خیلی از ما در زندگی بارها جوش چرکی یا جوش رو تجربه می کنیم. این برآمدگیای بزرگ و قرمز که دردآور هم هستن، در ۸ تا ۵۰ سالگی و بیشتر در ناحیه صورت ظاهر می شن. با این حال، قفسه ی سینه، پشت، بالای بازوها و شونه ها هم ممکنه تحت اثر قرار بگیرن. احتمال دچار شدن به جوش در هر دو جنس (زن و مرد) یه جوره. به دلیل ظاهر بد این جوشا به ویژه در ناحیه صورت، افراد به طور همیشگی به دنبال امتحان روشای مختلف واسه درمون اون هستن. در این مطلب، اول به بررسی علل ایجاد جوش چرکی و بعد راه های درمون جوش چرکی می پردازیم. با ما همراه باشین.

 

جوش چرکی شکل جدی تری از جوشه که باعث به وجود اومدن کیستا و برآمدگیای بزرگ و ملتهب روی صورت می شه. برخلاف شکلای کم تر جوش، جوش چرکی بسیار دردناکه و زمانی ایجاد می شه که چربی و سلولای مرده ی پوست به طور عمیق در فولیکول مو یا منافذ پوست نفوذ می کنن. با پارگی منافذ زیر پوست، نا آرومی به طرف بافت دور پوست آزاد می شه. این واکنش زنجیره ای در پوست ادامه پیدا می کنه، نا آرومی گسترده تر می شه، باکتریای تولید کننده جوش رشد می کنن و جوش در تموم ناحیه پخش می شه. پوست بدن واسه جلوگیری از پخش شدن نا آرومی، یک کیست دور اون منطقه ایجاد می کنه. جوش چرکی معمولا در زمان بلوغ در پسرهای جوون ایجاد می شه، اما می تونه در بزرگسالی (به ویژه هنگامی که تعادل هورمونی به هم می خوره) هم ادامه پیدا کنه. در خانومای بزرگسال معمولا جوش چرکی در زمان قاعدگی ایجاد می شه. فک و چانه بیشترین مناطق تحت اثر جوش هستن.

عوامل ایجاد جوش چرکی

عوامل زیادی در ایجاد جوش چرکی نقش دارن، اما مهم ترین این عوامل عبارت ان از:

  • عوامل ژنتیکی و ارثی؛
  • تغییرات هورمونی (در پسران نوجوون به دلیل ترشح هورمون اندروژن و در خانوما به دلیل چرخه قاعدگی، بارداری یا یائسگی)؛
  • مریضیایی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک (یکی از شکلای مختلف کیست تخمدان) در خانوما؛
  • میزان بالای رطوبت و عرق؛
  • بسته شدن منافذ و سوزش صورت و استفاده از اجناس مراقبتی نامناسب پوست؛
  • بعضی از داروها و مواد شیمیایی مثل کورتیکواستروئیدها، لیتیوم، فنیتوئین، ایزونیازید.

علائم و نشونه های جوش چرکی

  • برآمدگیای بزرگ، قرمز و دردناک روی صورت، قفسه ی سینه، پشت، بالای بازو، شونِه یا ران؛
  • گرهایی که حالت قرمز دارن ولی روی اون سفید نیس؛
  • ضایعاتی که قبل از ظاهر شدن، در زیر پوست احساس می شن؛
  • جوشای قابل رؤیت که چرک و گره دارن و دارای نوک تیزی هستن؛
  • برآمدگیایی که حتی بدون دست زدن به اونا، دردناک هستن.

درمون جوش چرکی

بعضی علاجای دارویی مثل استفاده از قرص آکوتان می تونه واسه جوش چرکی مفید باشه، اما متأسفانه مشکلات جانبی گزارش شده ی این دارو مثل مشکل مادرزادی، مریضی کرون (یکی از مریضیای التهابی روده) و حتی تحریک به خودکشی باعث ایجاد نگرانیایی درباره مصرف این دارو شده. واسه همین پیشنهاد می کنیم به جای دست کاری کردن جوشا یا استفاده از داروهای خطرناک موضعی یا خوراکی، از روشای طبیعی و علاجای خونگی واسه رفع اونا استفاده کنین.

