منابع مقاله درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر

دانلود پایان نامه

آنان که خوار و بی مقدار بودند را بالا آورد … بی گمان محبوب ترین مردم نزد خدا در روز قیامت، فرمانبردارترین آنان نسبت به خدا و با تقواترینشان است. »
سپس به او پیشنهاد داد تا با «ذلفا» دختر زیاد بن لبید (از بزرگان انصار ) ازدواج نماید. وقتی که زیاد با این ازدواج به دلیل هم شأن نبودن جویبر با آنها، مخالفت کرد، پیامبر(ص) به زیاد فرمود: «ای زیاد! جویبر مؤمن است و مرد مؤمن شایسته و همتای زن مؤمن است. پس با این ازدواج موافقت کن و مخالفت نکن. »
نیز روزی غلام سیاهی با «عبدالرحمن بن عوف» که از بزرگان عرب به شمار می رفت، نزاعشان گرفت. عبدالرحمن خشمگین شد و به غلام گفت: ای سیاه زاده! هنگامی که این سخن به گوش پیامبر(ص) رسید، برآشفت و فرمود: «هیچ سفید زاده ای بر سیاه زاده جز به حق (تقوا) برتری ندارد.
پیامبر(ص) همواره با افراد پاک و با ایمان مانند سلمان، ابوذر و بلال و … همنشین بود و برای وی تفاوتی نمی کرد که این افراد پاک از اشراف باشند یا از فقرا. برای وی، تنها تقوا و ایمان ملاک بود.
روزی گروهی از سران قریش نزد رسول الله آمده و گفتند: ای محمد! آیا به مصاحبت با این افراد خشنود گشته ای و توقع داری ما از آنها پیروی کنیم و در کنار آنها بنشینیم؟ اگر آنها را از خود دور سازی، شاید نزد تو بیاییم و از تو پیروی کنیم و به عنوان دوستانت در اطرافت باشیم. در این هنگام آیه 52 سوره مبارکه انعام نازل شد و خداوند به رسولش فرمود: «و لا تطرد الذین یدعون ربهم بالغداوه و العشیّ یریدون وجهه»
و کسانی که صبح و شام پروردگارشان را می خوانند و جز ذات پاک او نظری ندارند، از خود دور مکن.
راویان می گویند: زنی سیاه پوست، فقیر و تنگدست در مسجد به سر می برد. پیامبر(ص) مدتی او را ندید و جویای حالش شد. به آن حضرت گفتند: او از دنیا رفته است. پیامبر(ص) آزرده خاطر گشته و به یاران خویش فرمودند: «چرا به من خبر ندادید.»؟ آن گاه از یاران خود خواست که وی را به مزار او راهنمایی کنند.
همچنین درباره بلال حبشی هنگامی که حرف «شین» را «سین» تلفظ می کرد و برخی از منافقان این را دستاویزی برای مسخره کردن او قرار داده بودند، فرمود: «سین بلال نزد خدای متعال شین است. به راستی که سین بلال بهتر از شین شماست.»
پس با توجه به موارد ذکر شده و نیز شواهد فراوان دیگری که این جا مجال پرداختن به آنها نیست، به این حقیقت خواهیم رسید که میزان ارزش انسانها قوم، قبیله، نژاد، ثروت و امثال اینها نیست بلکه بازگشت همه ارزش ها به ایمان و تقوای الهی است، آن چنان که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «صبغه الله و من احسن من الله صبغه» رنگ الهی (رنگ ایمان و توحید بپذیرید) و چه رنگی بهتر از رنگ خدایی است؟
● پیامبر (ص) در برابر نژادپرستان قریش
بزرگان قریش اصل مساوات را که پیامبر به رعایت آن همت گماشته بود، نمی‏پذیرفتند و به ایشان می‏گفتند: علت این‏که در مجلس‏های تو حضور نمی‏یابیم، این است که افرادی چون بلال حبشی، سلمان فارسی، صهیب رومی و غیر آنان از بردگان در آن مجلس‏ها حضور دارند. آنان را از کنارت بران تا با تو هم نشین شویم، ولی پیامبر این درخواست را نپذیرفت. آنان طرح دیگری را بیان کردند، چنان که گفتند روزی را برای آنان و روزی را برای ما اختصاص بده. آیه نازل شد: «آنانی را که صبح و شام خدا را می‏خوانند و قصدشان فقط خداست، از خود مران که نه چیزی از حساب آنان بر تو و نه چیزی از حساب تو بر آنان است. پس تو اگر آن خدا پرستان را از خود برانی، از ستم کاران خواهی بود.» با نزول این آیه، پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به این خواست آنان نیز تن نداد.
3-2-2- نژادپرستی از دیدگاه امام سجاد (ع)
مراد از نژادپرستی آن است که شخص، حزب، گروه و یا قبیله، معیار حق و باطل قرار بگیرد. دوستی با اقوام را نمی‏توان مصداق نژادپرستی دانست و کمک به آنان نیز از این محدود خارج است. از امام زین‏العابدین علیه‏السلام سؤال شد که مراد از تعصّب و نژادپرستی چیست؟ امام علیه‏السلام در جواب فرمودند: «اگر کسی بدی‏های قوم و ملت خویش را بهتر از خوبی‏های دیگران بداند، گرفتار تعصّب شده است؛ بنابراین، به جهت وجود این حالت، مسؤولیت دارد، اما محبّت به اقوام و خویشاوندان را عصبیّت نمی‏گویند، بلکه اگر آنان را در کارهای ظالمانه یاری کند، تعصّب ورزیده است.»
3-2-3- شیطان اولین نژادپرست
شیطان نخستین کس است که روحیه استکبار و تعصّب در او پدیدار شد و بر آدم علیه‏السلام فخر فروخت و تکبّر ورزید و بر اثر همین فخر و طغیان، در برابر امر خداوند سبحان نفرین شده و رانده شده از رحمت الهی گردید. «همه فرشتگان به امر خداوند در مقابل آدم علیه‏السلام سجده کردند، مگر ابلیس که تکبر نمود و از کافران شد» و گفت: «مرا از آتش نورانی و آدم را از خاک ظلمانی و کدر آفریدی.» چنان که حضرت علی علیه‏السلام می‏فرماید: «شیطان را غیرت جاهلیت عارض شد. پس افتخار کرد بر آدم، به خلقت خودش و تعصّب نشان داد، به جهت اصل و ریشه‏اش. پس این دشمن خدا پیشوای متعصّبان و پیشرو متکبران است.» شیطان اساس و بنیان عصبیت و برتری نژادی را بنا نهاد. بدین جهت، هر کس که به ریشه و نژاد خویش فخر بفروشد، از یاران شیطان و از پیروان اوست.
3-2-4- اختلافهای ظاهری در نظر اسلام
موضع اسلام در برابر اختلاف‏های ظاهری که در جامعه‏های انسانی به چشم می‏خورد، بسیار آموزنده است. اسلام این موضوع را همان گونه می‏نگرد که به سایر جلوه‏های متنوّع پدیده‏های طبیعی می‏نگرد. در قرآن مجید، دگرگونی و اختلاف در زبان و رنگ، دلیل بر هستی خدا یاد شده است؛ بی‏آن‏که به یک زبان و یا یک رنگ، ویژگی و امتیاز ببخشد، آن‏ها را از پدیده‏های بسیاری شمرده که می‏بایست در آن‏ها دقت و تأمل نمود. در قرآن مجید آمده است: «دیگر از نشانه‏های او آفرینش آسمان‏ها و زمین و دگرگونی زبان‏ها و رنگ‏هاست. در این همانا برای آنان که دانایند، نشانه‏هاست.» اسلام دنیای انسان‏ها را آن‏گونه می‏نگرد که گویا باغی بزرگ با گل‏هایی رنگارنگ است.

مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه ارشد درمورد سازمان های بین المللی و عدم تقارن اطلاعات

فصل چهارم
آپارتاید در حقوق بین الملل

اعلامیه جهانی حقوق بشر 1948 در مواد 2 و 7 به نفی تبعیض پرداخته است؛ و به برخورداری از برابری و آزادی همه افراد بشر تاکید دارد. در کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر نیز به مسئله تبعیض و نفی آن پرداخته شده است؛ که از جمله آنها:
1 – کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی 1966 است که در ماده 2 آن کشورهای طرف آن بدون هیچ گونه تبعیضی حقوق شناخته شده در این کنوانسیون را برای کلیه افراد در قلمرو تحت صلاحیتشان، محترم شمرده و تضمین می کنند و در 226 حکم کلی رفع تبعیض را بیان می کند.
2- کنوانسیون بین المللی مبارزه با تبعیض در امر آموزش 1965 نیز در ماده 1 خود به تعریف تبعیض و هدف و اثر آن پرداخته و در ماده 43 دولت های عضو را برای رفع و جلوگیری از هرگونه تبعیض، متعهد به انجام اقداماتی نموده است. بعضی از کنوانسیون های بین المللی نیز به تبعیض نژادی به عنوان یکی از مصادیق تبعیض پرداخته وآن را نفی کرده اند؛ که مهم ترین آن ها عبارتند از:
1- کنوانسیون بین المللی منع و مجازات جنایت آپارتاید 1973 : به طور کلی ممنوعیت آپارتاید، جدایی نژادی و در واقع تبعیض نژادی که به یک معنی مشمول مفهوم تبعیض نژادی است هم در منشور ملل متحد و در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین مطرح شده و به طور خاص هم در کنوانسیون بین المللی محو و منع هر نوع تبعیض نژادی مورد تاکید قرار گرفته است. به این ترتیب ممنوعیت آپارتاید و هرگونه نژادپرستی و تبعیض نژادی به گونه ای کلی تحت اصل عدم تبعیض در نظام حقوق بشر امری مسلم و پذیرفته شده است. با وجود تمامی این تلاش ها در عرصه بین المللی باز هم نژاد پرستی در برخی نظام ها وجود داشته و دارد. لذا در پی ادامه تلاش های مداوم و مستمر سازمان ملل متحد برای از بین آپارتاید و سیاست نژاد پرستی و جدایی نژادی به ویژه آنچه در کشور آفریقای جنوبی وجود داشت، مجمع عمومی سازمان ملل در 30 نوامبر 1973 طی قطعنامه شماره 3068 کنوانسیون بین المللی منع و مجازات جرم نژاد پرستی (آپارتاید) را به تصویب رساند.
بر اساس ماده 2 این کنوانسیون، جنایت آپارتاید، سیاست و اعمالی مشابه تبعیض نژادی است که شامل یک سری اعمال غیر انسانی می شود که یک گروه نژادی با هدف سلطه و اعمال فشار نسبت به گروه های نژادی دیگر مرتکب می شود؛ از جمله این اعمال غیر انسانی که در متن این کنوانسیون آمده است عبارتند از:انکار حق حیات و آزادی، قتل،اعمال آزار بدنی و روحی، اعمال شکنجه، زندانی کردن، استثمار و بهره کشی یک گروه یا گروه های نژادی. بر اساس ماده 3 این کنوانسیون، ارتکاب آپارتاید و تشویق و توطئه و همکاری و شرکت برای انجام آن جرم شناخته شده است. ماده 5 آن نیز در خصوص محاکمه مرتکبین آپارتاید در دادگاه های صلاحیت دار دولت عضو یا دادگاه بین المللی کیفری به رسمیت شناخته از سوی دولت های عضو است.

