دانلود تحقیق با موضوع گازهای گلخانه ای و قابلیت اطمینان

دانلود پایان نامه
  • جدول (1-1): سود خالص سالیانه مالک خودرو از V2G برای انواع خودرو و بازار در کالیفرنیا
    کاربرد هایی که برای V2G ذکر شده است یکی هموار کردن توان تولیدی مزارع بادی و دیگری ارتقای پایداری ولتاژ کوتاه مدت می باشد.
    1-4 فرصت ها و چالش های خودروهای الکتریکی V2G
    بر طبق گزارش آژانس بین المللی که در سال 2006 منتشر شده است، در طی بیست و پنج سال آینده، تقاضای جهانی انرژی با رشد پنجاه درصدی روبرو خواهد شد. بخش قابل توجهی از این انرژی در حوزه حمل و نقل مصرف شده و از طرف دیگر این حوزه یکی از مهمترین منابع تولید و انتشار گازهای گلخانه ای است. به همین دلیل معلوم می شود که چرا خودروهای الکتریکی[1] به عنوان یک راه حل گریز ناپذیر برای زندگی بشر آینده محسوب می گردند.
    موسسه تحقیقات توان الکتریکی ( EPRT) در گزارش خود در سال 2007 به نقش خودروهای الکتریکی در کاهش گازهای گلخانه ای اذعان داشته و عنوان کرده است که گرم شدن کره زمین بر اثر گاز خروجی از خودروهای متعارف از جمله دلایلی است که منجر به لزوم حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی می شود. گزارشی  اعلام نموده چنانچه یک خانواده دانمارکی بخواهد یک خودروی الکتریکی به لوازم خود اضافه کند، هر سال 56 درصد مصرف برق را افزایش داده است. لذا با فرض اینکه 25 درصد از خودروهای شخصی از نوع خودروهای برقی باشند، مصرف برق بخش خانگی در دانمارک افزایشی بین 11 تا 14 درصد را تجربه خواهد نمود.
    مدیریت صحیح در شکل دهی به جایگاه ناوگان خودروهای الکتریکی در سیستم قدرت می تواند از این پدیده که به صورت بالقوه می تواند به عنوان یک چالش برای صنعت برق مطرح شود، یک فرصت مناسب برای کمک به بازار برق بسازد. در مرجعی به نتایج یک مطالعه اشاره شده است که بر طبق آن در سال 2020 میلادی با 25 درصد نفوذ خودروهای الکتریکی در 13 ناحیه ایالات متحده آمریکا، در صورتی که هر خودرو در ساعت پنج بعدازظهر به شارژ زده شود، حدود 160 نیروگاه جدید برق لازم خواهد بود. اما مقابله با این چالش بزرگ در بحث برنامه ریزی سیستم قدرت توسط مدیریت شارژ و دشارژ خودروها با هزینه بسیار کمتری قابل انجام است. امری که نیاز به معرفی یک چارچوب اجرایی کارآمد دارد.
    گزارشی اظهار می دارد که توسعه مفهوم [2] V2Gسه اثر مثبت بر آلودگی هوا دارد. اول با ایجاد منبع درآمد، مالکین خودروها را ترغیب به استفاده از خودروهای الکتریکی می نماید. دوم آنکه تولید توان پیک و توان اضطراری عمدتا از نیروگاههای با سوخت فسیلی حاصل می شود که اغلب در نزدیکی مراکز پر جمعیت واقع هستند. خودرو الکتریکی و بحث V2G  می تواند آلودگی منتج از منابع تولید توان پیک و اضطراری را کاهش دهد. سومین مزیت مرتبط با آلودگی  هوا به انرژی های تجدید پذیر بر می گردد. وجود یک ناوگان بزرگ  از خودروهای الکتریکی که بتواند سرویس ذخیره انرژی الکتریکی ارائه نماید، منجر به رفع مسئله نوسانات توان خروجی واحدهای تجدید پذیر می گردد. مزایای اقتصادی و افزایش قابلیت اطمینان ناشی از V2G برای سیستم قدرت، مزیت ثانویه ای برای آن است.
    مزایای V2G   شامل مواری همچون کاهش پیک و به تبع آن کاهش پرشدگی در شبکه انتقال است. کاهش تلفات  خط، به تعویق انداختن سرمایه گذاری برای بخش انتقال و کاهش زمان بهره برداری تحت فشار سیستم قدرت از جمله سایر مزایای این نوع خودرها برای شبکه است. کارکرد دیگر این خودروها در بازارهای خدمات جانبی است.
