پایان نامه درمورد پیامبراکرم (ص) و امام علی (ع)

دانلود پایان نامه
  • توهین؛ یکی از مصادیق سوءمعاشرت است. و سبب از بین رفتن شیرینی زندگی می شود. رسول اکرم(ص) در ضمن گفتاری فرمود: «مَنِ استَخَفَّ بِأَهلِهِ خُسِرَ طِیبُ عَیشِهِ » ؛(هر کس به همسرش توهین کند و او را تحقیر نماید ، به خوشی زندگیش لطمه می خورد.)
    هم چنین در حدیثی ، زن به مانند ریحان (شاخه ی ریحان) معرفّی شده است. قال الامام علی (ع):«فَإِنَّ المَرأهَ رَیحَانهٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمَانَهٍ.» ؛ (زن مانند ریحان است نه قهرمان.)
    همان گونه که از حدیث فوق فهمیده می شود؛ انتظار شوهر از همسرش ، باید مثل انتظار مردم از شاخه ی ریحان باشد. ریحان لطیف و ظریف است ، پس نباید کارهای مشکل و دشوار را از زن انتظار داشت و بر دوش او گذاشت. ریحان را کسی با دست خود افسرده و پژمرده نمی کند ، شوهر نیز نباید همسرش را افسرده کند.
    در روایات از زنان ، تعابیر زیبا و عجیبی شده است که معرّف روحیات و شخصیت آنان است. پیامبر خدا(ص) از زنان به عنوان «قواریر» یاد فرمودند. «قواریر»جام بلورینی هستند که باید با احتیاط و مدارا با آنان برخورد نمود؛ چرا که در معرض شکستن هستند، پیامبر خدا در این تعبیر فرمود: «رِفقاً بِالقَوَاریر» یعنی با جام های بلورین [زنان] با رفق و مدارا رفتار کنید. و در برخی دیگر از روایات آمده است:« لَا تَکسِرُ القَوَاریرَ» ؛ (یعنی مواظب باشید آن ها را نشکنید.)
    در قرآن کریم از «قواریر» به (ظرف های بلورین) تعبیر شده: «قَوارِیرَا مِنْ فِضَّهٍ قَدَّرُوها تَقْدِیراً» ؛(ظرفهاى بلورینى از نقره، که آنها را به اندازه مناسب آماده کرده‏اند.)
    لذا با توجّه به تعبیر پیامبر اسلام(ص) ، این نکته فهمیده می شود که خانم ها از جنس ظریف و شکننده اند، لذا باید با ملاطفت با آنان برخورد شود و تندی و خشونت با آنان سازگار نیست. از امام رضا(ع) منقول است که رسول خدا(ص) فرمود: «إِنَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی الإناثِ أرأَفُ مِنهُ عَلَی الذُّکُورِ» ؛(بی گمان ، خداوند تبارک و تعالی بر زنان رئوف تر و مهربان تر است تا مردان.)پیامبر اکرم(ص):«مَنِ اتَّخَذَ اِمرَأَهً ، فَلیُکرِمهَا » ؛ (هرکس زن بگیرد باید او را گرامی بدارد و به او احترام بگذارد.) قال رسول الله(ص):«خَیرُکُم خَیرُکُم لِنِسَائِهِ وَ أَنَا خَیرُکُم لِنِسَائِی.» ؛ (بهترین شما مردی است که با زنش خوش رفتارتر باشد و من از همه ی شما نسبت به زنانم خوش رفتارم.)
