پایان نامه با موضوع امام حسین (ع) و مواد غذایی

دانلود پایان نامه

تهیه لباس مشکی:خرید ودوخت لباس محرمی را قبل از عید غدیر بدشگون دانسته و بر این عقیده اند چین لباسی در مراسم عزای عزیزی از خانواده استفاده می کردند لذا تهیه ی آنرا به بعد از عید غدیر موکول می نمایند.
قدیمی ها بر این عقیده بودند که لباس های مشکی بدشگون است و کراهت دارد بنابریان بعد از اتمام ماههای عزاداری هی شخصی کلیه ی لباس های مشکی را در بقچه ای بسته خارج از منزل می گذاشتند تا عابری بردارد .افراد مستحق نیز از گرفتن اینگونه لباس ها ابا می کردند و ازترس اینکه حادثه شومی برایشان پیش نیاید چنین بخشی را قبول نمی کردند.پوشیدن لباس مشکی عمومیت نداشت وبعضی از مردم درنهایت ایمان وعقیده در ماه محرم وصفر از لباس معمولی استفاده می کردند ودلیل بد یمن بودن لباس مشکی د رصدد تهیه ی آن جهت هیچ گونه مراسمی اعم از عزاداری شخصی و عزاهای مذهبی بر نمی آمدند .

  • وظایف مسئولین مجالس روضه خوانی :اموری از قبیل بر پایی چادر ،تامین فرش و ظرف ،تهیه مواد غذایی بر اساس ایام روضه خوانی ونذورات ،دعوت و عاظ وکارگران هر ساله ،مستقیما زیر نظر مسئول انجام می گرفت.
    وسایل پذیرایی:از سالهای گذشته در چنین مجالسی به وسیله ی چادر ،دم کردن قهوه ،قلیان،گلاب ود ربعضی از مجالس صبحانه از مستمعین پذیرایی می شود که مسئولین در تهیه این وسایل کوتاهی نمی کنند.
    چادر زدن
    در روز برپایی چادر ،طبق خبر قبلی عده ای از مردم جمع می شدند که تا با کمک یکدیگر خیمه ی امام حسین (ع) را بر پا می سازند .
    کسانیکه هر ساله در بالا بردن چادر همکاری داشتند مردمان میانسال ومخلصی بودند که از طرف بانی مجلس دعوت شده و از ابتدای ورود با فریادهای یا حسین(ع)وصلوات کارشان را آغاز می نمودند.
    پس از اینکه چوبهای چادر ،(دیرک)را با پارچه سیاه پوشانده قرآنی را در دستمال می بستند و بالاترین قسمت چوب گره می زدند و به محض اینکه قسمتی از چادر آماده ی بالا بردن می شد شخص شروع به چوشی میکرد وهمه او را همراهی می نمودند و فریاد های یا حسین وصلوات بلند می شد معمولا در اینگونه مواقع نذوراتی داده می شود .پس از بالا رفتن چادر از طرف بانی باشربت گلاب یا عرق نعنا از حاظرین پذیرایی به عمل آمده.این شربت را شربت چادر امام حسین می گفتند.
    پس از برپایی چادر دیواره ها ی مجلس را با پارچه های سیاه که به همین منظور که تهیه شده بود می پوشانند .زدن سیاهپوش به عهده اشخاصی بود که در این کار تجربه داشتند.
    نصب علم: پرچم سیاه
    نصب پرجم سیاه
    نصب پرچم سیاه بر سردر منازل نشانه ای عزاداری و برپای مجالس روضه خوانی بود وهست ودر بعضی مجالس آن را بر بالاترین قسمت پشت بام نصب می نمودند بطوریکه از مسافتی دور مشخص باشد.
    ورود دسته جات
    از روز ششم محرم،دسته جات سینه زنی همراه با تعزیه خوانی به مجالس وارد می شدند .پیشاپیش دسته جات شخصی که پرچمی مشکی در دست داشته و چوشی می کرد .وارد می گشت وبعد از او چلچراغ شده را می آورد سپس گروه موزیک در حالیکه با وسایلی چون فلوت وطبل وسنج موزییک عزا می زدند و به آرامی داخل می شدند وبرای مدتی کوتاه ایستاده و آهنگی را می نواختند نوحه خوانی ها شروع به خواندن نوحه می کردند وسینه زنان که عمومأ ملبس به پیراهن بلند ومشکی به نام پیراهن سینه زنی بودند سینه می زنند.
    مطلب مشابه :  پایان نامه با موضوع حملات شیمیایی عراق و دبیرکل سازمان ملل

  • روز دهم محرم
    در این روز همراه با دسته جات گهواره ای می آورند که درون آن مجسمه ای کودکی را خوابانده بودند وشخصی هم در نقش رباب مادر علی اصغر(ع) گهواره را تکان می داد و می خواند.
    اصغر لای لای لای مادر لای لای لای
    گهواره خالی قنداقه خونی
    لایی لاییی از سفر برگشته رودم
    لایی لایی اصغر شیرین زبونم
    مردم روی گهواره نقل می ریختند و پارچه می انداختند که این پارچه ها بیشتر به رنگ سبز بود .
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.