    1-5 نهادهای مشارکت کننده برای اجرای V2G
    اتصال خودرو به شبکه یکی از فناوری های آینده سیستم های قدرت است. آینده ای که در برخی کشورها حدود دو دهه تا تحقق اش باقی است و شالوده علمی آن از امروز ریخته شده است. آنچه که مسلم است آن است که ورود خودروهای الکتریکی به صنعت حمل و نقل ایران در آینده ای نه چندان دور اجتناب ناپذیر است. اما سوال اینجاست که جایگاه این خودروها در سیستم قدرت و نهادهای موجود در صنعت برق چیست و ساختار نهادی برای اجرای V2G چگونه باید تعریف شود؟ برای پاسخگویی به این پرسش، نهادهای درگیر در بحث اتصال خودرو به شبکه را در ادامه این فصل به طور  مختصر معرفی نموده و چگونگی تقسیم وظایف بین این نهادها را تعریف کرده است:
    1-5-1 حاکمیت
    نقش حاکمیت در صنعت برق، سیاست گذاری و تعیین خطوط کلان برای رشد و توسعه ابعاد مختلف این صنعت و افزایش رفاه اجتماعی است. سطوح کلان حاکمیت بر صنعت برق کشور شامل دولت و مجلس شورای اسلامی است که دولت از طریق وزارت نیرو و شرکت توانیر به عنوان بازوی اجرایی خود، وظایف حاکمیتی خود را به انجام می رساند و ضمنا لوایح مورد نیاز را به مجلس تقدیم می کند.
    با توجه به این که ورود تکنولوژی های جدید به بازار همچون  V2G نیاز به بستر سازی دارد، حاکمیت باید با تدوین نقشه راه به توسعه این مفهوم بپردازد. نقش دیگر حاکمیت تدوین و تنظیم قوانین، مقرارت و استانداردهای لازم را در راستای فراهم آوردن زیر ساخت های پیاده سازی V2G است. به علاوه برای تکمیل ساز و کارهای مورد نیاز برای گسترش بازار V2G، لازم است که حاکمیت از طریق اعطای مشوق ها و امتیازهای مالی همچون معافیت های مالیاتی و غیره، از ترویج این مفهوم پشتیبانی نماید.
    1-5-2 شرکت های عملیاتی در حوزه برق رسانی
    شرکت هایی از صنعت برق که در بحث V2G به طور مستقیم درگیر می شوند، شرکت های توزیع می­باشند که مسئوول بهره برداری، تعمیر و نگهداری و توسعه شبکه توزیع هستند. در اکثر کشورهای دنیا (به جز تعداد اندکی مانند بریتانیا و نیوزلند ) شرکت توزیع مسئوول نصب ونگهداری و قرائت کنتورهای مصرف کنندگان است. بنابراین نصب کنتورهای هوشمند و سایر تجهیزات مربوطه برای اجرای V2G نیز با شرکت توزیع است.
    مسئوولیت مدیریت شبکه و امنیت عرضه بر عهده ی بهره بردار سیستم است که در ایران شرکت مدیریت شبکه برق ایران این نقش را بر عهده دارد. بهره بردار سیستم تنها به  طور غیر مستقیم در بحث V2G وارد می شوند و آن از جنبه  مشارکت شرکت های تجمیع کننده خودروهای الکتریکی در بازار برق و ارسال فرامین برای شرکت هاست. تجمیع کنندگان فرامین بهره بردار سیستم را به خودروها منتقل می سازند.
    1-5-3 شرکت های خودروساز
    لازمه پیاده سازی V2G وجود خودروهای الکتریکی است که قابلیت اتصال به شبکه برق و تزریق توان به شبکه را داشته باشند. شرکت های خودروساز باید استانداردهای وضع شده توسط حاکمیت را در تولید خودروها و تجهییزات جانبی خودرو که برای تحقق V2G لازم است، در نظر بگیرند.
    مطلب مشابه :  منابع پایان نامه ارشد درباره motivation و an

  • 1-5-4 شرکت های سازنده باتری
    بدون هیچ شکی باتری مهمترین یا حداقل یکی از مهمترین بخش های خودروهای الکتریکی است. بخش مهمی از هزینه خودروهای الکتریکی مربوط به باتری این خودروهاست و تحقیق و توسعه، طراحی و تولید باتری هایی که بتواند مشخصات  لازم برای استفاده در خودروهای الکتریکی را داشته باشند حائز اهمیت فراوانی است.
    باتری های قدیمی عمر کمتری داشتند و تعویض باتری های فرسوده با باتری های جدید چالشی در استفاده از خودروهای الکتریکی محسوب می شد. عمر متوسط این باتری ها امروزه به حدود ده سال رسیده است و تحقیقات گسترده ای برای افزایش عمر مفید آنها در حال انجام است. دیگر مشخصه مهم، وزن و حجم باتری است که می تواند با معیار چگالی انرژی (میزان انرژی قابل ذخیره تقسیم بر وزن باتری ) سنجیده شود. معیارهای دیگری نیز وجود دارند که برای یک باتری مورد استفاده در خودروهای الکتریکی اهمیت دارند که در صورت هدف گذاری برای بومی سازی این فناوری باید توسط شرکت های سازنده باتری مد نظر قرار گیرند. فناوری های مختلفی در تولید باتری ها وجود دارد که برخی از آنها برای خودروهای الکتریکی استفاده می شوند. سه فناوری مناسب برای استفاده به عنوان باتری خودروهای الکتریکی عبارتند از باتری:
    الف)Nieckel Metal Hydride (NiMH)
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.