دانلود پایان نامه مفهوم اصطلاحی و مالکیت خصوصی

دانلود پایان نامه
  • دقت و توجه به مضمون این دو آیه و فلسفه این دو حکم همان نکتههای اساسی است که گفته شد چون گرفتن اسیر در آن لحظات حساس و خطرناک و سرنوشت ساز بازی با آتش است و بی‌توجهی به سرنوشت اسلام و جنگ پس بسیار به جا و عقلانی است که بدون تثبیت موفقیت و یا پیروزی کامل مبادرت به گرفتن اسیر نکند ولی پس از آن و امکان تخلیه و اسکان در مراکز امن و دور از جبهه اصلی اینکار را انجام دهد. بنابراین نه دستور قسمت اول آیه (4 سوره محمد) که هنگام روبروی جدی با دشمن قوای دشمن را درهم بکوبید و منع اسیرگیری ناصواب وبیرحمانه است، و نه نفی اسیر گرفتن برای پیامبر در این شرایط (اسکندری، 1379، ص78).
    بلکه هر دو دستور مطابق یک اصل عقلائی و حقیقی که همه جا عملا انجام میشود و هر سپاه عاقل و فرمانده دوراندیش و واقع نگری باید آنرا مراعات کنند چه در گذشته و یا حال و برای هیچ کس حتی هیچ پیامبری به تعبیر قرآن شایسته نیست خلاف عمل کند و این دستور اختصاص به جنگ احد و خندق و زمان پیامبر (ص) ندارد و در هر شرایطی و در هر عصر و زمانی و جنگی لازم‌الاجرا و شایسته مراعات است و این حقیقت از دهها تفسیر و روایات به دست میآید (همان، ص79).
    2-4- تاریخ بردگی اسیران
    با بررسی حقوق اسیران جنگی و رفتارهای انسانی اسلام درباره اسیران جنگی‏ نکته مهم و قابل توجه پذیرش اجمالی و صحه نهادن پیامبر اسلام به قانون بردگی‏ جهان آنروز است که همواره موجب سوال‌هایی است. از آنجا که اسلام هرچند تغییرات اساسی در بردگی بمفهوم‏ رایج آنزمان داده است و مقدمات آزادی بردگان را فراهم ساخته است ولی با پذیرش اجمالی آن، این سئوال مطرح می‏شود که چرا اسلام یکباره فرمان الغاء بردگی را صادر نکرد و بر این عمل غیر انسانی، اجمالا صحه نهاد (نگارنده).
    در پاسخ به‏ این سوال توجه به دو نکته ضروری بنظر می‏رسد:
    1- اسلام هرگز آغازگر و مبتکر و پیشنهادکننده آن نبود بلکه از این نظر در برابر عملی انجام شده قرار گرفته و بخاطر شرایط زمان ناچار بود آنرا به‏طور موقت و محدود بپذیرد. زیرا به هرحال در جنگ‏ها اسیرانی بدست مسلمانان می‏افتاد و لازم بود فکری برای آنان بشود. با توجه به اینکه در آنروزها زندانی که بتواند اسیران را در آنها جای بدهد، وجود نداشت پس مسأله زندان منتفی بود. به‏علاوه زندان‏ علاوه‏بر هزینه سنگین مشکلات روحی و اخلاقی دیگری هم داشته است. از سوی دیگر آزاد کردن بی‏قید و شرط آنان نیز ممکن بود به تقویت دشمن‏ و بروز جنگهای دیگر، بیانجامد. مهمتر اینکه اینگونه آزادی یکطرفه،همواره کاری‏ بجا و عقلائی نبوده است. از سوی سوم آزاد کردن مشروط هم از طریق مبادله اسیران یا گرفتن فدیه‏ و غرامت جنگی،همیشه عملی نبوده است و هر کجا که امکان داشت عملی شده است (مسعودی، 1349، ص160).
    بنابراین برای طرف جنگ که اسیرانی داشت، دو راه بیشتر باقی نمی‏ماند یا اعدام و کشتن اسیران و یا تقسیم آنها در میان جنگجویان بصورت بردگان. گرچه هر دو صورت، محذور داشت ولی مسلما محذور دومی کمتر بود و بعلاوه‏ دومی امری رایج و جا افتاده و پذیرفته شده در مجامع آنروز و حتی ملل متمدن‏ آنروز بوده است و اسلام هم ناچار راه دوم را موقتا پذیرفت (نگارنده).
    2- درعین‏حال اسلام در کنار پذیرش موقتی، برنامه بسیار دقیق و جامع و حساب شده‏ای برای آزادی تدریجی بردگان تنظیم نمود. زیرا آزادی دفعی آنان، مشکلاتی هم برای خود بردگان ایجاد می‏کرد و آنها را بصورت گروهی بی‏سرپرست و بی‏کار و فاقد همه امکانات در می‏آورد. و حتی ممکن بود عوارض ناگواری ببار آورد. بنابراین می‏بایست اسلام آنان را تحت برنامه‏ای تدریجا آزاد کند و نخست‏ با جذب آنان در جامعه اسلامی شخصیت روحی و فکری و اقتصادی آنان را فراهم‏ سازد و سپس بتدریج آزاد کند (حسنی، 1386، ص489).
