پایان نامه درباره فرهنگ و تمدن ایرانی و تسهیلات گردشگری

دانلود پایان نامه

آب زاینده رود طبق طوماری که منسوب به شیخ بهایی است، به سی و سه سهم تقسیم شده و به وسیله نهرهایی که اصفهانیها آنها را مادی می نامند، بین قصبات و دهات اطراف توزیع می گردد.به عبارتی، مادیها به عنوان شاخه هایی از زاینده رود قبل از دوران صفویه نیز وجود داشته و برای آبیاری مزارع و کشتزارها مورد استفاده بوده اند.اما با توجه به محل قرار گیری مادیها نسبت به موقعیت شهر، بویژه محلات قدیمی ملاحظه می شود که تا قبل از صفویه عبور مادیها از درون شهر نبوده و عملکرد عمده آن آبیاری مزارع و کشتزارها بوده است.ضمن آن که آب مصرفی اهالی نیز همواره از چاههایی تأمین می شده که در عمق اندک به آب می رسیده اند، اما در دوران صفوی با گسترش شهر به جنوب، اراضی مزروعی اطراف مادیها جزو شهر شده، محلات نوساز صفوی مانند خواجو، صالح آباد، چرخاب و … پیرامون مادیها ساخته می شوند.به عبارت دیگر در عصر صفویه به دلیل گسترش شهر، جمعیت زیاد، کاخها و باغها و مساجد متعدد، تقسیم آب زاینده رود و سهمیه بندی آن بین محلات و کشاورزان ساماندهی می شود.انجام این امر مهم به شیخ بهایی که از علما و افاضل بنام و مورد احترام شاه عباس بوده، واگذار می شود.آن عالم بزرگ، تقسیمات عالی و منصفانه ای از روی علم و بصیرت بر روی آب مادیها انجام می دهد که با گذشت چهار قرن هنوز مورد استفاده واقع می شود.این تقسیم بندی به «طومار شیخ بهایی»معروف است که در سازمان آب اصفهان نگهداری می شود.(بیک محمدی. 102.1386)

  • 3_3_1_8:پل ها
    پل های مشهوری که از حدود سرچشمه تا مصب بر روی بستر زاینده رود بنا شده به این شرح است:پل اورگان-پل زمانخان-پل کله-پل بابا محمود-پل فلاورجان-پل مارنان-پل الله وردیخان-پل جویی-پل خواجو-سی و سه پل-پل شهرستان-پل چوم-پل سروش آذران-پل ورزنه و پل جدید فلزی.

  •  
    3_3_1_9:پوشش گیاهی
    درخت چنار در اصفهان فراوان است و بسیار قطور و بلند؛و چنارهای نقاط دیگر ایران از نظر استقامت و استحکام به پایه ی آن ها نمی رسد.اصفهان از زمان قدیم منطقه ی چنار بوده، مخصوصاًبلوک ماربین.(ستون های بلند و قطوری که در قصرهای تاریخی عالی قاپو و چهلستون به کار برده شده، از نوع چنارهای محلی اصفهان است.)انواع درخت کبوده عبارت است از:سمرقندی، شیرازی، تبریزی، سفید دال که هر چهار نوع آن صاف و مستقیم و بلند و قطور می شود.درخت کاج در اصفهان صاف و خوش برگ و رعنا و قطور است.درخت سرو در آنجا موزون و زیبا است.درخت نارون در هیچ شهری مانند اصفهان نیست.درخت زبان گنجشک از لحاظ قامت و ترکیب شبیه به چنار است، ولی ارتفاع و قطر آن به پایه ی چنار نمی رسد.انواع درخت بید عبارت است از:زردبید که برگ و ساقه اش به کار عرق گیران و بیماران می خورد و چوبش به کار خراطان، بید موله یا بید معلق که انواع آن در اصفهان بسیار بزرگ و بلند است و سیاه بید.اما از انواع درخت های گل می توان به بیدمشک، یاس هند، یاس شیروانی، یاس سفید(در پای چنارها)، یاس چنپلی، یاس بنفش، یاس زرد، بداق، رعناپا، گلنار فارسی، گل ارغوان، گل ابریشم، گل سرخ محمدی، گل سرخ آتشی صدپر، گل زرد، گل مشکیچه و گل نسترن اشاره کرد.(هنر فر. 34.1383)
    3_3_2:برجستگیهای اصفهان
    اصفهان در دوره معاصر از چهار جهت شمال و جنوب و شرق و غرب و به خصوص در جهت مغرب بسط و توسعه قابل ملاحظه ای پیدا کرد.و ستاره اقبال آن که در آخر دوره صفویه افول کرده بود از نو اوج گرفت و مقام شایسته خود را در بین شهر های دیگر ایران و سایر ممالک جهان به دست آورد هم اکنون امتیاز شهر اصفهان از چند جهت قابل توجه است که در این قسمت به آن پرداخته می شود تا نسبت اصفهان با باغ _ موزه و هنرهای بومی نیز بیشتر مشخص شود:
    الف:آب و هوا
    از لحاظ طبیعت زیبا و آب و هوای سالم آن می توان گفت که نه تنها در ایران بلکه در مقایسه با شهرهای معروف دیگر دنیا هم از این جهت برازنده است و با داشتن مناظر زیبای طبیعی و کوه و رودخانه و باغ های سر سبز و خرم و مصون بودن از بسیاری بلیات ارضی و سماوی صفات لازم را برای یک شهر درجه اول و پایتختی به فراخور فلات وسیع ایران را دارا است. (هنر فر. 196.1383)
     
     
    ب:صنعت گردشگری
    شهر اصفهان به علت موقعیت ویژه جغرافیایی در فلات مرکزی و قرار گرفتن در کنار رودخانه زاینده رود در طول تاریخ بارها به پایتختی انتخاب شده و به همین علت، این شهر از گنجینه ای از آثار متعدد تاریخی، هنری و فرهنگی برخوردار است.اما آنچه موجب شهرت اصفهان در جهان شده، روح ایمان و فلسفه و اندیشه و هنر متعالی ایرانی – اسلامی است که در اجزای هر بنای این شهر به تصویر کشیده شده و ذره ذره خاک آن را عطر آگین نموده است.این شهر به عنوان یک شهر موزه بزرگ و مظهر فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دارای نمادها و سمبل های فراوانی است که در جای جای این شهر، نمایانگر فرهنگ اصیل و غنی ایرانی و تمدن اسلامی است.تقارن ظرفیتهای عمیق و گسترده ی معنوی اصفهان و سوابق طولانی آن در تولید علم و دانش و ارائه مکاتب بزرگ علمی، عرفان و فلسفی، همراه با عرصه های بزرگ و چشم نواز هنری و ادبی و صحنه های ماندگار تاریخی موجب شده است تا جایگاه فرهنگی این شهر، همانند گوهری درخشان در میان شهرهای اسلامی و غیر اسلامی جهان بدرخشد. و به علت برخورداری از زمینه های مشترک تاریخی و فرهنگی، با تعداد زیادی از شهرهای دنیا از جمله فلورانس، سن پطرزبورگ، فرایبورگ و… روابط خواهر خواندگی دارد.استان اصفهان دارای 324 اثر تاریخی است که از این جمله 310 اثر به ثبت رسیده است.ضمن برخورداری از قدمت تاریخی و آثار فرهنگی و مذهبی گرانبها، در قلمرو ملی و جهانی نیز دارای شرایطی ممتاز بوده و در میان مراکز سیاحتی و گردشگری کشور و جهان از شهرت زیادی برخوردار است.این  شهر به لحاظ برخورداری از جاذبه های متعدد و متنوع گردشگری، مرکز و قطب گردشگری استان بوده و بیش از 75 درصد از امکانات و تسهیلات مربوط به اقامتگاه ها، تأسیسات و تسهیلات گردشگری استان را به خود اختصاص داده است.(بیک محمدی. 82.1386)
    ج:آثار تاریخی
    از لحاظ آثار نفیس تاریخی باید گفت که کمتر شهری در دنیا می تواند با آن برابری کند و به گفته آقای آندره مالرو، نویسنده و هنرشناس فرانسوی، فقط دو شهر فلورانس و پکن در دنیا با آن رقابت می کنند. (هنر فر. 196.1383)اما آنچه که در این مبحث برای ما اهمیت دارد وجود باغها و موزه های این شهر است که به تفصیل به آن پرداخته می شود.
     
     
     
    1_باغ ها
    الف:ویژگیهای باغ های دوره صفوی در اصفهان
    از دوران صفویه باغ در گستره شهر به عنوان یک عنصر شکل دهنده ی ساختار فیزیکی شهر بوده و همواره تلفیق آن با ساختار شهری سبب ارتقاء کیفی و بصری منظر شهر شده است.(حقیقت بین. 130.1389)
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.