تحقیق رایگان با موضوع در فقه اسلامی و فقه اسلامی

دانلود پایان نامه

که هر که دنبال شکار رود غافل میشود

  • علاوه از ادله قرآنی و حدیثی، اجماع امت هم در این مورد محقق است که اختلافی بین عامه و خاصه به چشم نمی خورد۔
    گفتار دوم: اقسام حیوانات
    حیوانات به لحاظ نوع، به دریایی و خشکی، پرنده و غیر پرنده، دارای خون جهنده و غیر جهنده و به لحاظ حکم به حلال گوشت و حرام گوشت، پاک و نجس، قابل تذکیه و غیر قابل تذکیه تقسیم می‏شوند، که هر کدام حکم خاصی دارد۔
    در اصطلاح فقهی نحوه حلال نمودن حیوانات را تذکیه حیوانات نامیده شده اند. تذکیه حیوانات حلال گوشت دارای خون جهنده موجب حلّیت گوشت و طهارت همه اجزای بدن آنها می‏گردد و تذکیه حیوانات حلال گوشتی که خون جهنده ندارند مانند ماهی، هرچند موجب حلّیت آن می‏شود لیکن طهارت آن از آثار تذکیه به شمار نمی‏رود؛ زیرا درهرحال پاک است. تذکیه حیوانات حرام ‏گوشت موجب طهارت اجزای بدن آنها می‏شود؛ ازاین ‏رو، پوست آنها در غیر نماز قابل استفاده است.
    1.حلّیت و حرمت حیوانات
    بنابر قول مشهور تمامی حیوانات دریایی ـ جز ماهی فلس دار بنابر مشهور و نیز میگو و پرنده دریایی ـ حرام‏اند۔
    حیوانات خشکی به پرندگان، چارپایان و حشرات تقسیم می‏شوند. پرندگان حرام گوشت سه نوع اند: چنگال داران، مسخ شدگان و خبائث۔ چارپایان حرام گوشت نیز چند نوع‏اند: درندگان، مانند شیر و پلنگ درنده؛ و مسخ شدگان، نظیر فیل، خرگوش، بوزینه، خوک، جوجه تیغی و سوسمار مسوخ۔ برخی حیوانات، هچون گرگ و خرس تحت هر دو عنوان درندگی و مسخ می‏گنجند. کانگرو، سنجاب، سمور، خّز و هر حیوان خبیث حرام‏اند۔ گاو، گوسفند و شتر اهلی و نیز گاو، گوسفند، بز، گورخر، آهو و گوزن وحشی حلال‏اند. اسب، قاطر و الاغ نیز حلا ل گوشتند ولی بنابر مشهور خوردن گوشت آنها مکروه است۔
    انواع حشرات که در زیر زمین لانه دارند، مانند موش، عقرب، مار وغیره حرام‏اند. همچنین حشراتی مانند عنکبوت، پشه و مگس۔
    حیوان حلال گوشتی که از مدفوع انسان تغذیه می‏کند، گوشتش حرام و مدفوع و ادرار آن نجس است۔ نجاستخواری؛ لیکن با استبراء پاک می‏شود. همچنین گوشت حیوانی که انسان آن را وطی کرده حرام می‏گردد.
    مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه ارشد با موضوع انتقاد اجتماعی و نفی وضع موجود

  • 2.طهارت ونجاست
    همه حیوانات دریایی و خشکی جز سگ و خوک غیر دریایی پاکند۔
    3.قبول و عدم قبول تذکیه
    حیوانات حلال گوشت، تذکیه پذیر و حیوانات نجس العین تذکیه ناپذیرند. در حیوانات حرام گوشت، مسئله اختلافی است۔
    و در مورد شیر و تخم، حلّیت و حرمت و نیز طهارت و نجاست شیر و تخم حیوان، تابع خود حیوان است۔
    4.اقسام تذکیه حیوانات
    کیفیت تذکیه حیوانات صورتهای مختلفی دارد لذا می توان گفت، گونه‏های تذکیه عبارت است از ذبح در غیر شتر، نحردرشتر، شکار درحیوانات وحشی، ماهی و ملخ و تبعیت در جنین که به تبع تذکیه مادر، جنین در رحم نیز مذکی خواهد بود. پس شکار یکی از گونه های تذکیه حیوانات می باشد و به معنای کشتن یا به چنگ آوردن موجودی زنده توسط موجود زندهٔ دیگر است. به شخصی که این کار را می‌کند، شکارچی گویند.
    شکار تنها در حیوانات وحشی سبب تذکیه است، اهلی بودن، ویژگی جانوری است که با انسان انس گرفته است، مانند کبوتر، گوسفند و اسب و از آن در بابهای مختلف چون حج، تجارت، صید و ذباحه و اطعمه و اشربه بحث شده است.
    حیوان اهلی چنانچه با اسلحه یا سگ شکاری شکار شود، حرام است، جز صورتی که توحّش بر آن عارض شده باشد و ذبح یا نحر آن ممکن نباشد. یا اینکه در محلّ تنگی مانند چاه قرار گرفته باشد که بیرون آوردن و حتّی ذبح در آن محل هم ممکن نباشد. در این صورت با وارد کردن ضربه و نیزه می‏توان آن را کشت
    صید و شکارو به تبع آنها ذبح و تغذیه از موضوعاتی است که در فقه اسلامی جایگاه ویژه دارند واحکام فقهی فراوان پیرامون آنها مطرح شده است.در فقه اسلامی، صید و شکار وذبح و استفاده از گوشت‌ حیوانات، پرندگان،آبزیان و…با شرایط خاصی رواست.
    شکار کردن عملی است مباح و از نظر ادله شرعی جواز آن ثابت است۔ ما اجمالا به آنها اشاره می کنیم۔
    این نوشته در آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.