الان کمبود منیزیم به مشکل شایعی تبدیل شده. بعضی حدسا نشون دهنده اینه ۹۰٪ افراد از کمبود منیزیم رنج می برن. منیزیم در بیشتر از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن دخالت داره و بر فشار خون، سوخت وساز، کارکرد دستگاه ایمنی و خیلی از جنبه های سلامتی اثر می ذاره. بعضی متخصصین فکر می کنن الان کمبود منیزیم بزرگترین مشکل سلامتی در جهانه. میدونید علائم کمبود منیزیم چیه؟ شمام در خطر خطر کمبود اون قرار دارین؟ با ادامه این مطلب همراه شید تا با علائم کمبود منیزیم بیشتر آشنا شید.

 

علل گسترش کمبود منیزیم

  • گسترش کمبود منیزیم دلیلای زیادی داره. کاهش مواد مغذی موجود در خاک و به دنبال اون کمبود مواد مغذی در گیاهانی که از این خاک می رویند و حیواناتی که از این گیاهان تغذیه می کنن، موجب کاهش منیزیم در غذای مصرفی ما می شه.
  • الان در تهیه ی آب شهری از موادی مثل فلوراید و کلر استفاده می شه. نتیجه این کاهش منیزیم موجود در آبه. چون منیزیم با فلوراید و کلر موجود در آب ترکیب می شه.
  • کافئین و شکر هم که در رژیم غذایی بیشتر ما نقش پُررنگی دارن، منیزیم بدن رو کاهش میدن.
  • عامل دیگری که موجب کمبود منیزیم در بدن می شه، استرسه.

به هر حال تنها درصد کمی از جمعیت جهان که نزدیک اقیانوسا (منبع خوبی از منیزیم) زندگی می کنن، از غذاهای پرورش یافته در خاکای غنی از منیزیم استفاده می کنن، آبای پر از منیزیم می خورن، استرس زیادی ندارن و مقدار مصرف شکر و کافئین شون پایینه، مشکل کمبود منیزیم ندارن. اما خطر کمبود منیزیم بقیه رو تهدید می کنه.

مصرف کلسیم چه تأثیری بر کمبود منیزیم داره؟

طبق تحقیقات، مصرف زیاد کلسیم به کمبود منیزیم دامن می زنه. با اینکه بیشتر ما به اندازه کافی منیزیم مصرف نمی کنیم، ولی مصرف کلسیم ما بیش ازحده. کلسیم به خیلی از غذاهای فرآوری شده مثل لبنیات و آب پرتقال اضافه می شه. با افزایش مقدار کلسیم در بدن، مراحل کلسیفیکاسیون اتفاق میفته. کلسیفیکاسیون به معنای تجمع کلسیم در بافتای بدنه. این پدیده به طور طبیعی در بافت استخوانی روی می ده و موجب تشکیل استخوان می شه. اما اگه در بقیه بافتای نرم مثل قلب یا رگا رخ بده، می تونه مشکلاتی واسه سلامتی فرد بسازه.

هرکدام از سلولای بدن، پمپ سدیم-پتاسیم دارن که وظیفه اش تنظیم غلظت مواد معدنی در داخل و خارج از سلوله. کمبود منیزیم موجب مشکل در کارکرد پمپ سدیم-پتاسیم می شه. با مشکل در کارکرد پمپ سدیم-پتاسیم و افزایش مقدار کلسیم در بدن، این پمپ اجازه ورود مقدار زیادی کلسیم به داخل سلول رو صادر می کنه. کمبود منیزیم این اتفاق رو زیاد می کنه و درنتیجه غلظت کلسیم در داخل سلول زیاد می شه.

خیلی از مواد مغذی مثل ویتامین D و ویتامین K در کلسیفیکاسیون تاثیردارن، اما مهم ترین دلیلی که در بروز کلسیفیکاسیون مؤثره، مصرفِ کمِ منیزیمه. طبق تحقیقات دانشگاه فرامینگهام مصرف مقدار کافی منیزیم خطر مریضیای قلبی-عروقی رو کم می کنه. با توجه به اهمیت نسبت درست کلسیم به منیزیم در بدن و کارکرد درست پمپ سدیم-پتاسیم، کمبود منیزیم در بدن موجب بروز علائمی می شه.

علائم کمبود منیزیم

۱. کلسیفیکاسیون سرخرگا

با اینکه کلسیفیکاسیون (جمع شدن کلسیم در یکی از بافتای بدن) سرخرگا اولین علامت کمبود منیزیم نیس، ولی یکی از خطرناک ترین علائمه. کلسیفیکاسیون سرخرگا که به دلیل کمبود منیزیمه، می تونه موجب بروز مشکلات قلبی-عروقی مثل حمله قلبی شه. در نصف موارد، هنگام بروز حملات قلبی واسه توقف کلسیفیکاسیون و لختهای خون، به فرد کلرید منیزیم تزریق می شه.

