پایان نامه ارشد روانشناسی : قابلیت اعتماد

دانلود پایان نامه

هوشیاری رانندگان به خصوص در شب هنگام است.
بروزحوادثی همچون انحراف و خروج خودروها از مسیر اصلی،واژگونی،ورود به جهت مخالف حرکت
ترافیک و تصادفهای رودرو را عمدتاً ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان می باشد وجهان به سمت به کارگیری راهکارهای پیشگیرانه و زود بازده و در عین حال ساده با قابلیت های اجرایی بالا حرکت می کند. اجرای طرح دندانه ها یا شیارهای هشدار دهنده برای جلوگیری از حوادث این چنینی و به منظور بالا بردن سطح هوشیاری رانندگان،راهکار مناسبی از سوی متخصصین ایمنی تشخیص داده شده است.
عکس 2 -10 (شیارهای لرزاننده،طرحی برای ایمن سازی راه های کشور)

شیارهای لرزاننده : {27}برجستگی های منظمی هستند که با ابعاد معین و مشخص با بهره گرفتن از ماشین آلات خاص در قسمت های کناری راه،در شانه آسفالت و یا راه های دو طرفه و میانه راه با تراشیدن مقدار مشخص از رویه راه و ایجاد برجستگی بر روی سطح راه در اثر فشار ایجاد می شود. این شیارها برای عبور وسایل نقلیه منحرف شده از مسیر اصلی بدون ایجاد هیچ خطری برای راننده و صرفاً با ایجاد صدای لرزش ناشی از عبور لاستیک ها از روی شیار،هشدار کافی و لازم را به راننده میدهد تا راننده بلافاصله برای بازگشت به مسیر اولیه خود اقدام کند. سازمان راهداری ایالت تگزاس آمریکا با بهره گرفتن از این روش و به کارگیری شیارهای لرزاننده و صداساز موفق به کاهش حدوداً 30 درصد از تصادفهای ناشی از خروج وسایل نقلیه از مسیر جاده شده است،همچنین نتایج مطالعات جداگانه ای که در وزارت کشور سوئد صورت پذیرفته،حاکی از آن است که با اجرای این طرح میانگین سرعت وسایل نقلیه به میزان 1/9 کیلومتر بر ساعت کاهش یافته که متعاقب آن تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. شیارهای لرزاننده آسفالتی به دو گروه برجسته و فرو رفته تقسیم می شوند. شیارهای فرورفته به صورت ایجاد شیاربا فشار غلتک و یا تراشیدن سطح آسفالت موجود به وجود می آیند ولی شیارهای برجسته با ایجاد برجستگی های باریک روی سطح آسفالتی توسط خطوط گرم ترافیک یا اکستروژن پدید می آیند که این نوع شیار،عمر کمتری نسبت به نوع فرو رفته دارد. به طور کلی شیارهای لرزاننده دارای چند ویژگی خاص هستند که می توان به صدای ناشی از حرکت لاستیک بروی شیار،ایجاد لرزش در وسیله نقلیه و روشنایی و رنگ در شیارها اشاره کرد. ،هشدار به رانندگان با ایجاد صدا و لرزش،افزایش قابلیت دید خط کشی های اجرا شده بر روی شیارها،عدم تغییر قابل توجه در سطح روسازی،هزینه پائین،عدم نیاز به نگهداری دوره ای،آزادسازی ترافیک و مدیریت سرعت در مناطق مسکونی و تقاطع ها از کاربردهای متفاوت این شیارها محسوب می شود. پلیس راه و اداره راه با بهره گرفتن از تکنولوژی های نوین،در صدد آن است تا گامی مؤثر در جهت کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در راه های کشور بردارد.

ب ) فن آوری های درون خودرو
وسایلی برای مراقبت و نظارت بر خواب رفتن رانندگان جهت با خبر ساختن آنها از خطر یا حتی با کنترل چگونگی حرکت خودرو ، موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. بعضی از آنها برای ثبت کوچکترین تغییرات در راننده از جمله تعداد پلک زدن ها یا وضعیت سر می باشد. دیگر وسایل تغییر در نحوه حرکت خودرو از جمله خروج از خط عبور را مورد بررسی قرار می دهند.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

گرچه نگرانی هایی در مورد صحت و قابلیت اعتماد بعضی از این ابزار ها و اینکه رانندگان به آن اطمینان کنند وجود دارد. اعتماد در مورد اعلام خطر و حتی ترمز گیری ، بر اساس تغییرات معمولاً رانندگان از خواب آلودگی خود آگاهند پس واقعاً لزوم دستگاه هشدار وضعیت خستگی به رانندگان برای چیست. یک تحلیل در مورد وسایل هشدار دهنده برخودرو نشان داد سیستمی که به رانندگان در مورد احتمال وقوع تصادف به خاطر تغییر خط غیرعمدی یا دیگر مسائل مشابه زیاد مقرون به صرفه نیست در عین حال سیستمی که بتواند در مورد دیگر وضعیت های خطرناک در هنگام مانورها به راننده هشدار دهد می تواند پر منفعت باشد.
یک مطالعه دیگر معین ساخت که نزول عملکرد راننده می تواند از روی کنترل ورودیهای رانندگان خواب آلود مشخص گردد. آزمونی برای پاسخ به نوع محیط رانندگی در تصادفات خروج از جاده تک خودرویی در نظر گرفته شد.
نتایج مشخص کرد خروج از خط عبور به خاطر خستگی ممکن است با ثبت نحوه حرکت چرخ ها قابل پیش بینی باشد. یک ارزیابی از سیستم دوربین های ایمن که از روش پردازش عکس های گرفته شده برای ثبت حرکات وسایل سنگین استفاده می کرد نشان داد که به طور متوسط چنین سیستمی ساعت های اضافی رانندگان را 3 درصد و سرعت زیاد را بیش از 2 درصد کاهش می دهد. منافع بهتر آن بهبود در تعلیم راننده و آگاهی او از ایمنی و بازده وسیله نقلیه می باشد.

فن آوری جدید قصد دارد تا رانندگی ایمن را به ارمغان آورد تا بتواند از وقوع تصادفات ناشی از خستگی جلوگیری کند و همچنین به وضعیت اضطراری بعد از حادثه و فوریت های اورژانسی کمک نماید. این فن آوری ها در حال توسعه هستند. وسایلی که هم اکنون موجود هستند به قرار زیرند :
سیستم اورژانس اضطراری ( MAY DAY ) که سازمان های سرویس دهنده را از محل دقیق خودروی حادثه دیده مطلع می سازد و ارتباط صوتی آنان را با حادثه دیدگان برقرار می سازد.
این سیستم به نحوه ای ارتقاء یافته است که در صورت استفاده از کیسه هوای خودرو و یا تصادف منجر به واژگونی خودرو به طور خودکار مرکز اورژانس را مطلع خواهد کرد. این فن آوری در مورد ارسال سریعتر ملزومات درمانی و پزشکی به حادثه دیدگان کمک شایانی می کند .
سیستم هوشمند کنترل و تطبیق سرعت که سرعت خودرو را برای اجتناب از برخورد با خودرویی با سرعت کمتر در همان خط تصحیح می کند. این سیستم هم اکنون بر روی برخی از خودروها نصب است که با کمک سیستم کنترل هوشمند سرعت ، سرعت مجاز جاده ای که خودرو در آن قرار دارد شناسایی شده و با سرعت خودرو تطبیق داده می شود.
سیستم ثبت کننده حرکات چشم و سر راننده برای تشخیص رانندگی در حالت خواب آلودگی یا
بی توجهی که در استرالیا و سایر کشورها این سیستم در حال تکمیل است .
در مورد ناکارآمدی اقدامات متقابل برای اجتناب از خواب آلودگی مسائلی چند قابل بحث است. همانطور که اشاره شد وسایل مختلفی برای تشخیص خواب آلودگی رانندگان و اخطار دادن به آنها قبل از وقوع حادثه ارائه شده اند که شامل وسایل کنترل ( زمان عکس العمل ) ، کنترل پایین افتادن سر راننده ، پلک زدن راننده ، تغییر در دمای بدن راننده و غیره می شوند. کاربرد این وسایل به دو دلیل توصیه نمی شود :
اولاً : زمانی که این وسایل متوجه خواب آلودگی رانندگان می شوند ممکن است دیر باشد : وسایلی که بسته شدن پلک ها و افتادن سر را ثبت می کنند بسیار دیر واکنش نشان می دهند.
ثانیاً : به جای توقف و استراحت راننده به خاطر وجود این وسایل ممکن است تشویق شود تا دکمه (ادامه ) را فشار دهد تا همچنان به رانندگی در حالت خستگی ادامه دهد چون وسیله ای وجود دارد که به او خواب آلودگی را اطلاع خواهد داد. وسایل کنترل کننده با این فرض ساخته شده اند که راننده پس از شنیدن اولین اخطار اقدام مناسب را انجام خواهد داد اما ممکن است همه رانندگان چنین اقدامی نکنند. ضمن اینکه وسایل هوشمند و پیچیده ای در زمینه ( آگاهی دادن پیشرفته خواب آلودگی ) در حال ورود به بازار هستند که ممکن است از قبلی ها بسیار بهتر باشند و کمک شایانی انجام دهند .

مطلب مشابه :  مقاله رایگان درباره اعتبار یا پایایی و مطالعات اجتماعی

ج ) هشداردهنده جلوگیری از خواب آلودگی راننده
این دستگاه پشت گوش نصب شده و در صورت خواب آلودگی راننده وحرکت مستقیم سر به سمت
پایین بوسیله آلارم هشدار میدهد
عکس 2 -11 دستگاه هشدار دهنده

علت اصلی درصد زیادی از آمار تصادفات رانندگی با اتومبیل ،خواب آلودگی راننده میباشد. افراد متخصص و مسئولین امور حمل ونقل وراهنمایی رانندگی، همواره رانندگی با هوشیاری کامل وبه دوراز استرس وخستگی وهیجان را توصیه می نمایندوجهت رانندگی ایمن رعایت این اصول بسیار ضروریتر ازاستفاده از این نوع دستگاه ها می باشد.

فصل سوم
روش شناسی
تحقیق

3-1 مقدمه
دانش و معرفت بشر حاصل تلاش کاوشگرانه ای است که طی قرن های متمادی صورت گرفته و از طریق انتقال به نسل های بعد و افزوده شدن بر آن بصورت کنونی در آمده است . این دانش و معرفت از خصلت افزایش و گسترش یابنده برخوردار است . یعنی در هر مقطع و دوره تاریخی از زندگی بشر ، معلومات جدیدی حاصل گردیده که بر معلومات قبلی او افزوده شده و این روند تاریخی همچنان ادامه دارد . برای دانستن و کسب آگاهی و معلومات روش ها و ابزارهای متناسبی لازم است که بشر در حرکت کاوشگرانه خود به ابداع آنها اقدام کرده تا بتواند جهان را آنطور که هست بشناسد و از آن بصورتی که برایش موثر و مفید باشد ، استفاده نماید .
این تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و در جهت بررسی رابطه تصادفات ترافیکی محور آزادراه کرج قزوین ناشی با خواب آلودگی راننده صورت پذیرفته است . در این تحقیق بمنظور جمع آوری اطلاعات از روش توزیع پرسش نامه و بررسی اسناد و سوابق موجود استفاده شده است .
درخصـوص جمـع آوری اطلاعـات ضمـن بررسی کروکی های ترسیمی توسط افسران کارشناس پلیس راه آزادراه کرج قزوین در سال 1388 ، در دو مرحله الف : از تعداد 200 نفر از رانندگان حمل بار و مسافر ب : از 125 نفر از رانندگان حرفه ای که دارای سابقه رانندگی در محور مذکور می باشند با توزیع پرسش نامه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردیده است .

3-2 روش تحقیق
تحقیق عبارتست از تلاش منظم و برنامه ریزی شده برای بررسی پیرامون مسأله ای خاص که نیاز به راه حل دارد و شامل گام هایی است که طراحی و پیگیری می شوند تا پاسخ های منطقی برای حل مسأله بدست آید . تحقیق همواره با استدلال همراه بوده و استدلال به شکل های مختلف در زندگی روزمره ما مشاهده می شود . انسان با مشاهده پدیده های مختلف در مورد آنها به قضاوت می نشیند و اظهار نظر می کند . این اظهار نظرها گاهاً برمبنای اطلاعات کلی است که قبلاً در مورد آنها علم حاصل کرده است . گاه از اصل مشابهت استفاده می کند و در مواقعی با مشاهده چند مورد یکسان به نتیجه گیری کلی در مورد آنها می پردازد . مثلاً وجود دود غلیظ را حاکی از آتش سوزی می داند . زیرا از قبل ، اطلاع کلی دارد که آتش سوزی باعث دود می شود . استدلال را تمسک فکر به معلومات به منظور کشف مجهولات تعریف کرده اند یعنی وقتی انسان با مسأله یا مجهولی روبرو می شود ، از طریق معلومات با کمک فکر خود می تواند آنها را کشف کند . در اینجا فکر انسان به تصورات معلومی چنگ می زند تا بتواند مجهولی را معلوم نماید .
متدولوژی و روش انجام تحقیق یکی از مهم ترین ارکان هر تحقیق محسوب می گردد . در واقع روش تحقیق ابزاری است برای یافتن پاسخ یک پرسش .
این تحقیق از نظر نوع و هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی پیمایشی است در تحقیقات توصیفی ، محقق به دنبال چگونگی موضوع است و می خواهد بداند پدیده ، متغیر یا مطلب چگونه است . تحقیقات توصیفی هم جنبه کاربردی دارد و هم جنبه مبنایی ، بنحویکه از نتیجه این تحقیقات در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها و همچنین برنامه ریزی های سازمانی استفاده می شود . از ویژگی های تحقیق توصیفی این است که محقق دخالتی در موقعیت ، وضعیت و نقش متغیرها ندارد و آنها را دستکاری یا کنترل نمی کند و صرفاً آنچه را که وجود دارد مطالعه کرده و به توصیف و تشریح آن می پردازد . لذا با توجه به مطالب فوق در این تحقیق رابطه وجود اختلالات خواب در وقوع تصادفات رانندگی محورآزادراه کرج قزوین در مقطع زمانی سال 1388 مورد بررسی قرار گرفته است.