    تاریخ دقیق بردگی از نظر آغاز و شیوع آن در جامعه بشری کاملا معلوم نیست و در هیچیک از مآخذ مهم ذکری از آن بعمل نیامده است.برخی آنرا از دورهء شکار دانسته‏اند و گروهی برخلاف نظر اول آنرا از دورهء کشاورزی می‏دانند. ویل دورانت معتقد است زراعت که تولد مدنیت است در همان حال که سبب‏ مالکیت خصوصی می‏گردید،بردگی را نیز بهمراه داشته است. در دوره شکار،بردگی مفهوم نداشت بلکه زنان و کودکان کار منزل را اداره‏ می‏کردند (حسنی، 1386، ص491).
    گرچه برخی نیز معتقدند دو نوع بردگی وجود داشته:
    1-بردگی خانوادگی که شامل بردگی خویشاوندان و بیگانگان هردو می‏شد.
    2-بردگی قانونی و آن حق مالکیتی است که قانون معتبر شناخته است (اسکندری، 1379، ص78).
    مطلب مشابه :  پایان نامه ارشد رایگان درباره علم و تکنولوژی و اروپای غربی

  • بردگی بمفهوم اصطلاحی آن همین بردگی است پس آغاز بردگی در جهان‏ مقارن با تشکیل و تاسیس حکومت و پیدایش دولت است ولی از آنجائیکه نخستین‏ می‏توان گفت که آغاز بردگی،همراه با آغاز نخستین جنگ غالب پیروز بوده است‏ چنگ پیروزی که اسارت را بدنبال داشت و چون بشر در حیات اجتماعی خود همواره دستخوش جنگ و ستیز بوده،پس بردگی سابقه‏ای بس طولانی در جامعه‏ بشری داشته است. بهمین جهت قصص و مطالب زیادی در تاریخ امم و مملوک نیرومند دربارهء بردگی و بردگان وجود دارد. و در بین ملل متمدن آنروز احکامی در رابطه با اصل بردگی و برده‏گیری دیده می‏شود مثل ملت هند، یونان، روم، ایران و ملت‏ یهود و نصاری و تا ظهور اسلام. “فردینان توتل‏”در فرهنگ (و معجم) خود می‏نویسد:که بردگی در نزد قدیمترین اقوام یافت می‏شود.و برده از اسیران جنگی گرفته می‏شد. برای بردگی در نزد یهود و یونانیان و رومیان عرب جاهلی و حتی اسلام‏ نظام و برنامه خاصی وجود داشت (طباطبایی، 1360، ج 6، 262).
    دائره المعارف بریتانیا می‏نویسد: بردگی در دروهء”همریک‏” کاملاً معمول‏ بود و چون همر شاعر افسانه‏ای یونان در قرن 850 پیش از میلاد می‏زیسته است‏ ریشه بردگی به قرن هشتم پیش از میلاد نیز برمی‏گردد چون او به اوضاع‏ بردگان اشاره کرده است‏ (دائره المعارف بریتانیا). ضمنا ارسطو در کتاب سیاست از”هریود”شاعر قرن هشتم پیش از میلاد طالبی نقل می‏کند که حاکی از وجود بردگی است از وجود برده در جامعه‏ است (عنایت، 1387، ص64).
    ارسطو در قرن چهارم پیش از میلاد (380-322 پیش از میلاد) اصل‏ بردگی را در جامعه یا بردگی عده‏ای را فطری می‌داند و می‏گوید برخی طوری‏ آفریده شده‏اند که فطرتا غلام و برده باشند! طبیعت، غلام را خلق یا اصولا بربرها و اقوام دور از تمدن را آفریده، برای خدمتگذاری (بردگی) و یونانیان را آفریده برای فرمانروائی و آزادگی (همان، ص25).
    منتسکیو در روح القوانین می‏نویسد: در قانون افلاطون مقرر شده بود که‏ غلام و برده نمی‏تواند در دفاع طبیعی استفاده کند اگر باو حمله می‏شد نباید برای دفاع از خویش اقدام نماید. در واقع نه او حق دفاع طبیعی و نه حق مدنی (قانونی) داشت (منتسکیو، 1362، ص424).
    2-5- حقوق اسیران جنگی در اسلام
    در اسلام، اسیر جنگی دارای حقوق و احکامی است که مسلمانان به هر شکل، موظف به رعایت آن می‏باشند. در سیره پیامبر در ضمن بیش از 27 غزوه و متجاوز از 70 سریه نظامی‏ هرگز رفتار سویی درباره اسیران جنگی دیده نشده است و هرگز پیامبر لطمه به‏ اسیری نزده است یا به آنان تحقیر و آزار روحی روا نداشته است. همواره با مهربانی و ملاطفت رفتار کرده است و با اندک بهانه و عذری‏ حتی آنان را آزاد ساخته است (حمید الله، 1380، ص126).
    نخستین جنگ با مشرکان پس از 15 سال اسارت و شکنجه و تبعید مسلمانان و توطئه کشتن پیامبر(ص) و هجرت پیامبر و مسلمانان، در بدر انجام شد در این جنگ نیروی کم و باایمان مسلمانان بر سپاه عظیم و مجهز کفار غالب شد و حدود 70 نفر اسیر گرفته شد. با اینکه روش معمول جنگ‏ها درباره اسیران گردن زدن و کشتن آنها یا بردگی آنان بود، پیامبر شیوه تازه‏ای بکار برد،که چند نکته آن در خور دقت‏ است:
    دستور داد تا بسیاری از آنان که به اکراه و اجبار بجنگ آمده‏اند و مخصوصا بنی هاشم که مجبور به شرکت در جنگ بودند نکشید و سعی کنید که‏ اسیر بگیرید!
    مردم را مخیر ساخت که یا از خود اسیران و یا از کسان آنان فدیه‏ بگیرند و آزادشان کنند و یا بدون فدیه آزاد سازند.
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.