مطلب مشابه :  علائم کمبود اعتماد به نفس چیه؟ 

۲. اسپاسم و گرفتگی عضلات

یکی از مهم ترین علائم کمبود منیزیم، اسپاسم و گرفتگی عضلاته. همونجوریکه کلسیفیکاسیون باعث سختی سرخرگا می شه، در سختی بافت عضلات مؤثره و ممکنه موجب گرفتگی و اسپاسم عضلانی شه.

۳. اضطراب و افسردگی

تحقیقات زیادی نشون میدن کمبود منیزیم اثرات بدی بر سلامت ذهنی فرد داره. مجله روان شناسی امروز (Psychology Today) دلیل این رو این جور توضیح می کنه:

منیزیم به همراه کلسیم و گلوتامات در سیناپس بین نورونا قرار داره. مقدار مناسب کلسیم و گلوتامات به تحریکات عصبی کمک می کنه، ولی مقادیر زیاد اونا اثرات سمی داره. کلسیم و گلوتامات گیرنده NMDA رو فعال می کنن. ولی منیزیم می تونه بدون تحریک گیرنده NMDA روی اون قرار بگیره و مثل محافظ دروازه در برابر کلسیم و گلوتامات بکنه. پس اگه دچار کمبود منیزیم شیم، محافظ دروازه از بین میره. درنتیجه کلسیم و گلوتامات با سرعت بیش ازحد گیرنده NMDA رو فعال کنن. این پدیده در بلندمدت به نورونا آسیب میرسونه و درنهایت باعث مرگ سلول می شه. وقتی صحبت از مغز می شه، درمون آسیبا کار آسونی نمیشه.

۴. فشار خون بالا

درمورد رابطه فشار خون بالا با کمبود منیزیم تحقیقات دقیقی انجام شده. طبق مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد روی ۷۰ هزار نفر انجام شد، مشاهده شد کسائی که بیشترین مقدار منیزیم رو دریافت می کنن، بهترین میزان فشار خون رو دارن.

طبق فراتحلیلی (جمع آوری داده های حاصل از تحقیقای مختلف و بررسی اونا به عنوان یک مجموعه) که در این مورد انجام شده، مصرف مکملای منیزیم بر کاهش فشار خون مؤثره.

طبق مطالعه دانشگاه مینه سوتا (Minnesota)، خطر فشار خون بالا در زنانی که منیزیم کافی مصرف می کنن، ۷۰٪ کمتره.

۵. مشکلات هورمونی

کاهش منیزیم موجب افزایش هورمونای استروژن و پروژسترون می شه. زنان باردار از گرفتگی پاهایشان شکایت می کنن. این مشکلات و مشکلات به دلیل «سندروم پیش از قاعدگی» زمانی بروز می کنن که سطح هورمونای استروژن و پروژسترون بالاست و مقدار منیزیم کمه.

شکلات منبع خوبی از منیزیمه و به نظر می رسه هوسِ خوردن شکلات، از نشونه های کمبود منیزیم باشه.

گرفتگی عضلات به دلیل چرخه های عادت ماهانه می تونه با سطح منیزیم بدن در رابطه باشه. کارولاین دین در کتاب معجزه ی منیزیم پیشنهاد می کنه زنانی که سندروم پیش از قاعدگی دارن یا از گرفتگیا شکایت دارن، بهتره قبل از شروع علائم، منیزیم مصرف کنن.

۶. مشکلاتی در زمان بارداری

با توجه به مطالبی که در بالا گفتیم میزان منیزیم می تونه بر سلامت و ایجاد وخوی زنان در زمان بارداری اثر زیادی داشته باشه. بعضی وقتا از منیزیم واسه کاهش فشار خون و گرفتگی عضلات به دلیل بارداری و پیشگیری از زایمون زودرس و سردردهای مربوط بهش استفاده می شه.

۷. مشکلات خواب

بروز مشکلات خواب می تونه از علائم کمبود منیزیم باشه. بیشتر مشکلات خواب بی معطلی پس از مصرف منیزیم از بین می رن. منیزیم به آرامش جسم و ذهن کمک می کنه و در داشتن یک خواب مناسب مؤثره.

آرامش

منیزیم به کارکرد مناسب گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز کمک می کنه. این گیرنده ها، انتقال دهندهای عصبی ای هستن که باعث آرامش مغز می شن.

۸. کاهش انرژی

منیزیم در بروز واکنشایی که موجب تولید انرژی (ATP) در سلولا می شن، نقش داره. ATP یا آدنوزین تری فسفات شکل کلی ی انرژی در سلول هاست و واسه فعال شدن باید به یون منیزیم وصل شه. یعنی بدون منیزیم شما در سطح سلولی انرژی ای نخواهید داشت. این می تونه باعث خستگی، کمبود انرژی، بی حالی و بقیه مشکلات شه.