    به همان اندازه ای که مرد، در روابط خانواده برای زن احترام قایل است ، زن نیز باید حریم شوهرش را پاس بدارد و به نیکوترین شکل احترام نماید. برای زن ، نسبت به شوهر، هیچ چیز باارزش تر از جلب رضایت او در امور مختلف زندگی نیست. و هم چنین راضی بودن زن از شوهر خویش ، بزرگ ترین سعادت و توفیقی است که شوهر، آن را تحصیل کرده است. علی بن جعفر می گوید: از برادرم امام کاظم(ع) پرسیدم: زنی که شوهرش را خشمگین می کند ، چگونه است؟ امام(ع) در پاسخ فرمود: «لا تَزَال عَاصِیهٌ حَتّی یَرضی عَنهَا» ؛ (چنین زنی دایماً گناه کار است، تا شوهرش از او راضی شود.» رسول خدا (ص) فرمود: «بهترین زنان شما، آن بانویی است که اگر او یا شوهرش نسبت به هم خشمگین شدند، دست در دست شوهرش بگذارد و به شوهرش بگوید : دستم در دست توست ، چهره ام را در هم نمی کنم تا تو از من راضی گردی.»
    در نظام خانوادگی اسلام ، حُسن تبعّل و شوهرداری نیکو، به عنوان «جهاد» زن معرفی شده است. در حدیثی از امام کاظم(ع) آمده است که فرمود:«جِهَادُ المَرأه حُسن التبعّل» ؛(جهاد زن شوهرداری نیکوست.) که یکی از مصادیق آن می تواند احترام به همسرش باشد. در کلام امام محمّد باقر(ع) جهاد زن این گونه معرفی شده است:«جهاد زن آن است که در مقابل دشواری های زندگی همسرش صبر کند.»
    «اسماء بنت یزید انصاری» از زمره ی کسانی است که به نمایندگی از طرف بانوان مسلمان، نزد پیامبر(ص) آمده بود و در مورد محدودیت بانوان از حضور در جهاد در راه خدا و این که بانوان را در این امور بهره ای نیست ، شکایت نمود. پیامبر (ص) ضمن شگفتی و خرسندی از سئوال «اسماء» در پاسخ به سئوال وی، فرمود: ای اسماء! بدان و به بانوان دیگر اعلام کن: «إنّ حُسنَ تَبَعُّلِ المَرأَهِ لِزَوجِهَا وَ طَلَبَهَا مَرضَاتَهُ وَاتّبَاعَهَا مُوَافَقَتَهُ ، یَعدِلُ ذَلِکَ کُلُّهُ» ؛(همانا شوهرداریِ نیکوی زن، تحصیل حشنودی او و توافق در اصول و پیروی از او، ارزش و پاداشش معادل ارزش و پاداش همه ی جماعت ها و جهاد و حجّ مردان است.)
    زنی که با حسن تبعّل ، سنگر خانواده را تقویت می کند و مرکز و محوری باشد که شوهر و اولاد ، از هر سو به وی روی می آورند و خود متحیّر به این سو و آن سو، برای تأمین معاش نچرخد ، نه تنها خود کامیاب و سعادتمند است که با حسن تبعّل ، همسر و فرزندان را هم کامیاب می کند. امام صادق (ع): «از رحمت خدا دور است ، آن همسری که ، شوهرش را اذیّت و غمگین کند، و خوشا به سعادت آن همسری باد که به شوهرش احترام گذارد و او را آزار نرساند.» پیامبر اکرم(ص) فرمود: «زن ، موظّف است برای شوهرش طشت و حوله حاضر کند و دست هایش را بشوید.» هم چنین پیامبر اکرم(ص)فرمود: «هر زنی که شوهرش را با زبانش بیازارد ، خدا هیچ کار واجب و مستحبّی را از او نمی پذیرد و هیچ کار نیکش را قبول نمی کند تا وقتی که شوهرش را راضی کند، اگر چه روزها روزه بگیرد و شب ها به عبادت مشغول شود.»
    احترام و محبّت ، طرفینی است و تمام اعضای خانواده، باید نسبت به یک دیگر احترام گذارند. خداوند متعال در کانون خانواده ، غریزه ی محبّت و مودّت را قرار داده است، تا این کانون مقدّس شکل بگیرد و زندگی به نحو شایسته ای ادامه یابد. پیامبر اکرم(ص)فرمود :« حق مرد بر زن این است که به شوهرش دوستی و محبّت و مهربانی کند و از خشم او دوری نماید و آن چه را مورد رضایت اوست انجام دهد و به پیمان ها و وعده های وی وفادار باشد… .»