۱. جوش رو نترکانید

هیچوقت به جوش هاتون دست نزنید و محتویات اونا رو خارج نکنین. ضایعات به دلیل جوش چرکی عمیق و عفونیه و کندن اون می تونه دوره درمون رو از چند روز به چند هفته زیاد کنه. علاوه برآن، با این کار فقط جوش رو دردناک تر و ناخوشایندتر می کنین. ترکاندن جوش باعث پخش شدن عفونت و انتقال اون به بخشای دیگر پوست می شه. حتی ممکنه جای خالی اون واسه همیشه بمونه.

۲. از یخ استفاده کنین

قطعه ای یخ رو چندین بار به طور مستقیم روی جوش خود بذارین تا رگای خونی کوچیکی که کیست دردناک دور جوش رو تغذیه می کنن منقبض شن. یخ کمک می کنه تا بی معطلی اندازه و قرمزی جوش کاهش پیدا کنه.

۳. مراقبت دائم واسه حفظ سلامت پوست

مطلب مشابه :  علائم کمبود منیزیم در بدن و منابع تامین اون 

به طور همیشگی از پوست خود مراقبت کنین و از مرطوب کنندهای سنگین و معطر دوری کنین. قبل اینکه مرطوب کننده ی روزانه خود رو به پوست صورت تون بزنین، حتما صورت تون رو لایه ورداری و تمیز کنین. بهترین انتخاب، استفاده از مرطوب کننده ی بدون چربی و غیرمعطره.

واسه حفظ سلامتی و بازسازی پوست تون از لایه بردارایی استفاده کنین که جدا از اینکه مؤثر بودن به پوست تون آسیب نزنند. نمونه های خوب اون استفاده از گلیکولیک اسید و آنزیمای موجود در میوه هاست. وقتی در خطر تابش آفتاب قرار می گیرین، بهترین ضدآفتابا، ضدآفتابای طبیعی هستن که احتمال باقی ماندن جوشگاه رو کم می کنه. واسه از بین بردن جای جوشا بهتره از مواد طبیعی شامل ویتامین سی (C) استفاده کنین. بدیش اینه از بین بردن جای زخم به دلیل بعضی از جوش چرکی ماه ها زمان می بره تا خوب شه اما ناامید نشید.

۴. زیاد به آینه نگاه نکنین

نسبت به جوش چرکی خود وسواس نداشته باشین. با این کار فقط ظاهر و احساس تون بدتر میشه. مثبت فکر کنین و مطمئن باشین افکار مثبت روی پوست تون اثر مطلوبی می ذاره.

۵. حوله و روبالشی خود رو تمیز نگه دارین

حوله، روبالشی یا هر چیز دیگری که به طور مستقیم با صورت تون در تماسه، باید منظم شسته یا عوض شه. واسه شستن اونا هم به جای استفاده از شویندهای قوی از صابونای طبیعی و غیرمعطر استفاده کنین.

۶. رژیم غذایی مناسب واسه جوش چرکی

غذاهایی که باید از مصرف اونا پرهیز کنین:

  • لبنیات عادی موجود در بازار: کلا، اجناس لبنی مثل شیر، پنیر و بستنی حتی در افرادی که منع مصرف لاکتوز ندارن، به سختی در دستگاه گوارش هضم می شن. واسه اینکه ببینین لبنیات در ایجاد جوشای چرکی تون نقش دارن یا نه، به مدت دو هفته مصرف اونو کم کنین. پس از دو هفته، نتیجه رو بررسی کنین و اگه احساس کردین که جوش هاتون بهتر شدن، لبنیات رو حذف کنین یا مصرف اونو به میزان زیادی کم کنین.
  • شکر: شکر و بقیه مواد غذایی پرقند (مثل نون و پاستا) می تونه میزان نا آرومی بدن تون رو بدتر کنه. نا آرومی بیشتر، باعث افزایش جوش چرکی می شه. مصرف بیش ازحد شکر و غلات می تونه باعث افزایش مخمر و باکتریای بدن شه و جوش صورت رو بدتر کنه. سعی کنین از شیرین کنندهای طبیعی استفاده کنین.
  • کافئین و شکلات: تحقیقات زیادی نشون دادن که ارتباطی بین مصرف کافئین و جوش وجود نداره. از طرفی، شکی نیس که مصرف کافئین اثر مستقیم روی تعادل هورمونی داره. مصرف بیشتر از اندازه کافئین می تونه میزان کورتیزول (هورمون استرس) بدن رو بالا ببره. با کم شدن مصرف شکلای مختلف مختلف کافئین مثل قهوه، چای یا شکلات تعادل هورمونی بهتر و جوشای چرکی کمتر دارین.
  • غذاهای فراوری شده: مصرف غذاهای کم فیبر و فراوری شده روی دستگاه گوارش و پس روی پوست اثر منفی می ذاره. وعدهای غذایی فراوری شده مثل گوشت یخ زده، غلات فراوری شده و غذاهای تهیه شده در مایکروویو، تغییر نامناسبی در باکتریای داخل دستگاه گوارش ایجاد می کنن. این افزایش نا آرومی باعث می شه که جوش چرکی در بدن تون ایجاد شه و وضعیت جوشای موجود رو بدتر کنه.
  • غذاهای سرخ شده و فست فودها: این نوع غذاها هم فراوری شده هستن و فیبر بسیار کمی دارن. علاوه براین، این اجناس دارای موادی هستن که باعث نا آرومی می شه. مثل ی این مواد میشه به روغنای هیدروژنی، نمک، مواد شیمیایی و طعم دهندها اشاره کرد.

غذاهایی که مصرف اونا پیشنهاد می شه:

  • غذاهای پر از پروبیوتیکا: واسه اینکه دستگاه گوارش سالم تری داشته باشین، باید تناسبی بین باکتریای خوب و بد موجود در بدن تون وجود داشته باشه. غذاهای غنی از پروبیوتیک مثل کفیر یا سبزیجات، با کم شدن التهابات مانع ایجاد جوش می شن. مصرف نوشیدنیای لبنی دارای لاکتوباسیلوس، به طور مؤثری ضایعات جوش و تولید چربی روی پوست رو به مدت ۱۲ هفته کم می کنه.
  • غذاهای دارای روی (زینک) بالا: افرادی که جوش دارن باید مواظب کاهش روی (زینک) در بدن شون باشن. واسه افزایش میزان زینک بدن از غذاهایی مثل گوشت تازه گاو، نخود، تخم کدو و بادام هندی استفاده کنین.
  • غذاهای غنی از ویتامین A: غذاهای غنی از ویتامین A مثل کلم بروکلی، اسفناج، سیب زمینی شیرین و هویج با نا آرومی جنگ می کنن. با استفاده از این مواد می تونین از شر جوش چرکی خلاص شید.
  • غذاهای غنی از فیبر: مصرف غذاهای پرفیبر مثل سبزیجات، میوه ها، مغزها، دانه های خوراکی و جو باعث پاک سازی کولون می شه و به باکتریای خوب روده اجازه رشد می ده. هر دوی این موارد باعث کاهش جوش چرکی می شه.
  • غذاهای دارای پروتئین بالا: گوشت تازه گاو، مرغ، ماهیای آزاد، تخم مرغ دارای میزان زیادی پروتئین و موادمغذی هستن و به تعادل قند خون کمک می کنن و جوش چرکی رو کاهش میدن.
  • غذاهای دوست دار کبد: از آنجایی که هورمونا در کبد فراوری می شن، استفاده از غذاهایی که به تقویت کبد کمک می کنه می تونه باعث پاک سازی جوش چرکی شه. استفاده از سبزیجاتی مثل بروکلی و گل کلم با برگای سبز و میوه های پرفیبر مثل گلابی و سیب واسه کارکرد کبد بسیار مناسب هستن. گلابی و سیب جزو میوه های مفید واسه افراد دیابتی هم هستن.
مطلب مشابه :  دلیل ایجاد درد زانو چیه؟ 

