مقاله پرسشگری و نشانه

دانلود پایان نامه
  • رَدَّ شَیخی قَائِلاً «اَلطَّمَعَ…»
    هَمَستُ أَجَل
    وَ قَالَ شَیخی «یُرِیدُونَ لِیَطفَئُوا نُورَ اَللهِ بِأَفوَاهِهِم…»
    ثُمَّ نَظَرَ اِلَی أَحمَدو بیللو قَائِلاً«کُلَّمَا نَظَرتُ اِلَی وَجهَکَ یَا أَمِیرَ المُسلِمِینَ أَرَی مَلَامِحَ شَهِیدٍ یَقتَرِبُ مِنَ الجَنَّهِ…»
    أَضَاءَ وَجهُ اَلأَمِیرِ وَ قَالَ فِی سَعَادَهٍ«مَرحَبَاً… مَرحَبَاً… هَذَا یَومُ المُنَی…» (الکیلانی، 2005م 25).
    3-1-3-1-1-3 لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ
    گفتگوی زیر را میتوان نمونهی خوبی از توجیه غیر مستقیم در رمان به حساب آورد. ذهن پرسشگر«عثمان» به دنبال راز خلقت و حکمت پروردگار در آفرینش طبیعت اشیاء است و«شیخ عبدالله» هم پس از بیان حد و مرز سوال به آرامی مقدماتی را بر وی عرضه میدارد تا در نهایت نتیجه خود را بگیرد و جوابهای «بله»از زبان «عثمان»نشانهای از منطقی بودن مقدمات هستند.
    در این میان یک مورد بینامتنی مسقتیم با قرآن وجود دارد که در مورد ارادهی مطلق پروردگار است که میفرماید«‏لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْأَلُونَ»(الأنبیاء/ 23) پرسشگری از نظر کیلانی امر مردودی نیست، اما آنچه که باید مدنظر قرار گیرد حیطهی کار عقل و مجال اندیشه است که زمانی که به ذات و صفات و افعال الله تعالی میرسد کاری دیگر جز تسلیم کامل از آن برنمیآید.
    «عثمان» زمانی که به خاطر«جاماکا» دچار یک نوع تعارض در درون خود شده است با«شیخ عبدالله» در این رابطه صحبت می‌کند و گفتگویی میانشان شکل میگیرد
    «-وَ أبحَث عَنِ الاِطمِئنَانِ
    -سَتَجِدَهُ
    -کَیفَ؟؟
    -ِندَمَا تطلِقُ شَهَوَاتِ اَلدُّنیَا
    -َلَا دَاعِی لِلزِوَاج إِذَن
    مطلب مشابه :  پایان نامه ارشد با موضوع روانشناسی مثبت گرا و سازمان و مدیریت

  • -ضَحَکَ شَیخی وَ اِحتَقَنَ وَجهَه وَ قَالَ«اَلزِّوَاجُ سُنَّهُ اَللهِ وَ لَیسَ شَهوَهَ مِنَ الشَّهَوَاتِ»
    وَ عُدتُ اَقُولُ«اَلدُّنیَا مُغرِیهٌ یَا شَیخی…»
    -وَ لِهَذَا کَانَت مَعرَکَهُ اَلإنسَانِ مَعَ نَفسِه…
    -ِمَاذَا خَلَّفَهَا اَللهُ هکَذَا؟؟
    -أَستَغفِرُ اَللهَ … لَایَسأَلُ عَمَّا یَفعَلُ….
    -دَائِمَاً أَبحَثُ عَن عِلَّهِ اَلأَشیَاءِ … عَن حِکمَتِهَا…
    -فَکِّر کَیفَ شِئتَ یَا «عُثمَانُ» … لَکِن حِذَارَ أَن تَقتَرِبَ مِن حَافَّهِ الشَّکِّ، أَو یُخَالِطُ فِکرَکَ نَازِعَهً تَمَرُّدَ عَلَی حِکمَهِ اللهِ…
    -کَیفَ؟
    ثِق فِی عَدلِ اللهَ وَ حِکمَتِهِ…
    نَعَم
    أَنَا اَلمَخلُوقُ وَ هُوَ اَلخَالِقَ…
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.