کنوانسیون بین المللی رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی 1965 : علاوه بر زیان ها وخطراتی که تبعیض نژادی برای جامعه در بر داشت، نفس ناحق بودن و نادرست بودن مبنای تبعیض نژادی، موجب شد که سازمان ملل متحد، محو تبعیض نژادی را هدف کار خویش قرار دهدو بدین ترتیب با بالا گرفتن نگرانی بین المللی از تبعیض نژادی، نخستین گام را مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1965 با تصویب اعلامیه محو تبعیض نژادی در این زمینه برداشت. اعلامیه به چهار نکته مهم اشاره داشت:

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1- هرگونه دکترین و نظریه مبتنی بر اختلاف نژادی یا برتری نژادی، از نظر علمی، غلط، از لحاظ اخلاقی محکوم و از لحاظ اجتماعی غیر عادلانه وخطرناک است و هیچ گونه توجیه علمی و عملی ندارد.
2- تبعیض نژادی، حقوق اساسی بشر را نقض می کند، روابط دوستانه بین افراد، همکاری ملت ها و صلح جهانی را به خطر می اندازد.

3- تبعیض نژادی نه تنها به کسانی که مورد تبعیض قرار می گیرند صدمه می زند؛ بلکه برای مرتکبین تبعیض نیز زیان آور و خطرناک است.
4- هدف اساسی(مبنایی) سازمان ملل متحد، داشتن یک جامعه جهانی است که از جدایی و تبیض نژادی که عوامل دشمنی و تفرقه هستند آزاد باشد.
کنوانسیون بین المللی حذف تمام اشکال نژادی در 21 دسامبر 1965 میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شده است این کنوانسیون دارای یک مقدمه و 25 ماده می باشد که در دو قسمت تهیه شده است. در قسمت اول تعریف تبعیض نژادی و تعهدات دول عضو بیان شده است و در قسمت دوم در ارتباط با نهاد نظارتی کنوانسیون یعنی کمیته حذف تبعیض نژادی و چگونگی پیگیری اجرای مقررات کنوانسیون توسط کمیته آن می باشد؛ و بدین ترتیب مقررات کنوانسیون از ضمانت اجرای کافی برخوردار می گردد
کنوانسیون محو هر نوع تبعیض نژادی، جامع ترین و واضح ترین معاهده برای بیان اندیشه تساوی نژادی توصیف شده است. تبعیض نژادی در ماده 1 این کنوانسیون این چنین تعریف شده است: اصطلاح تبعیض نژادی از نظر این کنوانسیون به معنای هرگونه تبعیض ها، محرومیت، محدودیت یا امتیاز بر مبنای نژاد، رنگ، اصل ونسب یا ریشه ملی یا قومی است که در شناسایی،برخورداری یا اجرای مساوی حقوق بشر و آزادی های اساسی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر زمینه های مربوط به زندگی عمومی لطمه وارد می سازد. باید توجه داشت که سند بین المللی مورد بحث، یک اعلامیه یا بیانیه الزام آور نیست و بنابراین تعهداتی را بر عهده دولت ها قرار داده شده کدام است؟ در مواد 2،3 و 4 کنوانسیون منع تبعیض نژادی برای دولت هایی که عضو کنوانسیون می باشند «تعهداتی» تعیین شده است.
ماده 2 دولت های عضو را

این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید