دانلود پایان نامه

می گیرد . رسیدگی به اتهام مربوطه در خصوص وقوع سانحه مرگبار هوایی بنابر عنوان خاص کیفری در صلاحیت ذاتی دادگاه کیفری استان است و در خصوص جرایم مرتبط باسوانح هوایی که مجازات آن شدید نبوده مانند حبس کوتاه مدت یا جریمه نقدی با دادگاه عمومی کیفری است . در خصوص صلاحیت نسبی یا محلی ودر فقدان قانون خاص به استناد ماده 55 قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه محل وقوع جرم را که منصرف به دادگاه محل وقوع فعل زیانبار یا دادگاه محل وقوع خسارت است صالح اعلام می نماید .
بند دوم: مسئولیت مدنی شخصی در سانحه هوایی با قصد مجرمانه
این نوع مسئولیت را هم میتوان به تبع خسارات ناشی از جرم اصلی در دادگاه کیفری رسیدگی کننده به اتهام اصلی اقامه کرد و نیز میتوان به صورت مستقل به دادگاه حقوقی مراجعه نمود. در این نوع مسئولیت صحبت از مجازات خاطی نیست بلکه جبران خسارت از وی مطروح بوده واصولا مطابق آیین دادرسی مدنی رسیدگی می شود.
بند سوم: مسئولیت ناشی از سقوط هواپیمادربرابر اشخاص ثالث و تاسیسات روی زمین
جنبه دیگری از نوع مسئولیت ایجاد شده در سوانح هوایی که کمتر بدان اشاره شده مسئولیت ناشی از سقوط هواپیما در برابر اشخاص ثالث و تاسیسات روی زمین است .فلسفه کنوانسیون ورشو بیشتر در جهت حمایت ازمسافر بوده تا ثالث . با عنایت به موارد مذکور می توان گفت در چنین مواردی و در فقدان قانون خاص استناد به قوانین عام مدنی همچون ماده 1 قانون مسئولیت مدنی و نیز مواد مربوط به اتلاف و تسبیب در قانون مدنی ( مواد 328 تا335) راهگشا می تواند باشد. همچنین بدلیل فقدان رابطه قرار دادی (بین متصدی حمل ونقل با ثالث) مطالبه وجه با عنایت به قواعد کلی در محل اقامتگاه خوانده ( شرکت هواپیمایی ) صورت می گیرد و تابع تشریفات آیین دادرسی مدنی است این موضوع اخیرا در جریان سقوط هواپیمای 130c_ (که جمعی از اهالی رسانه نیز از جانباختگان آن بودند) سقوط هواپیما به درون مشهد و تخریب قسمتی از منطق مسکونی رخ داد.

