دانلود پایان نامه

و اصلاح قوانین ناظر به جرائم رایانه ای در دهه 1980 بود. در این مرحله حقوق جزا با اشیا و موضوعات نامملوس مانند برنامه ریزی رایانه ای و طرق جدید ارتکاب مانند سوء استفاده از کامپیوتر به جای سرقت از شخص و روشهای جدید دستکاری مواجه شد. این قوانین جدید ناظر به جرائم اقتصادی کامپیوتری در کشورهای مختلف بدینگونه تصویب شده اند که برخی از این قوانین تاکنون چندین بار اصلاح شده اند.
آمریکا از سال 1976 ( در سطح ایالتی )، ایتالیا 1987، استرالیا 1979، بریتانیا 1981، ایالات متحده آمریکا از سال 1984، (در سطح فدرال)، دانمارک و کانادا 1985، آلمان 1986، سوئد و شیلی 1987، اتریش ژاپن و نروژ 1987، فرانسه و یونان 1988، فنلاند و بریتانیا 1990.
مرحله سوم وضع قوانینی در جهت حمایت از مالکیت معنوی بود. بعد از اینکه برنامه های کامپیوتری در دهه 1970 از شمول حق اختراع و امتیاز ثبت خارج شد قوانین اصلاحی بطور صریح حمایت کپی رایت از برنامه های کامپیوتری را در دهه 1980 مقرر کردند و آنها تحت سیطره فراتر از حقوق کیفری قرار گرفتند و در سال 1984 حمایت از محصولات رسانه ای از اقدامات این مرحله بود. قوانین تصویب شده در کشورها بدین شرح است:
1972 در فیلیپین، 1980 در ایالت متحده آمریکا، 1983 در مجارستان، 1984 در استرالیا،هند و مکزیک، 1985 در شیلی، آلمان فدرال، فرانسه، ژاپن و بریتانیای کبیر، 1987 در برزیل، کانادا و اسپانیا، 1988 در کانادا و دانمارک ؛ 1989 در کلمبیا و سوئد، 1990 در نروژ و 1991 در فنلاند.
مرحله چهارم اقداماتی در زمینه آئین دادرسی بود. این قوانین در زمینه بازرسی محیط های داده پردازی، تکوین دکترین های جدید مسئولیت کیفری،پیدایش و تکوین مقررات ناظر به جرایم رایانه ای، تصویب کنوانسیون اروپایی و مطالعاتی در مورد طرح سازمان ملل (کنوانسیون مبارزه با سایبر کرایم) می باشد. در این خصوص می توان به تدوین قوانین انگلیس 1984، دانمارک 1985، آمریکا 1986، هلند 1992، اشاره نمود , .
مرحله آخر اصلاح قوانین در مورد جرائم مربوط به محتواست. در این مرحله بسیاری از کشورها قوانینی وضع کردند که تهیه و توزیع، عرضه و نگهداری پورنوگرافی (هرزه نگاری) کودکان از طریق سیستم ها و شبکه های رایانه ای را جرم تلقی می کرد.
در سال 2000 مؤسسه بین المللی مک کانل مطالعه ای در مورد وضعیت قوانین وضع شده در باره جرائم رایانه ای در چهار گوشه جهان به عمل آورد بر اساس این مطالعه، از کشورها خواسته شد چنانچه قوانین و یا پیش نویس قوانینی در این خصوص دارند، ارسال و در غیر این صورت اعلام کنند که هیچ اقدام مثبتی انجام نداده اند. مشخص شد بیش از 50 کشور با ارسال تازه ترین اقدامات خود در این زمینه به استعلام مؤسسه بین المللی «مک کانل» پاسخ دادند. کشور ایران جز این 50 کشور بود.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

پس از بررسی های به عمل آمده مشخص شد 33 کشور از بین 50 کشور تا کنون نسبت به روز آمد کردن قوانین خود در برخورد با انواع جرائم رایانه ای هیچ اقدامی انجام نداده اند با وجود این، بیشتر آن کشورها در حال تهیه پیش نویس قوانین بودند که از آن جمله می توان از ایران، آلبانی، بلغارستان، بورندی، کوبا، دو مینیکن، مصر، اتیوپی، فیجی، مجارستان، اردن، رومانی، زیمباوه، ویتنام، یوگسلاوی و لبنان نام برد.
از باقی کشورها، ده کشور برای برخورد با حداکثر پنج جرم کامپیوتری قانون وضع کرده اند که عبارتند از: برزیل، کانادا، شیلی، چین، چک، دانمارک، مالزی، لهستان، اسپانیا و فرانسه.
نه کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، پرو، ژاپن، موریس، استونی و هند نیز قوانین خود را برای برخورد با حداقل شش نوع از ده جرم کامپیوتری مورد نظر روزآمد ساخته بودند.

مطلب مشابه :  منابع مقاله درمورد قرارداد الکترونیکی

از میان این کشورها تنها فیلپین نشان داده بود که قوانین خود را به منظور تعقیب آتی مرتکبان هر 10 نوع جرم کامپیوتری ذکر شده روزآمد کرده است.

گفتار چهارم: فعالیتهای بین المللی در خصوص جرائم رایانه ای
همانگونه که میدانیم مباحث جرائم رایانه ای بسیار متنوع است و موضوعاتی خاص را در بر
می گیرد. کشورهای مختلف نیز درهمین ارتباط بنابر ارزش های اخلاقی خود سعی کرده اند ترکیبی از فاکتورهای تکنیکی و حقوقی را مد نظر قرار بدهند. آخرین و مهمترین گردهمایی بین المللی و مصوبه راجع به این گونه جرائم به کنفرانس بوداپست در اواخر سال 2001 میلادی بر میگردد. که درآن بیشتر کشورهای اروپایی همراه کانادا، ژاپن، آفریقای جنوبی و آمریکا مصوبه ای به نام «کنوانسیون جرائم سایبر» امضاء کردند. در مجموع بیش از 32 کشور بر این مصوبات صحه گذاشتند اما روسیه، اسلواکی، ترکیه، لیتوانی، لوکز امبورگ، چک، دانمارک، و بوسنی هنوز بدان نپیوسته اند.
همچنین سازمانهای بین المللی و منطقه ای از جمله سازمان ملل ، شورای اروپا ، سازمان همکاری توسعه اقتصادی ، و انجمن بین المللی حقوق و جزا گامهای بزرگی را در قالب توصیه نامه ها، پیشنهادات، و ارائه همکارها، برای تدوین قوانین مرتبط با جرائم کامپیوتری برای کشورهای عضو برداشته اند که به عنوان نمونه می توان به موافقتنامه جرایم کامپیوتری شورای اروپا در تقسیم بندی، تعریف و شناسایی جرایم کامپیوتری در سال 2001، اشاره نمود و یا انجمن بین المللی حقوق کیفری در گردهمایی خود در سال 1992 در ورستبورگ به کشورها توصیه نمود تا در هنگام اصلاح قوانین موجود یا وضع قوانین نوین به مواردی همچون دقت و وضوح مقررات، عدم تورم کیفری بخصوص با تحدید مسئولیت کیفری به جرایم عمدی و تطابق این قوانین با نسل حقوقی و فرهنگی کشور خود توجه لازم را مبذول دارند.
در سال 1999 گروه هشت (آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، کانادا، ایتالیا، و روسیه) درباره جرایم سایبر کنفرانس سه روزه ای برگزار کردند. گروه هشت از مشاغل خصوصی درخواست کرد در راستای مبارزه با جرایم رایانه ای با دولت همکاری کنند و از دولتها درخواست کرد که قوانین مربوط به اینترنت خود را هماهنگ کنند، رویه قضایی را سرعت بخشند و موانع متعدد را (مثل زبان و فرهنگ) در قوانین کشورهای مختلف کاهش دهند.

گفتار پنجم: اقدامات سازمانهای بین المللی و رویه برخی از کشورها در خصوص جاسوسی رایانه ای
همانطور که میدانیم فناوری اطلاعات یکی از بزرگ ترین دستاوردهای علوم بشری است که تأثیرعمیقی بر کشور ها گذاشته است.از بدو پیدایش و همزمان با توسعه این تکنولوژی سوء استفاده از آن توسط مجرمان آغاز و توسعه یافته است، به نحوی که امروزه اشکال متنوع جرائم مرتبط با رایانه و تکنولوژی اطلاعات، تهدیدی جدی برای کشورها و با توجه به بین المللی بودن این تکنولوژی تهدیدی علیه جامعه بین المللی است. همین امر نیز موجب واکنش سازمان های بین المللی و منطقه ای به این جرائم شده است.

بند اول: سازمانهای بین المللی و منطقه ای
جرائم کامپیوتری و اینترنتی با توجه به خصیصه فرا ملی و فرا سرزمینی بودن خود لازمه تعاون و همکاری بین المللی را ایجاد میکنند ،چنین پدیده هایی به دلیل شرایط خاص و ماهیت بین المللی شان ، نوعی سیاست جنایی متحد الشکل را به دنبال می آورند.
در کشورهای پیشرفته قانونگذاران آنها با توجه به نیاز جامعه، انواع مختلفی از اعمال مجرمانه کامپیوتری را شناسایی و در قالب قوانین کیفری خود گنجانده اند. همزمان با این اقدامات پراکنده، مراجع بین الملل نیز فعالیت خود را در این زمینه آغاز و با دسته بندی جرائم شناخته شده لیستهایی از این گونه جرایم را به عنوان الگوی واحد و راهنما برای تدوین قوانین ملی کشورها ارائه نمودند.

الف) سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) .
تا پیش از اقدام ((O. E. C. D تقسیم بندی دقیقی از جرائم کامپیوتری ارائه نشده بود. بالاخره در سال 1986 (O. E. C. D) بر اساس تجزیه و تحلیل تطبیقی قوانین ماهوی موجود و پیشنهادهای اصلاحی چند کشور عضو، اولین طبقه بندی را ارائه نمود وطی آن پنج دسته از اعمال را مجرمانه تلقی کرد. اما در این تقسیم بندی جرائم کامپیوتری با عنوان خاصی مطرح نشدند و فقط مصداقی از آنها ذکر شد. همچنین در خصوص جاسوسی رایانه ای احصاء خاصی را مشاهده نمی کنیم و شاید بتوان در مواد 1و 4و 5 پیشنهادی ردپایی از جاسوسی رایانه ای مشاهده کنیم.
در ماده یک اشاره به قصد انتقال غیر قانونی هر چیز با ارزش، در ماده 4 بیان تجاوز به حقوق انحصاری مالک با قصد بهره برداری تجاری و همچنین در ماده 5 ذکر عنوان دستیابی به اطلاعات یک سیستم کامپیوتری بدون کسب مجوز از فرد مسئول یا تخطی از تدابیر امنیتی را شاید بتوان اشاره ضمنی به جاسوسی رایانه ای دانست.

مطلب مشابه :  منابع مقاله درباره کنوانسیون های بین المللی

ب) اقدامات شورای اروپا (CE)
کمیته منتخب جرائم کامپیوتری پس از بررسی نظرات O ,E ,C ,D و نیز بررسی های حقوقی– فنی دو لیست تحت عنوان «لیست حداقل» و «لیست اختیاری» را در مورد جرائم کامپیوتری به کمیته وزرا پیشنهاد داد که مورد تصویب آنها قرار گرفت.
در توصیه نامه شماره (R(9) 89) درج شده است:
«کمیته رهنمودهایی ارائه داده است ک مختص کشورهای عضو نیست و سیاست جنایی مطرح شده در این رهنمودها به علت توجه به یافته های O, E, C, D و دیگر محققان
می تواند برای همه کشورها مطرح باشد».
در لیست حداقل که نشانگر اجماع و توافق تمامی اعضا کمیته بر ارزیابی برخی رفتارهای خطرناک و مضر و جرم تلقی کردن آنهاست بصورت صریح اسمی از جاسوس کامپیوتری برده نشده بود و فقط دربند (هـ) دستیابی غیر مجاز را شاید بتوان صورتی از جاسوسی رایانه ای بدانیم.
درلیست اختیاری مبنا بر این بود که اولاً: هنوز اجماعی بر سر این مفاهیم حاصل نشده است ثانیاً : برخی کشورها نقش اساسی برای این جرائم قائلند و برخی دیگر خیر (زیرا سطح توسعه کشورها یکسان نیست) ثالث: چون در آینده ممکن است این اشکال مجرمانه حالت جدی بخود بگیرند در این مقطع بصورت اختیاری در نظر گرفته می شوند تا در صورت لزوم مورد تصویب قرار بگیرند.

در بند (ب) لیست اختیاری جاسوسی رایانه ای به عنوان یکی از انواع جرائم رایانه ای شناخته شده و اینگونه تعریف شده است:
«بازرسی و تفتیش به وسیله ابزارهای لازم برای افشا انتقال یا استفاده از اسرار تجاری یا بازرگانی بدون داشتن حق یا بدون هیچ توجیه قانونی دیگری خواه با قصد ایجاد ضرر اقتصادی به شخص محقق اسرار و خواه به قصد کسب یک منفعت اقتصادی غیر قانونی برای خود یا دیگری است».

ج) سازمان ملل متحد (UN)
سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر تقسیم بندی شورای اروپا (O, E, C D ) فهرستی از انواع مشترک و عمومی جرائم کامپیوتری از دیدگاه خود بیان کرد.
این سازمان نیز مثل (O, E, C, D) جاسوسی رایانه ای را در زمره جرائم شمرده شده نیاورده است اما در بند ( د) دسته بندی خود دستیابی غیر مجاز به سیستم ها و خدمات کامپیوتری را آورده که شاید بتوان آن را به نوعی بیانگر جاسوسی رایانه ای دانست.
این سازمان تعریف دستیابی غیر مجاز به سیستم ها و خدمات کامپیوتری این گونه بیان می کند:
«دستیابی غیر موجه فرد به سیستم کامپیوتری از طریق یافتن راههای گریز سیستم امنیتی، معرفی خود به جای کاربران مجاز سیستم کشف رمز، دستیابی به سیستم می باشد».

د) انجمن بین المللی حقوق جزاء (AIDP)
انجمن بین المللی حقوق جزا در طول سالهای 1992 و 1994 میلادی در نشستهای خود در ورتسبورگ آلمان و ریودوژانیرو بر کار شورای اروپا، صحه گذاشت و تقسیم بندی آنها را پذیرفت. اما با پیشرفت های حاصل در تکنولوژی اطلاعات و افزایش جرائم مربوط از زمان تصویب قطعنامه سال 1989 میلادی شورای اروپا توصیه می کند که کشورها باید مطابق با سنن حقوقی و فرهنگی خود و با توجه به قابلیت اعمال قوانین موجودشان، رفتارهای ذکر شده در فهرست اختیاری بویژه

دیدگاهتان را بنویسید