    پیامبر اکرم (ص) فرمود:«جُلُوس المَرءِ عِندَ عِیَالِهِ أَحَبُّ إِلَی اللهِ تَعَالَی مِن إِعتِکَافٍ فِی مَسجِدِی هَذَا» ؛ (نشستن مرد نزد خانواده اش از اعتکاف در مسجد من ( مسجدالنّبی) پیش خداوند محبوب تر است)
    یکی از مصادیق احترام به یکدیگر، می تواند گوش دادن به سخنان هم باشد. و این خود آدابی دارد از جمله این که به هنگام مصاحبت و گفتگو در سخن هم وارد نشوند و بگذارند که سخنشان خاتمه یابد. زن و شوهر نباید هیچ گاه در اثنای صحبت یک دیگر وارد شوند. و باید به حرف های هم توجّه نمایند که این خود نوعی احترام به یکدیگر است. و از طرفی گوش دادن به سخن ، خود بر ایجاد صمیمیّت بیشتر می افزاید. و زوجین علاوه بر همسر، هم زبان نیز هستند. هنگامی که مرد سخن می گوید، خانم وی باید صبر کند تا سخن شوهرش تمام شود و هم چنین مرد نیز وظیفه دارد به سخنان خانمش گوش کند و اگر انتقادی نیز بر کار یکدیگر بود، بپذیرند. قال رسول الله(ص):«مَن عَرَضَ لِأَخِیهِ المُسلِم فِی حَدیثِهِ فَکَأَنَّمَا خَدَشَ وَجهَهُ.» ؛(کسی که در میان سخن برادر مسلمانش وارد شود ، چنان است که چهره ی او را خراشیده باشد.)
    4- جلب توجّه نسبت به یکدیگر
    از جمله اصولی که دین مبین اسلام به آن توجّه وافری دارد، و خود به عنوان مقدّمه ای برای استمتاع محسوب می شود، موضوع جلب توجّه زوجین نسبت به یکدیگرمی باشد.که به گونه های مختلف و به وسیله ی ابزارهایی نظیر ؛ نظافت، عطر ، روغن مالیدن ، مسواک زدن ، آرایش و لباس پوشیدن و … همدیگر را جذب می کنند. و توجّه و استفاده از این ابزار، در جهت ایجاد محبّت و علاقه، نسبت به طرفین بسیار موثر خواهد بود. با توجّه به این که نظافت و خوشبویی حق مشترک زوجین است چه بسا به عنوان تکلیف نیز محسوب می شود. و دین مبین اسلام به آن توجّه و اهتمام جدّی دارد. همان طور که مرد ، زن خود را دوست دارد زیبا، پاکیزه و خوش لباس و معطّر ببیند ، زن هم از مرد خود ، همین توقّع را دارد. امام رضا(ع)از پدران بزرگوارش روایت می کند:«إنّ النّسَاء بَنِی إِسرَائیلَ خَرَجنَ مِنَ العَفَافِ إِلَی الفُجُورِ ، مَا أَخرَجَهُنَّ إِلاّ قِلَّهُ تَهیِئَه أَزوَاجِهِنَّ وَ قَال إنَّهَا تَشتَهِی مِنکَ مِثلَ الَّذِی تَشتَهِی مِنهَا.» ؛ (زنان بنی اسراییل از عفت و پاکی دست کشیدند ، و این مسأله هیچ علّتی نداشت جز این که شوهران آن ها خود را نمی آراستند ، سپس فرمود: زن هم از مرد همان انتظاری را دارد که مرد از او دارد.)
