مقاله رایگان درمورد شبکه جهانی اینترنت و پیام های رسانه ای

دانلود پایان نامه

رسانه ها

  • در انگلستان
    سواد رسانه ای با سواد سنتی
    تشابهاتی دارد؛ توانایی خواندن و
    نوشتن اطلاعات سمعی ـ بصری
    نسبت به متن. ساده ترین سطح
    سواد رسانه ای، توانایی استفاده از
    طیفی از رسانه ها و قادربودن به
    درک اطلاعات دریافت شده
    می باشد.
    مورد پرسش قرار دادن، تحلیل کردن
    و ارزیابی کردن اطلاعات.
    ایجاد وب سایت خاص خود و ارائه دادن
    گفتگوها در یک چت روم.
    2-1-4-2 تعریف سواد رسانه ای از نگاه صاحبنظران خارجی
    اصطلاح “سواد رسانه ای” برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. به طور سنتی، سواد رسانه ای به توانایی تحلیل و ارزیابی آثار مربوطه و به طور گسترده تر به ایجاد ارتباط موثر از طریق نگارش خوب اطلاق می شود. طی نیم قرن گذشته، سواد رسانه ای شامل توانایی تحلیل شایسته و به کارگیری ماهرانه روزنامه نگاری چاپی، محصولات سینمایی، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و حتی اطلاعات و مبادلات رایانه ای (از جمله تعاملات زمان واقعی از طریق شبکه جهانی اینترنت) شده است(براون، 52:1998).
    اندیشمندان ژاپنی نیز با الگوبرداری از کشور کانادا، تعاریف مختلفی را تبیین کرده اند. میدوری سوزوکی، سواد رسانه ای را ابزاری برای توانمند ساختن شهروندان برای انجام تحلیل انتقادی و ارزیابی رسانه ها در بافت اجتماعی، دسترسی به رسانه ها، برقراری اشکال متعدد ارتباط به شکل های مختلف و ایجاد موضوعی انتقادی می داند. شین میزوکوشی سواد رسانه ای را توانمندی های چندگانه ای توصیف می کند که به کمک آن مردم، اطلاعات را از طریق رسانه ها دریافت و به طور انتقادی تفسیر می کنند و افکار و عقاید و توانمندی خویش برای طراحی ذهنی رسانه ها را بازتولید می نمایند(کونیومی، 2002).
    در آمریکای شمالی تعریف وسیع تری از این مقوله ارائه شده است. در این تعریف سواد رسانه ای، مجموعه ای از شایستگی های ارتباطی است که توانایی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و تعامل اطلاعاتی در اشکال متفاوت پیام های چاپی و غیر چاپی را شامل می شود(بیکر،50:2004). همچنین برخی، توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام های رسانه ای که می توان در چارچوب های مختلف چاپی و غیر چاپی عرضه نمود را سواد رسانه ای می گویند(کانسیداین،2:1379).
    ثالیم(2000) معتقد است که سواد رسانه ای توانایی بررسی و تحلیل پیام هایی است که خبر می دهند، سرگرم می کنند و پیام هایی که به ما تحمیل می شوند. این به معنای به دست آوردن توانایی تفکر انتقادی است که همه رسانه ها، از ویدیوهای موسیقی و محیط های تحت وب تا طبقه فیلم ها و نمایش های واقعی را در بر می گیرد(ثالیم،1:2000).
    از دید شفرد، سواد رسانه ای، درک آگاهانه و انتقادی رسانه های جمعی است که مطالعه تکنیک ها، فناوری ها و موسسات علمی در زمینه تولیدات رسانه ای، توانایی داشتن تحلیل انتقادی پیام های رسانه ای و شناسایی نقشی که مخاطبان در معنا کردن پیام های رسانه ای، ایفا می کنند را در بر می گیرد(شفرد،4:1993).
    به اعتقاد “کریس ورس ناپ”(1994)، امروزه معلمان رسانه، واژه های آموزش رسانه ای، مطالعه رسانه ای و سواد رسانه ای را به یک معنی به کار می برند. به گفته وی واژه آموزش رسانه ای را به عنوان توصیف گسترده محتوای کلاس های آموزشی در نظر گرفته شده برای رسانه ها به کار می رود. اعم از اینکه محتوای موضوع، انگلیسی، تاریخ، جغرافیا یا علم و مهارت باشد. به اعتقاد وی مطالعه رسانه ای زمانی اتفاق می افتد که مدارس یا معلمان، دوره ها یا واحد های ویژه ای را برای مطالعه رسانه ها برنامه ریزی کنند. سواد رسانه ای، نتایج مورد انتظار از کار در آموزش یا مطالعه رسانه ای است. هرچه شما بیشتر درباره رسانه ها یاد بگیرید سواد رسانه ای بیشتری دارید. سواد رسانه ای مهارت تجربه کردن، تفسیرکردن، تحلیل کردن و ایجاد تولیدات رسانه ای است.
    مطلب مشابه :  مقاله با موضوع ارزیابی عملکرد و نتایج تخمین

  • بر اساس تعریفی که کارشناسان حوزه ارتباطات در سال 2001 ارائه داده اند و پایگاه اینترنتی “سواد رسانه ای کانادا”، آن را منتشر کرده است: سواد رسانه ای “توانایی دستیابی، تجزیه و تحلیل، نقد، ارزیابی و ایجاد ارتباط به گونه های مختلف است ” از نظر آنان، فرد واجد این مهارت قادر است به صورت منتقدانه، درباره آنچه در کتاب، روزنامه، مجله، تلویزیون، رادیو، فیلم، موسیقی، تبلیغات، بازی های ویدیویی، اینترنت و… می بیند، می خواند و می شنود، فکر کند. همچنین سواد رسانه ای از نظر برخی کارشناسان، به معنای فراگیری چگونگی تولید پیام با استفاده از رسانه های چاپی، سمعی و بصری و …است(هابز،25:2003).
    3-1-4-2 سواد رسانه ای در نگاه صاحبنظران ایرانی
    یحیی کمالی پور(1383)، استاد ایرانی ارتباطات مقیم آمریکا، در پایگاه اینترنتی خود می نویسد:”در دنیای امروز رسانه ها یکی از اجزای اساسی جوامع بشری هستند لذا سواد رسانه ای، شامل تحقیق، تحلیل، آموزش و آگاهی از تاثیرات رسانه ها بر روی افراد و جوامع می باشد”. همچنین، جنبه های سواد رسانه ای از دید کمالی پور عبارتند از: درک ساختار رسانه ها، درک اهداف برنامه ریزان و تولید کنندگان محتوای رسانه ها، درک زبان تصاویر و تاثیرات ناخودآگاه آنها بر روی مخاطبین، درک نحوه ارایه مطالب در قالبهای نوشتاری و یا تصویری، درک استفاده رسانه ها از سکس و ترس برای جذب مخاطبان و فروش کالا، درک این واقعیت که رسانه ها معمولا مقاصد و منافع صاحبان خودشان را دنبال می کنند. آگاهی از تحقیق و بررسی محتوای رسانه ها، آگاهی از شگردهای تولید برنامه ها بخصوص در دنیای دیجیتالی امروز، آگاهی از طرق تولید و توزیع اخبار و بالاخره درک ارتباط تنگاتنگ رسانه ها با نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی.
    این نوشته در آموزشی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.