مطلب مشابه :  دلیل خارش سر و ۶ راه حل طبیعی واسه علاج اون 

۹. سلامت استخوانا

از گذشته کلسیم به عنوان مهم ترین ماده معدنی واسه سلامت استخوانا شناخته شده، اما اهمیت منیزیم اگه بیشتر از کلسیم نباشه، کمتر از اونم نیس.

در صورت کمبود منیزیم، مشکلات زیر واسه استخوانا به وجود میاد:

  • جذب ویتامین D: ویتامین D واسه اونکه بتونه به جذب کلسیم کمک کنه، به منیزیم نیاز داره. پس زمانی که فرد ویتامین D مصرف می کنه، مصرف مقدار کافی منیزیم هم موردنیازه.
  • استفاده ی مناسب از کلسیم: منیزیم موجب تحریک فعالیت هورمون کلسی تونین می شه. کلسی تونین کلسیم رو از عضلات و بافتای نرم خارج می کنه و به استخوانا می بره. پس از خطر کلسیفیکاسیون نابه جا کم می کنه. این موضوع خوب توضیح می ده که به چه دلیل منیزیم احتمال بروز حمله قلبی، پوکی استخوان، نا آرومی مفصل و سنگ کلیه رو کم می کنه.

۱۰. کمبود بقیه مواد معدنی

خیلی از ویتامینا و مواد معدنی بر همدیگه اثر هم افزایی دارن و در این بین منیزیم از مهم ترین مواد معدنیه. منیزیم واسه بهره مندی مناسب بدن از کلسیم، پتاسیم، ویتامین K، ویتامین D و بقیه مواد مغذی موردنیازه.

مصرف خارجی منیزیم روی پوست، باعث می شه بدن منیزیم موردنیازش رو جذب کنه.

درمون کمبود منیزیم

با اینکه کمبود منیزیم می تونه مشکلات بسیاری به دنبال داشته باشه، ولی حل این مشکل کار سختی نیس. خیلی از مکملا یا قرصای منیزیم می تونن کمبود اونو جبران کنن. این اجناس مفیدند، ولی ممکنه باعث مشکلات گوارشی و فشار بر کلیه ها شن. متخصصین حدس میزنن جذب منیزیم بسته به منبع تأمین اون در دستگاه گوارشی بین ۲۰ تا ۵۵ درصده و منیزیم اضافی از بدن خارج می شه.

مصرف موضعی منیزیم

یکی از راه های مناسب واسه تأمین منیزیم موردنیاز بدن، مصرف موضعی اینه. با اسپری کردن منیزیم روی پوست، بدن می تونه مقدار موردنیازش رو سریع تر جذب کنه. منیزیم به طور مستقیم به خون و بافتا میره. اینطوری منیزیم موردنیاز بدن خیلی زود و بدون درگیر کردن کلیه ها تأمین می شه.

۱۰ غذای پر از منیزیم

بهتره منیزیم رو از غذاهایی تأمین کنین که از خاک حاصلخیز روییده ان.

  1. اسفناج: هر فنجون اسفناج شامل ۱۵۷ میلی گرم منیزیم یا ۴۰٪ نیاز روزانه فرده.
  2. برگ چغندر: هر فنجون برگ چغندر شامل ۱۵۴ میلی گرم منیزیم یا ۳۸٪ نیاز روزانه فرده.
  3. تخمه ی کدو: یک هشتم فنجون تخمه ی کدو شامل ۹۲ میلی گرم منیزیم یا ۲۳٪ نیاز روزانه فرده.
  4. ماست: هر فنجون ماست شامل ۵۰ میلی گرم منیزیم یا ۱۳٪ نیاز روزانه فرد بهه.
  5. بادام: هر فنجون بادام شامل ۸۰ میلی گرم منیزیم یا ۲۰٪ نیاز روزانه فرده.
  6. لوبیا سیاه: نصف فنجون لوبیا سیاه شامل ۶۰ میلی گرم منیزیم یا ۱۵٪ نیاز روزانه فرده.
  7. آووکادو: یک عدد آووکاوی متوسط شامل ۵۸ میلی گرم منیزیم یا ۱۵٪ نیاز روزانه فرده.
  8. انجیر: نصف فنجون انجیر شامل ۵۰ میلی گرم منیزیم یا ۱۳٪ نیاز روزانه یه.
  9. شکلات تلخ: ۶۵ گرم شکلات تلخ شامل ۹۵ میلی گرم منیزیم یا ۲۴٪ نیاز روزانه فرده.
  10. موز: یک عدد موز متوسط شامل ۳۲ میلی گرم منیزیم یا ۸٪ نیاز روزانه فرده.

منبع : wellnessmama

 


دیدگاهتان را بنویسید