    یکی از مصادیق «حسن تبعّل» ، نظافت و معطّر بودن زن برای همسرش، معرّفی شده است. امام علی (ع) در معنی «حُسن التّبعّل» فرمود: یعنی« زن مسلمان، خود را برای شوهرش خوشبو کند.» در کتاب قاموس در معنی واژه ی «تَبَعُّل» آمده : یعنی «زن از همسرش اطاعت کند و خود را برای او بیاراید.» روزی رسول خدا (ص) به خانه آمد . همسرش«امّ سلمه» در منزل بود. رسول خدا (ص) بوی خوشی استشمام کرد. فرمود:گویا «حَولاء» (سازنده و فروشنده ی عطر) این جاست.امّ سلمه، عرض کرد: آری. «حولاء» همین جاست. آمده از شوهرش شکایت کند. همان لحظه، حولاء پیش آمد و به محضر پیامبراکرم (ص) عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت! شوهرم از من قهر کرده است. پیامبر (ص) فرمود: با عطریاتی که داری ، خود را برای شوهرت بیشتر خوشبو کن. حولاء گفت : من خود را با آن چه از عطریات بود ، برای شوهرم خوشبو نمودم ، در عین حال، او به من بی اعتناست. پیامبر (ص) فرمود: اگر او می دانست هنگامی که به تو توجه می کند، چه بسیار پاداش دارد ، بی اعتنایی نمی کرد. حولاء گفت: چه اندازه پاداش دارد؟ پیامبر(ص) فرمود: او هنگامی که به تو توجّه می کند( تا با تو هم بستر شود) ، دو فرشته به حمایت او می آیند. پاداش او مانند پاداش رزمنده ای است که شمشیر کشیده ، برای خدا در میدان جنگ با دشمن می جنگد. در این هنگام ، گناهانش مانند ریختن برگ های درختان در فصل خزان ، می ریزد و وقتی که غسل می کند، از گناهان بیرون می آید.
    مطلب مشابه :  پایان نامه ارشد رایگان با موضوع نهج البلاغه و مبدأ و معاد

  • 4-1- راه های جلب توجّه
    4-1-1- نظافت
    نظافت از ارکان زندگی انسان است ، که حیات و لذّت بردن از زندگی زناشویی ، به آن بستگی دارد. در خصوص پاکی و نظافت ، خداوند به پیامبر(ص) فرمود: «وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ ، وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ» ؛ (و لباست را پاک کن‏، و از پلیدى دورى کن‏) همان گونه که در روایتی از پیامبر(ص) نظافت، از نشانه های ایمان معرفی شده است.
    خداوند متعال در اصل خلقت ، زنان و مردان را زیباپسند و نظافت دوست آفریده است. از این رو زنان، در مورد نظافت محتاج به سفارش نیستند ، ولی مردان به خاطر همت گماشتن به زندگی و کسب و کار ، کمتر به نظافت اهمیت می دهند و نیاز به سفارش دارند.
    امام علی (ع) فرمود:«إِنَّ النِّسَاءَ هَمُّهُنَّ زِینَه الحَیَاه الدُّنیَا» ؛( همّت زنان به آراستن زندگی دنیا متوجّه است.) هم چنین پیامبر اکرم (ص) به شوهران مسامحه کار و بی بندو بار می فرماید: «مردانی از یهود نظافت را رعایت نکردند، در نتیجه زنانشان زنا می دادند» یعنی با مردان پاکیزه ، هرچند بیگانه هم بستر می شدند. و شاهد این روایت این که پیامبر(ص) فرمود:«إِغسِلُوا ثِیَابَکُم و خُذُوا مِن شُعُورِکُم وَاستَاکُوا وَ تَزَیَّنُوا وَ تَنَظَّفُوا ، فَإِنَّ بَنِی إِسرائیلَ لَم یَکُونُوا یَفعَلُونَ ذَلِکَ فَزَنَت نِسَاءُهُم.» ؛ (لباس های خود را تمیز کنید و موهای خود را کم کنید ، مسواک بزنید و آراسته و پاکیزه باشید ، که بنی اسراییل چنین نکردند تا زنانشان زناکار شدند.)
    پیامبر اکرم(ص) فرمود: «نظافت و پاکیزگی از اخلاق پیامبران(ع) است.» «حسن زیّات» که از ارادتمندان به ساحت مقدّس خاندان رسالت بود نقل می کند: در بصره بودم. مردی از اهل بصره با هم در طی مسیر بودیم و با هم صحبت می کردیم و من از وصف امام محمّد باقر(ع) برایش گفتم. تا این که به آیین تشیّع گروید و برای انجام فریضه ی حجّ به مکّه رفتیم و سپس در مدینه نزد امام محمّدباقر(ع) رسیدیم . دیدیم آن حضرت در یک خانه ی تزیین شده نشسته و روپوش لطیفی به رنگ گل پوشیده و محاسن خود را رنگ کرده و سرمه بر چشم خود می کشند. دوستم چهره ی امام و منظره ی خانه ی تزیین شده را نگریست قلبش مغشوش شد. ( که مثلاً این خانه و این زینت کاری تناسبی با زندگی امام(ع) ندارد.) موقع خداحافظی ، امام باقر(ع) به من فرمود: ای زیّات! فردا – به خواست خدا- به همراه دوستت نزد من بازگرد.
    فردای آن روز به دوستم گفتم : به حضور امام باقر(ع) برویم . دوستم گفت: تو برو من نمی آیم.اصرار کردم و سرانجام او را با خود بردم. وقتی به خانه ی امام باقر(ع) رسیدیم ، دیدیم خانه ی ساده ای است و فرش آن ریگ است. امام باقر(ع) نزد ما آمد ؛ دیدیم لباس زبر و خشن پوشیده و غبار آلود به نظر می رسید. متوجّه ما شد و فرمود: دیروز نزد من در خانه ای که مال همسرم بود آمدید.آن خانه ، مال من نبود. دیروز نوبت همسرم بود، خود را برای او اصلاح و زینت کرده بودم، بر من است که برای او(همسرم) خود را نظیف کنم. هم چنان که او خود را برای من نظیف و تمیز می کند.این خانه ی من است. ای برادر بصری! قلبت نسبت به من مغشوش نشود. دوست بصری در پاسخ گفت : فدایت گردم! دیروز قلبم نسبت به شما مغشوش شد؛ ولی خداوند امروز قلبم را نسبت به شما صاف نمود.
    4-1-2- عطر و رنگ
    خوش بو کردن بدن و لباس خود به مشک ، عنبر ، عطر ، بخور ، گلاب و هر مادّه ی بویایی، از مستحبّات اکید اسلام است، تا آن جا که روایت شده است: «مخارج عطر و بخور پیامبر اکرم (ص)، بیش از مخارج خوراکش بود.»
    عطر هم مانند نظافت ، از مظاهر زیبایی است و زنان به آن علاقه ی بیشتری دارند و همّت بیشتری می گمارند. زن، باید همواره برای شوهرش جالب و جاذب باشد، ودر مهمانی ها هم باید زیبایی و عطر او را تنها زنان ببینند و استشمام کنند، نه مردان بیگانه.
    قال رسول الله(ص) :«طیب النِّسَاءِ مَا ظَهَرَ لَونُهُ وَ خَفِیَ رِیحُهُ و طیبُ الرِّجَالِ مَا ظَهَرَ ریحُهُ وَخَفِیَ لَونُهُ.» ؛(بوی خوش زنان، چیزی است که رنگش آشکار و بویش نهان باشد و بوی خوش مردان ، چیزی است که بویش آشکار و رنگش نهان باشد.) قال الامام صادق(ع): «أیُّما آمرَأهٍ تَطَیَّبَت لِغَیرِ زَوجِهَا لَم تُقبَل مِنهَا صَلاهُ حَتَّی تَغتَسِلَ مِن طِیبِهَا کَغُسلِهَا مِن جَنَابَتِهَا.» ؛(هرزنی که برای غیر شوهرش خود را خوشبو کند ، خداوند نماز او را قبول نکند تا زمانی ، مثل این که غسل جنابت می کند، خود را از آن بوی خوش پاک گرداند.)
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.