پایان نامه رایگان درباره پرورش مهارت‌ها و انتقال اطلاعات

دانلود پایان نامه
  • تفکر انتقادی یک فرایند پیچیده تاملی است که طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها و نگرش‌ها را درگیر می‌نماید و شامل موارد زیر است:
    شناسایی موقعیت‌ها، استدلال‌ها و نتیجه‌گیری‌های سایر افراد؛
    ارزیابی دلایل مربوط به سایر دیدگاه‌ها؛
    سنجش عادلانه استدلال‌های مخالف؛
    توانایی استنباط و مشاهده عمیق مسائل و شناسایی فرضیات نادرست؛
    فنون شناختی مانند منطق نادرست و شیوه‌های متقاعدسازی؛
    تفکر عمیق برروی موضوعات در یک چارچوب ساختاریافته به منظور افزایش بینش و منطق؛
    نتیجه‌گیری در خصوص اعتبار و توجیه‌پذیری استدلال‌ها؛
    ارائه دیدگاه‌ خود به صورت ساختاریافته، شفاف و با منطق صحیح که سبب متقاعد شدن سایر افراد شود. (Shiveley& Vanfossen, 2001,p.2)
    برخی تفکر نقاد را به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌ها که شامل مشاهده، دسته‌بندی، خلاصه‌سازی و تفسیر می‌شود، توصیف می‌نمایند. (Craver,1999,p.1)
    تفکر نقدی، دانش و مهارتی است که به ما کمک می‌کند در باب درستی یا نادرستی آنچه می‌شنویم یا می‌خوانیم به شناخت روشنی برسیم و تصمیم بگیریم آیا آن را بپذیریم یا نپذیریم یا در حال تعلیق قرار دهیم. به عبارت دیگر تفکر نقاد، فن نقد اندیشه‌هاست. (Browne, Keeley, 2007)
    در میان معانی مختلف بیان شده، معنای اخیر مورد نظر پژوهش حاضر می‌باشد.
    2-2-3) ضرورت و اهمیت تفکر نقاد (چرایی)
    علاقه به توسعه توانایی‌های تفکر انتقادی در محافل آموزشی، پدیده‌ جدیدی نیست و منشأ آن به آکادمی افلاطون برمی‌گردد، مدلی که دانشگاه‌های غربی مدرن سرانجام از آن برخاستند. کالج‌ها و دانشگاه‌ها از سنت دیرینه خود جدا شدند و عمدتاً به دلیل پیشرفت‌های مختلف در علوم و تغییرات همزمان هدف‌های آموزشی، تمرکز خود را بیشتر به انتقال اطلاعات معطوف کردند. با این همه، امروزه به نظر می‌رسد که مقدار اطلاعات در دسترس از طریق رایانه و وسایل ارتباطی از توانایی افراد در استفاده از اطلاعات پیشی گرفته است. در چنین زمینه‌ای دیگر لازم نیست محافل آموزشی به منزله مخزن دانش و استادان به مثابه سخنران و انتقال دهنده اطلاعات خدمت کنند. همچنین بسیار مهم و لازم است که شاگردان مهارت خود را در تفکر و استدلال افزایش دهند، اطلاعات موجود را پردازش کنند و آن‌ها را به‌کار برند. (مایرز، ابیلی،1380،7)
    مطالعات گسترد‌ه‌ای که پاول و الدر (2000) در 38 دانشگاه دولتی و 28 دانشگاه خصوصی (غیرانتفاعی) درباره اعتبارنامه‌های علمی اساتید دانشگاه انجام داده‌اند، نشان می‌دهد، با وجود اینکه همۀ استادان، تفکر نقاد را به منزلۀ یک هدف اولیه برای آموزش‌شان می‌شناسند و باور دارند که به خاطر آن تدریس می‌کنند، اما عدۀ اندکی از آ‌ن‌ها توانستند:
    تعریف روشنی از تفکر انتقادی ارائه دهند.
    استانداردهای عقلانی را که تفکر انتقادی بر پایۀ آن‌هاست، توضیح دهند.
    توانایی‌های تشکیل دهندۀ آن را تشخیص دهند‌.
    ویژگی‌های عقلانی یا تمایلات مرتبط با تفکر انتقادی را مورد بحث قرار دهند. (ملکی و حبیبی‌پور،1386)
    کارل پوپر مدعی است که انتقاد هم برای رشد دانش و هم برای ایجاد عقلانیت ضروری است. او معتقد بود که فرهنگ انتقادی برترین فرهنگ است. به نظر پوپر یادگیری، مشخص کردن یک فرآیند روان‌شناسی نیست بلکه انتقاد و نظم دادن به نظریه‌ها، قسمت اعظم یادگیری را تشکیل می‌دهد. (بختیار نصرآبادی، نوروزی، حبیبی، 1384،16)
    تفکر انتقادی به منزلۀ مهارت اساسی برای مشارکت عاقلانه در یک جامعۀ دموکراتیک شناخته شده و در دنیای مدرن تجارت به منزلۀ مهارت ضروری مورد حمایت است. (ملکی، حبیبی‌پور، 1386)
    اگرچه جامعه جهانی نسبت به قبل، تحول آموزشی بیشتری به خود دیده است، این امر لزوماً به معنای بهینه‌تر شدن آموزش نیست. آموزش رسمی همچنان در سطح گسترده‌ای مشغول ارائه دانش از طریق محتوای موضوعی است که به جای تدریس چگونه اندیشیدن، بیشتر معطوف به پرورش مهارت‌ها است. اگر دانشگاه بخواهد در جامعه تکثرگرا و جهانی امروز موفق باشد، دانشجویان بیش از هر چیز نیازمند به کسب توانایی تفکر در سطح بالا هستند. آنها نیازمند تفکیک واقعیت از تفسیر، ارزیابی صحت گرایش‌های فکری خود و قضاوت درستی از شواهد و مدارک می‌باشند. (نوشادی، 1385)
    مطلب مشابه :  تحقیق با موضوع سطح زبانی و

  • تفکر انتقادی از طریق ایجاد روابط معقول میان انسان‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس تحلیل عناصر یک موقعیت و تفکیک عناصر مطلوب از نامطلوب، زندگی توام با آرامش و مهربانی را به ارمغان می‌آورد، بنابراین اگر مراکز آموزشی ما در آموزش این امر مهم، ناموفق باشند، جامعۀ ما و در نهایت جامعۀ جهانی شکست خواهد خورد.
    حقیقت موضوع آن است که تعالی ‌علوم به وجود آزادی و فضای باز جامعه علمی در هر جامعه بشری بستگی دارد و ضرورتاً به فضای باز یا دموکراسی در جامعه-به منزله یک کل- وابسته نیست. در حوزه علم و دانش این‌گونه است که اگر گروه زیادی از افراد، دانشمندی را که درگیر موضوع علمی مشخصی است تشویق و از او قدردانی کنند، اگر به گروهی از افراد اجازه داده شود درباره تردیدهایشان آزادانه سخن بگویند و به صراحت انتقاد و اشکالاتشان را از کارهای یکدیگر بیان و دیـدگاه‌هـایشان را ابراز کنند، آن‌گاه پیشرفته‌ترین صور علم در بین چنین مردمی ایجاد خواهد شد. (عبدالسلام، 1387،19)
    به طور کلی در زمینۀ ضرورت و اهمیت تفکر نقاد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
    تفکر نقاد یکی از ابعاد اساسی وجود انسان است و پرورش آن سبب رشد آدمی می‌شود.
    این نوشته در آموزشی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.