منبع مقاله درمورد وزارت امور خارجه و افکار عمومی

دانلود پایان نامه
  • پایان
    گذر زمان، ارتباط صحنه ها
    نتیجه گیری تحمیلی
    فیلم های قدیمی
    همزمانی، توجه
    جدول شماره3-4
    3-6تاکتیک های پوشش خبری
    «پوشش خبری مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که بر روی خبر صورت می‌گیرد تا ارزش یک خبر و جایگاه آن از وضعیت واقعی آن بالاتر، یا پایین‌تر مطرح شود و ارزش آن خبر در مجاورت مطالبت دیگر دارای ارزش کمتر، بیشتر و یا در حد صفر شود.» (سلطانی فر و هاشمی، 1382، 14)
    «الوین تافلر فیلسوف و دانشمند آمریکایی معتقد است که در بحران‌های سیاسی نقش اول را تاکتیک‌های اطلاعاتی ایفا می‌کنند. او می‌گوید محور مانورهای تبلیغاتی قدرت را این تاکتیک‌ها و شیوه‌های ارتباطی و هنری را که استفاده از این روش‌ها ایفا می‌کنند، خواهند داشت. همچنین عنوان می‌نماید که ماهیت حقیقی تاکتیک‌هایی که امروزه توسط رسانه‌های خبری اعمال می‌شود، همانا دستکاری در اخبار و اطلاعات می‌باشد که در اکثر موارد بخش عمده آن پیش از آنکه این اطلاعات به رسانه‌ها برسد، انجام می‌شود.» (همان، 15)
    تاکتیک های پوشش خبری به شرح زیر است:

  • 3-6-1 سابقه‌نویسی یا پیشینه‌نویسی
    تاکتیک سابقه‌نویسی از متداول‌ترین و پرکاربردترین تاکتیک‌های رسانه‌های خبری است. در این تاکتیک روزنامه‌نگار با تکیه بر حوادثی که در گذشته اتفاق افتاده و خاطره آن همچنان در اذهان عمومی به جا مانده، آن‌ها را به گونه‌ای به حوادث و موضوعات جدید ربط می‌دهد و پیام مورد نظر خود را به مخاطب القا می‌کند. استفاده از این تاکتیک به منظور تأکید یا ایجاد یک جریان مخالف فکری نسبت به یک رویداد یا موضوع صورت می‌گیرد.
    تاکتیک اطلاعات سری
    در این تاکتیک از ارائه خبر برای افکار عمومی جلوگیری شده و سعی می‌شود، اخبار به گونه‌ای طبقه‌بندی شود تا چنانچه رده‌های مختلفی نیاز به این اطلاعات داشته باشند، مرحله به مرحله یا طبقه به طبقه در اختیار آنان قرار گیرد. به همین دلیل به این نوع اخبار، طبقه‌بندی شده نیز اطلاق می‌شود.
    تاکتیک ماساژ پیام
    انواع بی‌شماری از فریب و خودفریبی در انبوه داده‌ها و اطلاعات و دانشی که هر روز از کارخانه فکری دولت به بیرون جریان می‌یابد، دیده شده است که به ماساژ پیام معروف است. تاکتیک خلاف تاکتیک کلی‌بافی، تاکتیک زمان‌بندی، تاکتیک قطره‌چکانی، تاکتیک موجی و تاکتیک تبخیر از تاکتیک‌های ماساژ پیام به شمار می‌آیند.
    تاکتیک حذف
    بر اساس این تاکتیک قسمت‌های مهمی از خبر به دلایلی که از پیش طراحی شده و به شکلی که هدفمند صورت گرفته است، حذف می‌گردد تا زمینه را برای پخش تاکتیک شایعه مهیا نماید. در این تاکتیک پخش‌کننده خبر (رسانه) می‌داند که با پخش قسمت ناقصی از خبر سؤالاتی در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود که این سؤالات چنانچه پاسخ گفته نشود، زمینه پخش شایعات را فراهم می‌کند.
    تاکتیک کلی‌بافی
    تاکتیک کلی‌بافی تاکتیکی است که در آن جزئیاتی که ممکن است مخالفت اداری یا سیاسی را برانگیزد را با لعابی از مطالب غیرواقعی می‌پوشانند. در پخش این تاکتیک سعی می‌شود بدون توجه به مسایل اصلی و عمیق در خبر و بدون ریشه‌یابی به موضوعی که منعکس می‌شود به حواشی آن پرداخته شده به خبر لعاب بزنند و شاخ و برگ آن را اضافه کنند و خواننده را در سطح نگه دارد و توجه وی را کمتر معطوف به عمق مطالب نمایند. این تاکتیک بیشتر در پخش بیانیه‌های وزارت امور خارجه و یا دستگاه دیپلماسی خارجی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، که در آن‌ها از شیوه بی‌حس‌سازی مغزی استفاده شده است.
    تاکتیک زمان‌بندی
    مرسوم‌ترین مصداقی را که می‌توان برای تاکتیک زمان‌بندی مثال زد، تأخیر در پخش خبر می‌باشد، به نحوی که دیگر پیام‌گیر نتواند کاری بکند. این شیوه در بسیاری از موارد التهاب و اشتیاق مخاطبین برای شنیدن خبر از منابع موثق مهیا نموده و در بخشی دیگر، زمینه پخش شایعات را نیز فراهم می‌کند.
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.