مبحث پنجم:بررسی علل عمده ی وقوع حوادث و سوانح هوایی ایران
گفتار نخست:عوامل انسانی موثر در سوانح هوایی
از عوامل انسانی موثر در سوانح هوایی می توان به چند مورد ذیل اشاره نمود:
بند نخست: ضعف مدیریت فنی و تخصصی در سیستم پروازی و ترابری کشور
علتی که کمتر بدان پرداخته شده و یا به مدد حاشیه سازی و توسل به برخی رسانه ها در عمل به انحراف کشانده شده است! تجربه تصدی مدیران قبلی سازمان هواپیمایی کشوری و وزرای متولی راه و ترابری کشور و مشخصا سوابق و تحصیلات غیر مرتبط وزیر راه قبلی و استیضاح شده همانطور که در مبحث قبل توضیح داده شد، نیز نشان از عدم تخصیص و کارآمدی مدیریت کلان و اصلی دستگاه هواپیمایی کشور و عدم دانش فنی و حرفه ای لازم آنها در مدیریت و راهبری این حوزه مهم و حادثه خیز بر خلاف استانداردهای بین المللی داشته دارد.
بند دوم: عوامل انسانی و کار
عامل و خطای انسانی در هدایت پروازها و عدم مهارت خلبان و کادر پروازی از دیگر عوامل اصلی در این باره یاد شده است این عامل زمانی بیشتر قوت می یابد که خلبان روی در نقاب کشیده و در خاک آرمیده است نه توان دفاع داشته و نه امکان بیان واقعیات و حقایق موضوع !علاوه بر آن از نبود یا کمبود نیروهای متخصص و دارای صالحیت های فنی و تخصصی لازم و سازمانها و مراجع موازی و عرضی در سال های اخیر به جهت خروج خلبانان پیش کسوت و با سابقه از کشور و یا بازنشستگی آنها در طی سه دهه اخیر و کاهش نزولی تسلط کادر پروازی متخصص و دارای صلاحیت های علمی، آموزش ،عملی و فنی مبتنی بر استانداردهای جهانی و صلاحیت های تخصصی در این رابطه نیز یاد می شود.
بند سوم: تروریسم هوایی
حوادث ناشی از حملات هوایی یا موشکی به هواپیماهای مسافربری یا جنگنده از علل بروز سانحه پروازی ذکر شده اند حمله ناوجنگی آمریکای ونسان به هواپیمای ایرباس 300 A ایران ایر در تیرماه 1367 و کشته شدن تمام 291 سرنشین آن از این جمله می باشد .
بند چهارم:کمبود مصوبات وقوانین ضروری مرتبط
نظر به تدوین قانون هواپیمایی کشوری در تاریخ 1/5/1328 و گذشت بیش از 6 دهه از حیات آن و به روز نبودن قانون مزبور و با توجه به ضرورت تدوین و تصویب قوانین به هنگام و مرتبط و رفع موانع قانونی حقوقی در راه تامین امنیت و سلامت پروازهای هواپیمایی و نیز اصلاح ، ترمیم و تجهیز ناوگان هواپیمایی کشور به فناوری روز جهانی _علت مزبور از زمره علل اساسی قابل طرح در این باره بوده که عموما بدان پرداخته نشده است!
بند پنجم: عدم رعایت استانداردهای جهانی هوایی و پروازی
نظر به تدوین مقررات و استانداردهای پروازی در کنوانسیون های حقوقی و بین المللی متعدد و مصوبات سازمان هواپیمایی جهانی و عدم رعایت بسیاری از آنها از سوی سازمان هواپیمایی کشور و فاصله گرفتن روز افزون عملکرد ناوگان هواپیمایی ایران از استانداردهای جهانی و بین المللی بنا به دلایل سیاسی، امنیتی و نیز موانع و محدودیت های ناشی از بروز نبودن تکنولوژی و فناوری هوایی و بروز و وقوع حوادث مکرر و سوانح مستمر- علت مزبور از دیگر دلایل قابل طرح در این رابطه محسوب می گردد :
گفتار دوم:عوامل غیر انسانی موثر در سوانح هوایی
بند نخست:تحریم نظام بین الملل
تحریم نظام بین الملل به پیشتازی کشورهای اروپایی و آمریکا و عدم فروش هواپیماهای نو و مدرن به ایران و تحریم فروش و ارسال قطعات فنی و تکنولوژی مربوطه از زمره دلایل معروف در نارسایی سیستم امنیت پرواز ایران اعلام شده است. در حال حاضر شرکت های سازنده معتبر هواپیما بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه هستند که هر دو نیز ایران را برای فروش مستقیم هواپیمای نو تحریم کرده اند و کشور تنها به هواپیماهای کار کرده ای چون فوکر که از سال 1997 میلادی نیز تولید نمی گردید ،دسترسی داشته است. البته لازم به توضیح است که همانطور که در پیشتر بیان شد ایران مانند آمریکا و فرانسه که پیش قدم در بحث تحریم ایران هستند عضو و متعهد به کنوانسیون شیکاگو می باشد.در این میان، توسعه اصول و تکنیکهای ناوبری هوایی بین المللی و توسعه و پیشرفت حمل و نقل هوایی بین المللی از راه”تضمین ایمنی پرواز و گسترش منظم هواپیمایی کشوری در سراسر جهان ،تشویق هنرهای طراحیهواپیما و بکارگیری آن در مقاصد صلح جویانه،تشویق به توسعه راههای هوایی ،فرودگاهها و دستگاههای ناوبری و هواپیمایی کشوری،برسی احتیاجات مردم جهان در جهت ایمنی پروازهها،ایجاد نظم و ترتیب و مقرون به صرفه بودن حمل و نقل هوایی و بالا بردن درجه ایمنی پرواز در امور هوانوردی بین المللی”از زمره اهداف اساسی این کنوانسیون می باشد .حال نظر به اینکه مطابق این قرارداد-تحریم کشورهای عضو نسبت به یکدیگر و دیگر کشورهای متعاهد قرارداد ممنوع شده است وایران نیز برابر تحریم های دو یا چند جانبه کشورهای مزبور و تحریم های بین المللی از دسترسی به هواپیماهای جدید و تجهیزات پروازی نوین،برای رفع فرسودگی ناوگان هوایی خویش و در راستای اهداف و مصوبات قرارداد مزبور و دیگر کنوانسیون های بین المللی در مرحله تحریم قرارداد-ضرورت مراجعه و توسل به منشور ملل متحد و احاله ی موضوع به دیوان بین المللی دادگستری علیه آمریکا و فرانسه و عوامل تحریم ساز کشور و نیز استفاده از ظرفیتهای حقوق بین المللی جهت استیفای حقوق ملت و کشور ایران قابل تامل و تاکید است. موضوعی که در نگاه دولتمردان تا به امروز بی اهمیت جلوه نموده یا اساسأ،به جهت عدم اطلاع آنها از این مهم کمتر بدان پرداخته شده است؟!از اینرو مسئولیت مراجع بین المللی حقوقی ایران(وزارت امور خارجه،دفتر حقوقی و بین المللی ریاست جمهوری،معاونت حقوقی و بین المللی سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و ترابری با رعایت تشریفات قانونی مربوطه،مجلس شورای اسلامی و ارکان تقنینی کشور و …)بسیار پر رنگ و قابل توجه خواهد بود .

بند دوم: فرسودگی و اورهال بودن مستمر ناوگان هوایی کشور
نظر به وضعیت مزبور و تحریم های معموله – امکان دسترسی به خرید هواپیماهای نو و قطعات فنی مورد نیاز خطوط هواپیمایی کشور در عمل ممتنع بوده یا با مشکلات متعدد و موانع مختلف همراه بوده است از اینرو هواپیماها مکررا با اورهال (تعمیر اساسی) شدن و حتی اعلان از رده خارج شدن آنها مجددا در مسیر هوایی کشور قرار گرفته و بدون هرگونه اطلاع رسانی نسبت به مردم و مسافران پذیرای حوادث موصوف از حیث فنی گردیده و ماحصل صحبت, تکرار مکررات.!!
بند سوم:شرایط جوی و محیطی
از دیگر علل وقوع حوادث هوایی ذکر شده است که به جهت کاهش دیده و مه شدید و برف و بارندگی فوق العاده و … همراه با تشدید ضعف مهارت انسانی (کادر پروازی) موجب بروز حادثه شده اند

فصل دوم
مبنای مسئولیت مدنی ناشی از سوانح هوایی
در این فصل تحت عنوان مبنای مسئولیت مدنی ناشی از سوانح هوایی به این مهم پرداخته که در صورت بروز سانحه ی هوایی مسئول کیست؟و وظایف و تکالیف مسئول در مقابل حادثه دیدگان یا بازماندگان آنان چیست؟لذا این فصل را به چهار مبحث تقسیم نموده ایم که در مبحث نخست،به بررسی مبانی فقهی و حقوقی مسئولیت مدنی در سوانح هوایی پرداخته ایم. در مبحث دوم انواع خسارات وارده به مسافرین به تفکیک در پروازهای داخلی و خارجی مورد بررسی قرارگرفته است و در مباحث سوم و چهارم به برسی موارد معافیت متصدی حمل و نقل از مسئولیت و موارد تشدید مسئولیت وی اشاره شده که امید است که مورد قبول واقع گردد.

مطلب مشابه :  منابع پایان نامه درباره استکباری

مبحث نخست:مبنای فقهی وحقوقی مسئولیت مدنی در سوانح هوایی
گفتار نخست:مبنای فقهی
در فقه امامیه بر اساس آیات قرآن کریم و روایات نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) و همچنین احادیث اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام) قواعد فقهی ایجاد شده که جنبه های حقوقی نیز دارند لکن برخی از این قواعد در حقوق جنبه جزایی و کیفری دارند و برخی جنبه مدنی که این قسم ( جنبه مدنی) در این رساله که به تبیین مسولیت مدنی در سوانح هوایی می پردازد مختصرا اشاره خواهد شد.
قابل ذکر آنکه ، قواعدی همچون لا ضرر ،اتلاف ، تسبیب ، ضمان ید ، ضمان غرور و ضمان تعدی و تفریط از مشهورترین و پرکاربردترین منابع فقهی در اثبات مسئولیت مدنی بوده که در این گفتار به قواعد مرتبط با این رساله اشاره خواهد شد.
بند نخست:قاعده ی لاضرر
یکی از مهمترین قواعد فقهیه که استنادات فراوانی در فقه به آن می شود ، قاعده لا ضرر است، این قاعده علاوه بر کتاب در سنت نیز مدارکی دارد ، لکن مهمترین دلیل بر حجیت آن ، عقل است.
دلایل و مستندات قاعده :
از مهمترین مستندات قاعده در کتاب می توان به آیات 231 و 234 سوره مبارکه بقره : اشاره نمود که دلالت آنها بر حرمت ضرر و ضرار به دیگران بین و آشکار است .

همچنین احادیث فراوانی در باب دلالت بر حرمت ضرر و ضرار ذکر شده است که از مهمترین و مشهورترین آنها حدیث نبوی مشهور است که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در آن فرمودند :
{ انک رجل مضار و لاضرر و لا ضرار علی المومن } و دلالت آن بر نهی از ضرر به دیگران ، واضح و مبرهن است.
همچنین بناء عقلا را از مستندات قاعده لاضرر دانسته اند چرا که عقلا ، از هر نوع ضرر رسانیدن به دیگری ، نهی کرده و زیان زننده را ضامن خسارت وارده میدانند و این در حالی است که شارع مقدس نه تنها از این بناء عقلاء نهی نکرده بلکه آن را با آیاتی از قرآن کریم و روایات تقویت نموده است.
تطبیق قاعده لاضرر با مسئولیت مدنی ناشی از سوانح هوایی
قانون مسئولیت مدنی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ماده 1 این قانون می گوید :
هر کس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجاری یا به هر حق

دیدگاهتان را بنویسید