پایان نامه رایگان درباره به هم پیوستگی و تفکر انتقادی

دانلود پایان نامه
  • به یک نتیجه‌گیری دست می‌یابد.
    طبق شواهد و مدارک عمل می‌کند.
    فعالیت خود را براساس یک تصمیم ادامه می‌دهد.
    احترام قائل شدن به سایر دیدگاه‌ها: تمایل به پذیرفتن این‌که شاید فرد در اشتباه است و دیگران درست می‌گویند.
    برای عقاید دیگران احترام قائل می‌شود.
    مباحث و راه‌حل‌های مناسب پیشنهادی دیگران را می‌پذیرد.
    دیدگاه خودش را با یکی از چندین دیدگاه ممکن می‌شناسد.
    مواردی که به آن‌ها اشاره شد از ویژگی‌های تفکر انتقادی هستند و یک متفکر منتقد باید به منظور پیشرفت در کار خود به کسب این صفات و ویژگی‌ها بپردازد. (ملکی و حبیبی‌پور،1386)
    فرت (1997) ویژگی‌های متفکران نقاد را به صورت زیر بیان می‌دارد:
    متفکر نقاد همواره سوالاتی متناسب و مرتبط با موضوع مورد بررسی خویش را مطرح می‌نماید.
    متفکر نقاد گفته‌ها را از نظر صحت و به هم پیوستگی مطالب ارزیابی نموده و استدلال‌ها و فرضیات موضوع تحت بررسی خود را به خوبی مورد سنجش قرار می‌دهد.
    متفکر نقاد توانایی انطباق با شرایط کمبود اطلاعات مورد نیاز جهت تجزیه و تحلیل موضوع خویش را دارا می‌باشد.
    متفکر نقاد دارای حس کنجکاوی بوده و واقعیت‌ها، گمان‌ها و دیدگاه‌های مختلف را به طور فعال مورد کاوش و بررسی قرار می‌دهد.
    متفکر نقاد علاقه‌مند به یافتن راه‌حل‌های جدید بوده و همواره در صدد بهبود مستمر درک خویش از جهان می‌باشد.
    متفکر نقاد قادر است تا مجموعه معیارها و شاخص‌های لازم برای تجزیه و تحلیل ایده مورد نظر خویش را به طور واضح مشخص نماید. همچنین او متخصص در موضوع مربوطه بوده و می‌تواند در ارزیابی شاخص‌ها کمک نماید.
    متفکر نقاد تمایل دارد باورها، پیش‌فرض‌ها و نقطه‌نظرات خویش را بررسی نموده و آن‌ها را با حقایق بسنجد.
    متفکر نقاد همواره به دقت گوش فرا داده و بازخور مناسبی ارائه می‌دهد.
    متفکر نقاد قضاوت خود را تا جمع‌آوری و ملاحظه همه حقایق و اطلاعات به تعویق می‌اندازد.
    متفکر نقاد، مدارک و شواهد لازم را جهت تایید پیش‌فرض‌ها و گمان‌های خویش جستجو و بررسی می‌نماید.
    متفکر نقاد در صورت یافتن اطلاعات جدید، نظر و دیدگاه خویش را اصلاح می‌نماید.
    متفکر نقاد به دنبال آن است که مجموعه گفته‌ها را از نظر صحت بررسی نموده و از میان آن‌ها بهترین گزینه کاربردی را بیان نماید.
    متفکر نقاد مسائل را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.
    متفکر نقاد توانایی عدم پذیرش اطلاعات نادرست و نامرتبط با موضوع مورد بررسی خویش را داراست. (Natale& Ricci,2006,pp.275-276)
    مطلب مشابه :  پایان نامه آموزش فلسفه به کودکان و فلسفه برای کودکان

  • 2-2-7) موانع پیش‌روی تفکر نقاد:
    موانع موجود برای رشد تفکر انتقادی را می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی نمود:
    موانع سیستمی و مربوط به نظام آموزشی کشور
    این نوشته در آموزشی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.