پایان نامه درمورد حقوق و تکالیف و نهاد خانواده

دانلود پایان نامه
  • 2-3-1- فلسفه ی تعدّد زوجات………………………………………………………………………………………86
    2-3-2- احکام تعدّد زوجات…………………………………………………………………………………………..87
    2-3-3- پاسخ به یک شبهه……………………………………………………………………………………………..87
    2-3-4- مشکلات ناشی از تعدّد زوجات…………………………………………………………………………..88
    2-4- قیمومیّت(ریاست برخانواده)…….. ……………………………………………………………………………90
    2-4-1- لزوم وجود رییس برای خانواده……………………………………………………………………………91
    2-4-2- بررسی ریاست مرد از منظر قرآن کریم…………………………………………………………………92
    2-4-3- بررسی ریاست مرد از منظر روایات……………………………………………………………………..93
    2-4-4- قلمرو مدیریت در خانواده…………………………………………………………………………………..95
    2- 5- اطاعت………………………………………………………………………………………………………………..97
    2- 6- تمکین………………………………………………………………………………………………………………104
    2-7- اشتغال………………………………………………………………………………………………………………..108
    نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………111
    پیشنهادات و راهکارها……………………………………………………………………………………………………..119
    منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………….127

    چکیده
    یکی از احکام و قواعد تدوین شده در شریعت اسلام ، احکام مربوط به روابط زوجین است که با تشکیل نهادی به نام خانواده ، خود را پای بند به حقوق و تکالیفی می دانند، که در سایه ی عقد ازدواج، متوجّه آنان می شود. شریعت اسلام به گونه ای، زوایای مختلف نهاد خانواده را از بدو امر در نظر گرفته است که رهایی از این حقوق و تکالیف، غیر ممکن است. بنابراین، با ایجاد رابطه ی زوجیت، که با ایجاب و قبول، شروع می گردد، این حقوق و تکالیف، بر طرفین حاکم می شود. قرآن کریم در آیه ی 187 سوره مبارکه ی بقره ، نیاز به جنس مخالف را به صورت کاملاً محترمانه و با واژه ی «لباس» بیان فرموده است و در آیه ی 21 سوره ی مبارکه روم ، زن را «مایه ی آرامش» شوهر، معرّفی نموده است.

    مطلب مشابه :  دانلود رایگان پایان نامه حقوق درباره اکل مال به باطل
  • کلید واژگان : قرآن ، روایات ، حق ، تکلیف، زوجین .

    فصل اوّل:کلیّات
    مقدمه
    -1علت انتخاب موضوع
    خانواده، اوّلین و مهم ترین نهاد اجتماعی است که بشر در آن پای می نهد و مفهوم تعاون ، نوع دوستی و از خود گذشتگی را فرا می گیرد. تمایل جنسی زن و مرد و هم چنین محبّتی که بین آن ها به سبب رابطه ی زوجیّت ایجاد می شود ، موجب شده که خانواده، به عنوان نهادی طبیعی و محترم از قدیم الایّام به وجود آید. همان گونه که تشکیل اجتماع از ضرورت های طبیعت انسان و تأمین سعادت اوست ، خانواده نیز به حکم نیازها و غرایز انسانی ایجاد شده است.
    مسأله ی ازدواج و زناشویی از جمله ی امور منظّم زندگی اجتماعی است که آفریدگار جهان ، اساس آن را بنا نهاده است و هیچ امری در زندگی انسان ها نمی تواند به اندازه ی ازدواج ، بهروزی و خوشبختی و یا تیره روزی و بدبختی به بار آورد. پس برای هیچ چیز در زندگی نباید بیشتر از مسأله ی ازدواج ، اهمیّت قایل شد و هر کسی باید در زندگی به این مسأله ی بزرگ اهمیّت داده و روح و قلب خود را برای تنظیم آن آماده سازد.
    خانواده ، یک واحد اجتماعى است که هدف از آن تأمین سلامت روحى و روانى افراد است. دین مبین اسلام براى تمام افراد خانواده، حقوقى قایل است و این حقوق در قبال وظایفى است که نسبت به یکدیگر دارند. ممکن نیست کسى را پیدا کنیم که حقّى در موردى داشته باشد بدون این‏ که وظیفه‏اى بر دوش او قرار گیرد. بنابراین ، همان‏طور که مرد در برابر وظایفى که نسبت به همسر و فرزندان خود دارد و این موجب شده که حقوقى نیز به عهده ی آنان داشته باشد. زن نیز در قبال وظایفی که در زندگى به عهده ی او نهاده شده است، از حقوقى برخوردار است .

    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.