تحقیق رایگان با موضوع موقعیت جغرافیایی و معماری ایرانی

دانلود پایان نامه

این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۹۷۷ میلادی) به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربی پارک لاله و در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع (به جز باغ تندیس‌ها) بنا شد.
موزه مجموعه‌ای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده‌است. هشتی، چهارسو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به شمار می‌رود. همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شده‌اند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند؛ این مسیر به گونه‌ای طراحی شده‌است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز می‌گردد. در دل هشتی، اثر زیبا و نوین « نورویوکی هاراگوچی» هنرمند بنام ژاپنی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده و با عنوان « ماده و فکر» هشتی را در خود باز می تاباند. یافتن پاسخ معمای مجسم هاراگوچی که تقلیدی است از فلسفه حوض در معماری سنتی ایران، وسوسه دیرین بازدید کنندگان کنجکاو و جستجوگر بوده و پس از سالیان دراز همچنان فضای داخلی زیبا و شکوهمند موزه را با وهمی برگرفته از جهان پر رمز و راز، همراه می سازد.فضای درونی موزه از سه شیب ( رمپ) تشکیل شده که بازدید کنندگان با به بخش های گوناگون هدایت می کند. (www.Tmoca.com)(تصاویر2_23)

  •  
    تصاویر 2_23:موزه ی هنرهای معاصر تهران.مأخذ:.(www.Tmoca.com) 1393

  • الف:معماری موزه هنرهای معاصر تهران
    ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران به مثابه اثر ی هنری است که هنر معاصر ایران وبخشی از تاریخ هنر مدرن جهان را نمایندگی می کند.معماری منحصر به فرد مدرن این موزه، الهام گرفته شده ازمعماری سنتی ایرا ن است که مفهومی فلسفی با خود به همراه دارد و با استفاده ازطاقهای مرسوم روستایی ونورگیرهای برگرفته ازبادگیرهای کویری طراحی شده است. وطرح مارپیچ داخلی آن از الگویی کاملاً مدرن پیروی  می کند. (www.Tmoca.com)
    این شیوه طراحی هم ادای دینی به معماری سنتی است و هم مبین این نکته که  تلفیق این دو معماری (الهام از اصول معماری سنتی ومدرن )امکان  پذیر است.در طراحی موزه هنرهای معاصر دو دیدگاه مورد بررسی قرارگرفته  که هر دو آنها به درستی انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفتند: یکی در محوطه اطراف موزه است یعنی بوستان  لاله که فضایی نسبتا بزرگ است و دیگری مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله قرار دارد.طراح موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی از نشانه های معماری ایرانی باشد بتواند به کمک آن فضایی مجزا از بوستان  را ایجاد کند. (www.Tmoca.com)
    علاوه بر آن با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به بوستان، سعی بر برقراری رابطه با بوستان نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره های دیواری و سقفی حفظ شده است.در دل این بوستان بزرگ محوطه ی وسیعی وجود دارد که به دلیل نصب مجسمه هایی از هنرمندان نامدار ایرانی وخارجی به ” به باغ مجسمه ” معروف است.ودقیقاً یادآور باغ های ایرانی است که از دل  تاریخ واندیشه باصلابت وشکوهند ایران بیرون آمده است  .آنهایی که با جغرافیای ایران آشنایی دارند به درستی درک می کنند که درپهنا وحاشیه  کویر، باغ هایی با درختان سربه فلک کشیده قد علم کرده اند ودرون  هریک از باغ ها، عمارتی یا بناهایی ساخته شده که کام ودل ساکنانش را با پیچش نسیم به بار نشسته درون بادگیرها، هشتی، چهارسو ومعبر  همراه می کند. بنابراین اقلیم ومختصات کویر، بهترین وبیشترین موضع معماری درجهت همراهی با طبیعت را انتخاب می کند.ساختما ن موزه درزمان حال بیشتر وواضح تر تاریخ گذشته ایران را درذهن ها جا می اندازد. ساختمان موزه از سنگ وبتون ساخته شده و روی هم رفته8500مترمربع مساحت دارد.سطح کلی دیوارهای موزه نیز مساحتی بالغ بر2500 مترمربع را تشکیل می دهد.شایدهم ازاین منظر بتوان گفت  موزه هنرهای معاصر تهران ساختمانی پست مدرنیستی  است که با بهره گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورتی مینی مالیستی خود نمایی می کند. (www.Tmoca.com)
    بادگیرها به وضوح در کالبد و فرم بنا خود نمایی می کنند.بادگیرهایی که سابقاً نقش تهویه و جریان باد را در ساختمان داشتند اکنون وظیفه انتقال نور به داخل بنا را دارند. باد از دل بادگیرها عبور کرده و در دل فضا بخش می شود. سایه ها – نیم سایه ها و نورها به طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر گالری را به بخشی مجزا برای نمایش آثار تبدیل می کند.مسیر آغازین بازدید کنندگان یک رمپ است که  با حرکت دورانی  مخاطب خودرا به  زیر زمین هدایت می کند. مخاطب مجبور است درادامه  حرکتی آرام و مارپیچ را دنبال کند. ودرآخر هم مخاطب بدون این که احساسی ناخوشایندی از حرکت در مسیر پیچ درپیچ داشته باشد به جای نخست خود باز می گردد یعنی سردرموزه هنرهای معاصر تهران. (www.Tmoca.com)(تصاویر2_24)
     
