دانلود پایان نامه ارشد با موضوع معافیت از مسئولیت و متصدی حمل و نقل

دانلود پایان نامه

در پرونده chisolmv.British European Airways
وضعیت جوی نا مناسب بود و هواپیما مرتباً دچار تکان های شدید می شد . از مسافرین خواسته شده بود که کمربند های خود را بسته نگه داشته و از جای خود حرکت نکنند . در این هنگام مسافری از جای خود بلند شد تا به سمت سرویس بهداشتی برود که در اثر حرکت و تکان هواپیما به کف هواپیما افتاد و صدمه دید .
وکیل شرکت هواپیمایی گفت : قبل از بروز حادثه ، از سوی مهماندار به مسافرین اخطار داده شده بود که کمربندهای خود را بسته نگه دارند . این اخطار با روشن نمودن چراغ های مربوط همراه بوده است ، ولی مسافر به این هشدارها توجهی نکرده و دچار صدمه شده است . دادگاه انگلیس در رای صادره گفت : شرکت هواپیمایی در این مورد مسئولیتی ندارد ؛ زیرا « کلیه تدابیر و اقدامات معقول » را برای جلوگیری از بروز خسارت اتخاذ نموده است[56] . ماده 386 قانون تجارت ایران ، شرط معافیت شرکت هواپیمایی از مسئولیت را مشخص نموده و در این مورد از عبارت « متصدی مواظب » استفاده کرده است . بر این اساس در صورتی می توان شرکت هواپیمایی را مسئول خسارت به کالا دانست که مواظبت های لازم را در خصوص نگه داری کالا به عمل نیاورده باشد . نتیجه اینکه منظور از » اتخاذ کلیه تدابیر لازم » از سوی شرکت هواپیمایی ، در واقع « اتخاذ کلیه تدابیر معقول و منطقی » است و اینکه چنین تدابیری از طرف شرکت به عمل آمده است یا نه با دادگاه رسیدگی کننده می باشد .
 
گفتار دوم:علل خارج ار اراده ی شرکت هواپیمایی
از موارد دیگری که سبب معافیت شرکت هواپیمایی از جبران خسارت وارد شده می شود اثبات این مطلب است که جلوگیری از وقوع خسارت برای شرکت امکان پذیر نبوده است . قسمت اخیر ماده 20 پیمان ورشو اصلاحی در این خصوص چنین مقرر داشته است :
یا اگر ثابت نماید که اتخاذ چنین تدابیر برای او و عاملینش مقدور نبوده است مسئول نخواهد بود .
چنین عبارتی در حقوق معادل فورس ماژور است و آن ، حادثه خارج از اراده شخص است که غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اجتناب بوده و اجرای تعهد را غیر ممکن سازد . قانون مدنی ایران در مواد 227 و 229 به این موارد اشاره کرده است . شرایط تحقق فورس ماژور ( علل قهری و خارج از اراده ) را میتوان چنین نام برد :

حوادثی از قبیل سیل ، زلزله ، برف سنگین ، سخبندان یا جنگ میتواند اجرای پروژه را غیر ممکن سازد . برای یک هواپیمای کوچک و دارای تجهیزات هوانوردی ابتدایی ، وزش مقدار کمی باد در منطقه فرودگاه یا وجود مقداری ابر ، مانع غیر قابل اجتناب به شمار می آید . در صورتی که همین موانع و شرایط برای یک هواپیمای بدنه وسیع همچون بوئینگ 747 که دارای تجهیزات پیشرفته است مانع عمده ای محسوب نمی شود .

مطلب مشابه :  مدیریت دانش در سازمان و نرم افزار کامپیوتری

  1. غیر قابل پیش بینی بودن حادثه

حادثه ای که موجب عدم اجرای پرواز شده است علاوه بر غیر قابل اجتناب بودن ، باید غیر قابل پیش بینی هم باشد ، به نحوی که نتوان از قبل وقوع آن را پیش بینی کرد . به این ترتیب اگر خلبان و کارکنان هواپیما در یک پرواز خارجی فراموش کنند پاسپورت خود را همراه ببرند و به این دلیل در مسیر برگشت از پرواز آنها جلوگیری شود ، نمی توان این مورد را از امور غیر قابل پیش بینی محسوب کرد . چرا که امکان تحقق آن قابل پیش بینی است .
اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمایی یا کارکنان فرودگاه را هم می توان به نوعی از علل غیر قابل پیش بینی دانست ؛ زیرا اصولاً در خثوث ان از قبل اخطار داده می شود.

  1. خارج بودن علت خسارت از ارده شرکت هواپیمایی شرکت هواپیمایی برای استفاده از معافیت مستند به فورس ماژور یک نکته دیگر را هم باید به اثبات رساند و آن اینکه شرکت و عوامل وی هیچگونه دخالتی در بروز خسارت نداشته اند . مثل اینکه صدمه وارد شده به مسافر ناشی از درگیری فیزیکی بوده که بین وی با مسافر دیگری رخ داده است . نقص ذاتی یا کیفی کالای حمل شده نیز به دلیل آنکه خارج از اراده شرکت است مسئولیتی را متوجه شرکت هواپیمایی نمی کند . از این رو ، اگر کالای حساس و شکستنی تحویل شده به شرکت ، درست بسته بندی و عدل بندی نشده و اطلاعاتی هم برای حمل صحیح آن داده نشده باشد ، مسئولیتی را نمی توان به شرکت منتسب کرد . نقص ذاتی یا کیفی کالا اگر چه از موارد سلب مسئولیت شرکت در قبال کالاست ، ولی چنین معافیتی در خصوص خسارات و صدمات بدنی برای شرکت وجود ندارد . و شرکت هواپیمایی نمیتواند به این استناد که مرگ مسافر در اثر تنگی نفسی بوده که قبلا داشته یا به دلیل کهولت سن وی ، معافیت از مسئولیت خود را مطرح نماید.
مطلب مشابه :  مقاله فتحعلی شاه قاجار و آستان قدس رضوی

گفتار سوم:نقش زیان دیده در ایجاد خسارت
خطای شخص زیان دیده می تواند شرکت هواپیمایی را جزئاً یا کلاً از مسئولیت معاف کند . ماده 21 پیمان ورشو در این خصوص چنین مقرر می دارد :
“هر گاه متصدی حمل و نقل ثابت کند که خسارت وارده معلول خطای شخص زیان دیده است طبق مفاد قانون خود میتواند متصدی حمل و نقل را کلاً یا جزئاً از مسئولیت معاف نماید” .
در عملیات حمل و نقل مسافر و کالا ممکن است حوادثی رخ داده و خساراتی به وجود آید که ناشی از فعل و عمل شخص زیان دیده ( اعم از مسافر یا فرستنده کالا ) باشد ؛ مثل اینکه مسافر به اخطارها و هشدارهای مهماندار و چراغ های علامت در هواپیما توجهی ننموده و برای او حادثه ای رخ دهد . یا در حمل کالا ، اطلاعات ضروری در خصوص نحوه صحیح حمل کالا و بسته بندی مناسب به شرکت داده نشده و نجر به خسارت به کالا شود .

این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.