استفاده از مکملا

  • پروبیوتیکا (روزانه بین ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ هزار واحد یا تقریبا دو تا سه کپسول در روز): استفاده از پروبیوتیکا ایمنی بدن رو بالا می بره و باعث از بین بردن جوش چرکی می شه. می تونین از اجناس مراقبتی پوست دارای پروبیوتیک استفاده کنین که یک لایه محافظ خارجی روی پوست تون ایجاد می کنه.
  • اسید چرب امگا۳ (۱۰۰۰ میلی گرم در روغن ماهی یا روغن کبد ماهی یا ۳۰۰۰ میلی گرم از روغن تخم کتان): اسید چرب به کاهش التهابات کمک می کنه و باعث تعادل هورمونی می شه. می تونین از گامالینولنیک اسید (GLA) موجود در گل مغربی و روغن گل گاو زبون واسه تعادل هورمونی استفاده کنین.
  • روی (زینک به میزان ۳۰ – ۲۵ میلی گرم، دوبار در روز): تحقیقات نشون می ده میزان روی (زینک) موجود در خون و پوست افرادی که جوش میزنن پایینه. استفاده از روی (زینک) خوراکی به درمون و کاهش جوش کمک می کنه.
  • گیاه پنج انگشت (۱۵۰ میلی گرم از گیاه پنج انگشت): این گیاه پیشنهادی روی هورمونای القاکننده ی جوش اثر می ذاره.

۷. آرامش داشته باشین

استرس به تنهایی عامل ایجاد همه مشکلات پوستی به ویژه جوشه. استرس باعث آزادشدن هورمونایی در بدن تون می شه که جوشا رو بدتر می کنه. هرچه آرامش بیشتری داشته باشین، پوست بهتر و زیباتری دارین. استفاده از روشای طبیعی واسه آزادی از استرس می تونه به بهتر شدن پوست تون کمک کنه.

۸. به اندازه کافی بخوابید

داشتن خواب کافیدر طول شب می تونه به سلامت کلی شما مثل تعادل سطح هورمونی و کاهش التهابات مربوط به جوش چرکی کمک کنه.

۹. منظم ورزش کنین

درباره فواید ورزش واسه سلامتی چقدر اطلاعات دارین؟ تمرینات ورزشی منظم واسه سلامت دستگاه لمفاتیک و سم زدایی کل بدن بسیار مفیده. ورزش کردن در ایجاد حس خوب و عزت نفس اثر عالی داره. ادامه این روند در کاهش جوشای چرکی هم اثر غیرمستقیم داره.

۱۰. از روغنای اصل استفاده کنین

با استفاده از روغنای ویژه مثل درخت چای یا اسطوخدوس می تونین با جوش چرکی مقابله کنین. بهترین روش واسه استفاده از روغنا واسه جوش اینه که دو تا سه قطره از روغن رو روی منطقه مبتلاشده بریزین. روغن اصل درخت چای و اسطوخدوس به عنوان پاک کننده مناسبه؛ اما اگه پوست حساسی دارین می تونین اونا رو با روغن دیگری مثل جوجوبا (Jojoba) یا روغن نارگیل ترکیب کنین.

زمانی که از روغنای مخصوص واسه درمون جوش استفاده می کنین، در خطر مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید. اشعه ی ماورابنفش (UV) می تونه پوست تون رو حساس کنه و آثار سوزش و قرمزی روی اون باقی بزاره.

پوست سالم، درخشش سلامت داخلی انسانه.

آزادی از شر جوش چرکی و جوشگاهای باقی مونده معمولا زمان بره. ناامید نشید و اجازه ندین این موضوع روی اعتماد به نفس و آرامش تون اثر بزاره. سعی کنین با داشتن رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب زیاد و استفاده از روشای طبیعی محافظت از پوست با این مشکل مقابله کنین.



دیدگاهتان را بنویسید