    تصاویر 2_24:موزه ی هنرهای معاصرتهران(پلانهای مجموعه).مأخذ:.(www.Tmoca.com)1393
    2_3_9_2:موزه هنر  های(آتلانتا، جورجیا سال 1980-1983)اثر ریچارد میر
    در سال 1962 هواپیمایی که مسافرانش توسط شهرداری آتلانتا دعوت شده بودند در پاریس سقوط کرده و 130تن از این افراد کشته شدند.برای ادای احترام به این کشته شدگاه مسابقه ای برای طراحی موزه برگزار شد.که طرح ریچارد مایر انتخاب شددر نهایت این موزه درسال 1983با بودجه7900000دلاردرزمینی به متراژ12500 متر مربع ساخته شد.(تصویر2_25 )و(تصویر 2_26)
    تصویر 2_25:موزه ی هنر  های(نحوه ی دسترسی).مأخذ: : (www.Google Earth.com).1393
    تصویر 2_26:موزه ی هنر  های(موقعیت جغرافیایی).مأخذ:
    (www.Google Earth.com).1393
    سایت به علت قرار گرفتن درنیم کره ی شمالی، از طرف جنوب درمعرض تابش آفتاب قراردارد.این منطقه دارای آب و هوای مرطوب نیمه گرمسیری می باشد.از ویژگیهای این منطقه می توان به پر بارانی و طوفان خیزی نیز اشاره کرد.
    بیشتر موزه های بزرگ اروپایی، طی جنبش روشن فکری و از تغییر خانه های بزرگ یا کاخ ها پدید آمدند تا نقش آموزشی و گرد آوری داشته باشند.اشیاء، در نور طبیعی و محیطی دیده می شوند که این تناسبات درآن ایجاد شده است.امروزه، مقیاس اشیاء و انتظارات ما تغییر کرده و نور طبیعی برای خود اشیاء مضر است.موزه ی هنر های، به سنت منطق مداری جنبش روشن فکری اشاره دارد و می کوشد بهترین ایده ی قدیمی و مدرن موزه ی هنر را تأیید کند.ما در پی تشویق به کشف ارزش های زیبایی شناسی و بیان مفهوم موزه به عنوان فضای تعمق و تفکر هستیم .فضای گردشگری، تاسیسات نور پردازی و ویژگی های فضایی طرح، همه ی افراد را تشویق به تجربه ی هنر معماری و نمایشی می کند.(بلازر.81.1386)
    طرح موزه ی هنر های به عنوان مجموعه فنون معماری توسعه یافته، به بافت در وسیع ترین مفهوم آن، یعنی درک پاسخ میدهد و نه تنها در بر گیرنده ی  موارد کاربردی برنامه ریزی شده و منطق مداری است، بلکه بافت فیزیکی، اجتماعی و تاریخی شهر را نیز شامل می شود.گوشه ی ساختمان در تقاطع خیابان پیچ تری و خیابان شانزدهم، حدود دو مایل از مرکز آتلانتا و مجاور مرکز بزرگ هنرهای ماندگار و کلیسای پرزبیتاری در خیابان پیچ تری قرار دارد .این مسأله، موزه را در موقعیت مهمی برای توسعه ی آینده ی آتلانتا قرار می دهد و در محدوده ی محور عابر پیاده، با وسایل نقلیه ی عمومی مناسب به موزه دسترسی دارد.این مکان شامل چهار ربع است که یک ربع آن بریده شده تا از سه ربع دیگر متمایز شود.ربع گمشده ی حیاط اصلی، به شکل مربع و دایره است.بخش درخت کاری شده ی جلویی ساختمان واقع در خیابان پیچ تری، زیبایی خاصی دارد و ورودی ساختمان را به عنوان نمونه ی پر رفت و آمد در این خیابان اصلی تاریخی و پر جنب و جوش نشان می دهد.حیاط اصلی، مجاور مرکز هنر های ماندگار است و این ساختمان به دلیل حفظ فضای سبز رو به رو، کاملاً عقب تر از خیابان قرار دارد.ورودی ساختمان از طریق شیب است که بیرون از ساختمان در قطر این محل پیش بینی شده و بازدید کننده را در امتداد دیوار حایل، از میان ایوان ستون دار عبور می دهد تا به طبقه ی اصلی ساختمان وارد شود.از بعضی جهات این ساختمان را می توان توصیف موزه ی گوگنهایم دانست.فضاهای گردشی و گالری، فضای مرکزی _یعنی نقطه مبدأ و آغاز  را احاطه می کند .اعجاز موزه ی گوگنهایم این است که حرکت قائم، مبدأ پیوسته ای را نه تنها در فضای مرکزی پر نور، بلکه در خود هنر نیز به وجود می آورد.بازدید کننده برای تماشای اثر هنری، راه های بسیاری در مقابل خود میبیند.در انتهای نمایشگاه ویژه، فرد هم زمان می تواند ابتدای نمایشگاه را نیز ببیند.بنابر این، مشکل اصلی گوگنهایم این است که شیب گالری موجب حرکتی می شود که با تفکر و تعمق آثار هنری، تناسب ندارد .سقف های شیب دار، طبقات و دیوار ها، نمایش نقاشی های خاص را نیز مشکل می سازند.(همان.82)(تصاویر2_27)
     