مطلب مشابه :  پایان نامه رایگان با موضوع مهارت های شناختی و کتاب های درسی

3-3 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
در این تحقیق متغیر مستقل نواقص اختلالات خواب و متغیر وابسته تصادفات بوده و به رابطه وجود اختلالات خواب با وقوع تصادفات رانندگی پرداخته شده است .
تعریف اختلالات خواب:
گروهی از سندرمهایی هستند که با اختلال در میزان خواب،کیفیت خواب،زمان خواب یا اختلال در حالات رفتاری یا فیزیولوژیکی که در حین خواب رخ می دهد مشخص می شود (دکتر خسرو صادق نیت )
تعریف تصادف :
از تصادف تعاریف متعددی بعمل آمده و عموماً وقوع حادثه منجر به جرح ، فوت ، خسارت یا ترکیبی از این سه حالت که در نتیجه برخورد یک وسیله نقلیه با یک یا چند وسیله نقلیه دیگر یا انسان یا حیوان یا شیء بوجود می آید و باعث تلفات جانی یا خسارت می گردد را تصادف گویند (فرزام ، 1379) .
3-4 جامعه آماری و روش نمونه گیری
جامعه آماری این تحقیق عبارتست:
1- تمامی کروکی های ترسیمی سال 1388 توسط افسران کارشناس پاسگاه پلیس راه آزادراه کرج-
قزوین که بدلیل تحلیل تمامی کروکی های ترسیمی از نمونه گیـری صرف نظر شده و تصادفات مورد نظر براساس نوع تصادف ، علت اصلی تصادف ، نوع خودروهای تصادفی ، تعـداد مقتـولیـن و تعـداد مجـروحین با بهره گرفتن از اطلاعات ثبت شده در فرم کام 114 کروکی های ترسیمی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است .
2-پرسشنامه که در این تحقیق به دو بخش :
الف : پرسشنامه اول بررسی کیفیت خواب رانندگان – تعداد 200 نفر از رانندگان حرفه ای که 100 نفر آنان رانندگان ناوگان حمل بار و 100 نفر رانندگان ناوگان حمل مسافر (اتوبوس ، مینی بوس و سواری کرایه ) را تشکیل می دهد.
ب : پرسشنامه دوم تعداد 125 نفراز رانندگان حمل بار و مسافر که در راستای تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری فرضیه های تحقیق انجام شده است .

3-5 روش جمع آوری اطلاعات
در تدوین ادبیات موضوع و مباحث نظری تحقیق ، جمع آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای بوده و با مطالعه متـون ، مقالات ، کتب و منابع مربوط به تصادفات و کیفیت خواب اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردیده است .
3-6 گزارش روایی و پایایی
روایی
در این تحقیق نظر به اینکه از اسناد و مدارک مستند و مستدل موجود در سیستم ثبت تصادفات پلیس راه استان تهران در زمینه آمارهای مورد نیاز تصادفات سال 88 در محورآزادراه کرج قزوین استفاده شده و آمار مذکور نیز براساس کروکی های ترسیمی توسط افسران کارشناس ثبت گردیده ، لذا از روایی لازم و کافی برخوردار خواهد بود .

پایایی
ابزار پایا یا معتبر ، ابزاری هستند که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشند
(حافظ نیا ، 1383) .
برای آزمون پایایی پرسش نامه از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده گردیده که میزان آن 0.85 تعیین و مشخص گردید که بیانگر این است که پرسش نامه از پایایی خوبی برخوردار بوده است .

3-7 روش های تجزیه و تحلیل آماری
بـه منـظور تجـزیه و تحلیل آمار و داده های بدست آمده با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS به تفسیر داده ها پرداخته شد ، بدین ترتیب با بهره گرفتن از آمار توصیفی از قبیل توزیع فراوانی ، جداول و نمودارها و همچنین آمار استنباطی از قبیل آزمون خی 2 و فی کرامر استفاده گردید .

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته ها

4-1 مقدمه
جان انسان ها با ارزش است . رفاه اقتصادی در گسترده ترین مفهوم خود چه چیزی را جز والایش انسـان تعقیب می کند ؟ و والایش انسان جز با بیشتر ، بهتر و ژرف تر زیستن به تعریف نمی آید . آدم ها برای این به دنیا نمی آیند که در راه نجات بشر و در راه نجات جان انسان هایی که می مانند بمیرند و تنها فضیلتشان دل شستن از دنیا باشد . خوب یا بد این است تعریف انسان امروز از زندگی انسانی «تلاش و پیکار با امید و بهزیستی» . برای نجات انسان ها البته اگر لازم باشد ، بعضی ها هوشیارانه جان می سپارند .
عکس 4-1 راه ایمن

در بحث ترافیک دست اندرکاران به کرات از لزوم حفاظت از جان آدمیان سخن گفته اند . ولیکن آمار تصادفات نگران کننده است ، وضع مرگ و میر و نقص عضو در جاده ها نگران

این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید