پایان نامه رایگان درباره تفکر انتقادی و نظام آموزشی

دانلود پایان نامه
  • موانع فردی
    در خصوص موانع سیستمی می‌توان توجه بیش از حد به آموزش محتوا محور و مبتنی بر حافظه در نظام آموزشی را به عنوان مهمترین مانع تحقق تفکر نقاد بیان داشت. در واقع دانشجو از همان ابتدای راه که کنکور است فرا می‌گیرد تا حجم انبوهی از اطلاعات و داده‌ها را حفظ نماید. در دانشگاه نیز اکثر اساتید رویکرد محتوا محور را در تدریس خود اتخاذ نموده و نحوه ارزشیابی دانشجویان نیز با توجه به همین رویکرد صورت می‌پذیرد. این در صورتی است که رشد تفکر انتقادی در سیستم آموزشی نیازمند توجه به آموزش مساله محور و مبتنی بر تفکر به جای رویکرد محتوا محور و مبتنی بر حافظه است.

  • در مورد موانع فردی نیز توجه به این نکته ضروری است که تفکر انتقادی به آسانی برای هر فردی محقق نمی‌گردد و در این مسیر موانعی وجود دارند که برای هر فردی متفاوت‌اند و گاهی اوقات بر افراد غلبه می‌نمایند. این موانع عبارتند از:
    سوءتفاهم در خصوص این‌که منظور از تفکر انتقادی و نقد چیست: پندار برخی از مردم این است که انتقاد یعنی تنها بیان نکات منفی در مورد هر موضوع. در واقع آن‌ها تنها به جنبه‌های منفی موضوع در تجزیه و تحلیل خود توجه می‌نمایند. از طرفی برخی دیگر تنها به جنبه‌های مثبت موضوعات نگریسته و نکات منفی را رها می‌کنند. این سوء برداشت از انتقاد است. آن‌چه صحیح است این است که در انتقاد به جنبه‌های مثبت موضوع به اندازه جنبه‌های منفی آن توجه گردد؛
    برآورد بیش از حد توانایی‌های استدلالی خود: بیشتر افراد تمایل دارند تا خود را فردی منطقی دانسته و سیستم باورهای خود را بهترین بدانند. اغلب اوقات تفکر ما به‌طور خودکار عمل نموده و باعث کارآمدی ما در زندگی روزمره می‌شود. تفکر نادرست و غیرمنطقی نمی‌تواند به توسعه توانایی‌های ذهنی افراد کمک کند؛
    فقدان روش‌ها و استراتژی‌ها و تمرین کم: با وجود تمایل نسبت به یادگیری تفکر نقاد، غالباً افراد با گام‌ها و روش‌های بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی آشنایی ندارند. همچنین آگاهی لازم در مورد استراتژی‌های افزایش چنین مهارتی وجود ندارد؛
    بی‌توجهی نسبت به کارشناسان فن انتقاد؛
    اطلاعات اشتباه در فهم موضوعات؛
    تمرکز و توجه ناکافی به جزئیات. (Cottrell,2005,pp.10-12)
    2-2-8) معیارهای اساسی تفکر نقاد:
    نمودار 2-1) معیارهای تفکر نقاد
    استانداردها
    -دقت – وضوح
    – اهمیت – درستی
    -کمال – مربوط بودن
    – مطلوبیت – منطقی بودن
    – عمق – وسعت نظر

    مطلب مشابه :  تحقیق درباره قانونی بودن و روش کدگذاری

    باید اعمال گردند
    عناصر
    – استنباط – هدف
    – مفاهیم – سوالات
    – دلایل – دیدگاه
    – فرضیات – اطلاعات
    ویژگی‌های ذهنی و فکری
    – پشتکار ذهنی – تواضع فکری

    این نوشته در آموزشی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.