    تصاویر 2_27:موزه ی هنر  های(دسترسی و فرم بنا).مأخذ:بلازر.1386
    ما در آتلانتا، باز به تفسیر هنر های گوگنهایم پرداختیم .یعنی در آن، فضای گالری و گردشی عمودی را جدا کردیم و از این طریق، توانستیم ایده ی فضای اصلی را پر نور سازیم.علاوه بر این، گالری ها برای عرضه ی مناظر متنوع برنامه ریزی شده است.در نتیجه، تجربه ی موزه را که در همان زمان، اساسی و تاریخی است، مجاز میشمارد .چیدمان فضاهای نمایشگاهی به گونه ای است که بازدید کننده، در تالار می تواند از یک گالری به گالری دیگر نگاه کند .بنابر این، هم امکان دیدن یک اثر هنری در یک گالری از نزدیک وجود دارد و هم با ورود به شیب می توان آن را از بعد دیگری تماشا کرد.از این رو، بازدید کنندگان علاوه بر تغییر بعد اشیاء، دور نمای فضای گردشی داخلی و نمای تالار اصلی و بیرونی را نیز دارند.زیرا دیوار های تالار، دارای پنجره های داخلی است و نمای شهر در قابی قرار میگیرد .مقیاس فضای داخلی، مربوط به مجموعه هایی با نقاشی ها، طرح ها، عکس ها و اشیاء بسیار کوچک و آثاری با مقیاس بزرگ است.علاوه بر نقش کاربری صرف موزه، نور در این ساختمان، مشغله ی ذهنی دائمی ایجاد می کند و نمادی از هدف موزه است.نور برای مفاهیم معماری، اساسی است.موزه یعنی«درخشندگی»، چه از نظر طبیعی و چه ماوراء طبیعی.ساختمان یعنی در بر گرفتن نور و انعکاس آن و به همین جهت است که موزه را مکانی برای آگاهی و مرکز حیات شهر می دانند.(همان.84) (تصاویر2_28)
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.