه. این توانایی یکی از مهم ترین معیارهای برتری دارایی های فکری بر دارایی های فیزیکیه.

۲- سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی، توانایی تبدیل شدن به مالکیت شخصی ندارن، بلکه باید بین کارکنان و مشتریان و تامین کنندگان مشترک باشن. پس، رشد این نوع از دارایی ها نیاز به مراقبت و توجه جدی داره(خلعتبری،۱۳۹۱).

 

 

 

 

 

۲-۱۶٫ اهداف اندازه گیری سرمایه فکری

پنج هدف کلی واسه اندازه گیری سرمایه فکری هست که عبارت ان از:

  • کمک به سازما نها به خاطر فرموله کردن روش هدف دار هاشون؛
  • آزمایش چگونگی اجرای استراتژ یه ها؛
  • کمک به گسترش و تنوع تصمیم گیر یه های شرکت؛
  • ارزیابیای غیر مالی سرمایه فکری می تونه به طرحای برگردوندن و پاداشای مدیران رابطه داده شه؛
  • ایجاد رابطه با سهامداران خارج از شرکت که سرمایه فکری رادر اختیار دارن.

سه هدف اول از این مجموعه، به تصمیم گیریای داخلی مربوط ان و هدف از اونا بیشترین حد کردن کارکرد عملیاتی شرکتا واسه ایجاد درآمد از راه دست کم هزینه و بهبود دائمی روابط  با مشتریان، تأمین کنندگان و افزایش سهم بازاره. مورد چهارم به ایجاد انگیز های اجرایی مربوط می شه و هدف پنجم به ایجاد انگیزه واسه سهامداران خارج از سازمان اشاره  میکنه(ستایش وکاظم نژاد،۱۳۸۸).

تحقیقات جور واجور نشون دادن که اندازه گیری سرمایه فکری، هم واسه حاکمیت مؤثر داخلی و هم واسه روابط موفق با افراد خارج ازسازمان ، لازم و سودمنده.به طور کاملً روشنه که اگه هدف اولیه شرکتای انتفاعی، مدیریت مؤثر و موثر جریا نهای نقدی آینده باشه، پس واسه اونا مدیریت محرکای پایانی این جریا نای نقدی، یعنی همون داراییای نامشهود، هم لازمه. چون شما نمی تونی چیزی که رو که نمی تونین انداز ه گیری کنین، مدیریت کنین. به خاطر همین اندازه گیری سرمایه فکری و کلا داراییای نامشهود، از اهمیت بالایی برخورداره(ستایش وکاظم نژاد،۱۳۸۸)..

 

[۱] – Bontis

View all posts by →