پایان نامه با موضوع سبک زندگی سلامت محور و وسایل ارتباط جمعی

دانلود پایان نامه

ب) متغیرهای بیرونی : پرسشنامه در این قسمت سه دسته از متغیرها را مورد سؤال قرار می دهد :

  • – پذیرش اجتماعی رفتارهای مرتبط با سلامت
    – نیاز به راهنمایی در زمینه ی رفتارهای سلامت
    – موقعیت اجتماعی-اقتصادی مخاطبان
    د) متغیرهای زمینه ای :پرسشنامه در این قسمت از سؤالات چند سؤال زمینه ای را طرح می نماید :
    – گروه سنی مخاطب
    – جنسیت مخاطب
    – قومیت مخاطب
    – وضعیت تأهل مخاطب
    4-1-3 : تعیین و اندازه گیری متغیرهای تحقیق :
    1-4-1-3 : متغیرهای درونی :
    1-1-4-1-3 : متغیر مستقل :
    متغیر مستقل ، متغیری است که بر متغیرهای وابسته اعم از نهایی و میانی تأثیر می گذارد . در جوامع جدید ، بخش عمده ای از تغییرات شناختی ، عاطفی و رفتاری افراد توسط رسانه های جمعی و برنامه های متنوع شان اتفاق می افتد . رسانه بطورکلی ، وسیله ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظر خود (پیام) را به گیرنده منتقل می کند . کتاب ، روزنامه ، مجله ، فیلم ، عکس ، نوار صوتی و تصویری ، رادیو ، تلویزیون ، ماهواره و . . . نمونه هایی از رسانه های ارتباطی هستند (امیرتیموری ، 1377 : 16) . اما رسانه های جمعی به معنای ابزارهایی هستند که از طریق آنها می توان با افراد نه بطور جداگانه یا با گروههای خاص ، بلکه به جماعت کثیر یا توده ای از مردم بطور یکسان دسترسی پیدا کرد . بر این اساس ، در تعریف ارتباط جمعی می توان گفت ، ارتباط جمعی یا عمومی ، انتقال اطلاعات با وسایلی (نظیر روزنامه ، کتاب ، رادیو ، تلویزیون و . . .) برای گروه غیرمحدودی از مردم با سرعتی زیاد انجام می گیرد (دادگران ، 1385 : 29) . در تحقیق حاضر ، متغیر مستقل ، رسانه های جمعی هستند که مجموعه ای از وسایل ارتباطی ، شامل روزنامه ، کتاب ، مجلات ، تلویزیون ، رادیو و اینترنت را در بر می گیرد . این مجموعه از وسایل ارتباط جمعی در سه دسته رسانه های چاپی ، الکترونیک و دیجیتال تقسیم بندی شده اند تا تأثیر آنها بر سبک زندگی سلامت محور افراد 40 سال به بالای شهر کرمانشاه را مورد مطالعه قرار داد .
    رسانه های چاپی :
    رسانه های چاپی آن دسته از وسایل ارتباطی نوشتاری هستند که فرستنده به کمک نوشتار ، معنا و مفهوم مورد نظر خود (پیام) را به گیرنده منتقل می نماید . شناخته شده ترین انواع از این دسته را می توان روزنامه ها ، کتاب و مجلات دانست که از جمله ی قدیمی ترین انواع رسانه های گروهی محسوب می شوند .
    برای سنجش این متغیر ، میزان هفتگی کسب اطلاعات سلامت از طریق روزنامه ، کتاب و مجلات توسط مخاطبان مورد سؤال قرار می گیرد .
    جدول 3- 1 : گویه های سنجش شاخص میزان کاربرد رسانه های چاپی
    مطلب مشابه :  منابع پایان نامه ارشد با موضوع مسئولیت قراردادی و قهری و شرایط ضرر قابل جبران

  • ردیف گویه سطح سنجش اقتباس
    1 شما در کسب اطلاعات مرتبط با سلامت خود چه میزان از کتاب استقاده میکنید ترتیبی خودساخته
    2 شما در کسب اطلاعات مرتبط با سلامت خود چه میزان از مجلات استقاده میکنید ترتیبی خودساخته
    3 شما در کسب اطلاعات مرتبط با سلامت خود چه میزان از روزنامه استقاده میکنید ترتیبی خودساخته
    رسانه های الکترونیک :
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.